English

موج گزارش می دهد؛

دورنمای روشن گردشگری استان اردبیل تا ۱۴۰۰

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در حالی در آخرین جمعه بهمن ماه سالجاری به کار خود پایان داد که استان اردبیل برای اولین بار در تاریخ برگزاری این نمایشگاه و بر خلاف سایر استان های شرکت کننده در نمایشگاه، در یک غرفه اختصاصی میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان صنعت گردشگری کشور بود.

دورنمای روشن گردشگری استان اردبیل تا 1400

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، در این رویداد بزرگ گردشگری کشور، شرکت های مختلف سرمایه گذاری و ارائه دهنده خدمات گردشگری از سراسر کشور به همراه چند کشور خارجی، جدید ترین خدمات و دستاوردهای خود را در معرض دید علاقمندان قرار دادند. چنانچه می دانیم اینگونه نمایشگاه ها بهترین فرصت برای آشنایی کوتاه مدت عموم مردم از جاذبه ها و دیدنی ها و استعدادهای مناطق مختلف کشور است به عبارتی حضور در این نمایشگاه  علاوه بر اینکه یک ایرانگردی به شمار می رود  بلکه با بازدید از غرفه ها و شرکت کنندگان می توان از تجارب همدیگر نیز استفاده کرده  و به عنوان یک کارگاه آموزشی از جدیدترین دستاوردها در این زمینه نیز آگاه می شوند.

در حوزه گردشگری استان اردبیل دورنمای خوبی متصور است  

در دومین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری کشورمان در بازدید از غرفه استان اردبیل با تاکید بر اینکه کارهای بسیار خوبی در حوزه گردشگری استان اردبیل آغاز شده است، افزود: تعریف شعار اردبیل ۱۴۰۰ بر قله گردشگری کشور هدف و نشانه گذاری خوبی برای توسعه این صنعت در استان اردبیل خواهد بود.

علی اصغر مونسان با اعلام اینکه غرفه استان اردبیل در این دوره از نمایشگاه به خوبی توانسته است داشته های این استان را در معرض دید عموم قرار دهد و این اولین گام جهت رسیدن به وضعیت مطلوب در این حوزه است افزود: اقداماتی که در استان اردبیل در حوزه های مختلف از جمله سرمایه گذاری، و معرفی جاذبه های گردشگری انجام گرفته است روند بسیار خوبی دارد که باید با همین کیفیت ادامه داشته باشد.

هدف گذاری توسعه گردشگری استان تا سال 1400

استاندار اردبیل نیز در حاشیه این نمایشگاه و در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اینکه این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا پتانسیل استان را به خوبی برای گردشگران کشورمعرفی کنیم گفت: به اذعان تمامی بازدید کنندگان و حتی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، غرفه استان اردبیل یکی از بهترین غرفه‌های این نمایشگاه است.

اکبر بهنام جو با اشاره به اینکه اختصاص سالن مجزای یک هزار و ۵۰۰ متری باعث شده است تا تمامی فعالان از جمله بخش خصوصی صنایع دستی و میراث فرهنگی تمامی ظرفیت های خود را به نمایش بگذارند افزود: همچنین معرفی قابلیت های تمامی شهرستان های استان از شمال تا جنوب می تواند در معرفی جای جای استان اردبیل به هموطنانمان مفید و موثر باشد.

وی تاکید بر خارج کردن استان از گردشگری فصلی را مستلزم ایجاد فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری در گردشگری زمستانی دانست و گفت: این مساله تا دو سال آینده به صورت کامل محقق خواهد شد و ما انتظار داریم با توجه به هدف گذاری برای سال ۱۴۰۰ در حوزه های مختلف به غیر از گردشگری از جمله راه آهن و جاده‌های استان نیز بتوانیم مکمل خوبی برای توسعه گردشگری در استان فراهم نمائیم.

استاندار اردبیل در پایان توجه به جذب گردشگران خارجی را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت:  توجه به جذب توریست از کشورهای همسایه به ویژه گردشگران جمهوری آذربایجان در حوزه گردشگری سلامت و گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس در حوزه های مختلف نیز می‌تواند باعث افزایش میانگین درآمد مردم استان و توسعه اقتصادی در استان اردبیل باشد.

برنامه ریزی استان برای حضور در قله گردشگری ۱۴۰۰ کشور

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در حاشیه برگزاری نمایشگاه با عنوان اینکه  استان اردبیل برای اولین بار از بدو تاسیس اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان توانسته یک سالن اختصاصی در نمایشگاه بین المللی گردشگری برای خود داشته باشد، گفت: این سالن فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه های گردشگری، قابلیت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان است.

نادر فلاحی با اعلام اینکه  دراین نمایشگاه برنامه های سنتی استان از قبیل  آئین های نوروزی، موسیقی و صنایع دستی استان اردبیل به نمایش گذاشته شده است افزود: در کنار این برنامه ها در این سالن در صدد اجرای برنامه ریزی واحدی هستیم  تا دستگاه های اجرایی در کنار بخش خصوصی براساس ظرفیت های گردشگری در سال ۱۴۰۰ استان اربیل بتواند درقله گردشگری کشور حضور یابند.

 

سرمایه‌گذاری راه برون رفت از رکود گردشگری است

همچنین معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشوردر بازدید از غرفه ویژه استان اردبیل با اشاره به اینکه این استان پتانسیل قابل توجهی در زمینه رشد و توسعه گردشگری دارد گفت: راه برون رفت از رکود در زمینه گردشگری، اعتماد سرمایه گذاران به این حوزه می باشد زیرا بازخورد و سود در این حوزه بسیار بیشتر از سایر حوزه ها است.

محمد خیاطیان افزود: تنوع اقلیمی و تنوع جاذبه های تاریخی و طبیعی باعث شده تا استان اردبیل به یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود و انتظار می رود حضور استان اردبیل در یک غرفه اختصاصی در نمایشگاه بین المللی گردشگری، زمینه ساز رشد و شکوفایی این صنعت را رقم بزند.

 

کیفیت فدای کمییت شده است

این در حالی است که در جریان بازدید خبرنگار ما از این نمایشگاه و طی گفتگویی که با غرفه داران استان و بازدیدکنندگان از غرفه اردبیل انجام داده است تعدادی از مصاحبه کنندگان، شرکت استان اردبیل در غرفه اختصاصی  و فاصله قابل توجه مسافتی این غرفه با غرفه های مرکزی این نمایشگاه را بزرگترین ایراد آن عنوان کردند.

برخی از غرفه داران در جواب سوال خبرنگار ما بابت نحوه استقبال از غرفه اردبیل گفته اند: اختصاص یک غرفه به یک استان سبب شده فقط علاقمندان به آن استان در آن حضور یابند و همین عامل سبب شده تا تعداد بازدیدکنندگان از غرفه استان اردبیل نسبت به دوره های گذشته کاهش یابد.

این دسته از غرفه داران نبود تنوع را عامل اصلی کاهش بازدیدکنندگان دانسته و می گویند: یک دست بودن غرفه استان  به نوعی کیفیت را فدای کمیت کرده است که تاثیر منفی در استقبال بازدیدکنندگان داشته است.

اکثر بازدیدکنندگان از غرفه استان اردبیل نیز با اظهار خرسندی از حضور در غرفه استان اردبیل، نحوه اطلاع رسانی جاذبه های تاریخی و طبیعی استان توسط غرفه داران را رضایت بخش دانستند.

 

پیشرفت گردشگری استان اردبیل چشمگیر است

نمایندگی غرفه سازمان گردشگری سنگاپور در بازدید از غرفه استان اردبیل گفت: در طول سال چند بار به استان اردبیل سفر می کنم و در هر سفر شاهد پیشرفت این صنعت در استان اردبیل هستم و این رشد بخصوص در حوزه آبهای گرم استان بیشتر خود را نشان می دهد .

معصوم زاده با گلایه از وضعیت خدمات رفاهی استان اردبیل در حوزه غذا و بهداشت افزود: کیفیت ارائه خدمات در رستوران ها و مجتمع های رفاهی استان اردبیل نیاز به نظارت اساسی دارد.

دیگر بازدیدکننده غرفه استان اردبیل در این نمایشگاه که از پرسنل سازمان میراث فرهنگی کشور نیز است گفت: علیرغم اینکه خودم از کارمندان سازمان میراث فرهنگی کشور هستم ولی در بازدید از غرفه اردبیل یکسری اطلاعات جدیدی کسب کردم که برای اولین بار متوجه این امکانات شدم که جالب توجه بود.

پایدار، بخش معرفی صنایع دستی استان در این نمایشگاه را قابل تحسین دانست و افزود: با معرفی محصولات صنایع دستی استان در این نمایشگاه، بازدیدکنندگان با کلکسیونی از تولیدات دست ساز و سنتی آشنا می شوند که استان اردبیل را در بین سایر استان ها از این نظر متمایز می کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه هتل داری و گردشگری در استان اردبیل کارهای با ارزش زیادی صورت گرفته گفت: به نظر می رسد در زمینه معرفی این پتانسیل ها در سطح کشور، سازمان میراث فرهنگی اردبیل باید تلاش بیشتری نماید که با معرفی این جاذبه ها، قطعا یک بازتاب  ویژه ای از استان اردبیل برای هموطنانمان نشان خواهد داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه