English

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان:

برای ارتقاء صنعت سلولزی گیلان باید صنعت و جنگل در خدمت هم باشند

جلسه هم اندیشی و بررسی صنایع سلولزی با حضور مدیران انجمن صنایع سلولزی و منتخبین صنعت سلولزی با حضور عبدالغفار شجاع مشاور عالی دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه بودجه کشور در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان برگزار شد.

 برای ارتقاء صنعت سلولزی گیلان باید صنعت و جنگل در خدمت هم باشند

به گزارش خبرگزاری موج گیلان، فرهاد دلق پوش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه عزم جدی در جهت تحول صنعت سلولزی لازم است افزود: سازمان صمت آمادگی دارد بهمراه اداره کل جنگلها و نیز منابع طبیعی و آبخیزداری اقدام ویژه ای در جهت تحول صنایع سلولزی با کشت صنعتی انجام دهد تا شاهد برداشتهای غیر مجاز از جنگل که یک سرمایه طبیعی و خدادای هست، نباشیم.

دلق پوش افزود؛ می توانیم با همکاری دانشگاهیان و متولیان این بخش بطور علمی راهکارهایی تعریف کنیم تا با یک حرکت علمی و عملی؛ هم حفاظت و احیاء جنگلها بیش از پیش اجرا شود و هم با تامین مواد اولیه کارخانجات سلولزی، اقتصاد و اشتغال استان رونق بگیرد.

وی اظهار داشت: طرح های ساماندهی جنگل نشینان، خروج دامداران و تنفس جنگلها کمکی به احیاء جنگل ها نکرد به ویژه جنگل های گیلان که جنگل هایی باستانی و هیرکانی هست که جزء میراث این سرزمین محسوب میشود و باید از این میراث کهن استفاده درست و اصولی شود.

دکتر دلق پوش در ادامه افزود: هم اکنون به طور کلی تعداد 516 واحد سلولزی در گیلان فعال می باشد که اشتغالی بالغ بر 10272 نفر را در خود جای داده است و همچنین تعداد 71 واحد اقدام به طرح توسعه نموده اند که پیش بینی می شود زمینه اشتغال 1755 نفر دیگر را نیز در استان فراهم خواهند کرد.

وی بیان داشت: مصرف مورد نیاز فعلی واحدهای صنعتی سلولزی گیلان برابر با 900 هزار مترمکعب چوب به صورت سالیانه می باشد که غالبا از طریق سایر استانها و واردات از کشورهای همسایه به سختی تامین می شود.

در ادامه جلسه عبدالغفار شجاع، مشاور عالی دکتر نوبخت با بیان اینکه کشت صنعتی نظام مند می تواند جنگل را احیاء کند اظهار داشت: کشت صنعتی هم باعث نجات جنگل از وضعیت بلاتکلیفی می شود و هم باعث رونق صنعت سلولزی در گیلان خواهد شد.

وی استفاده مطلوب از اراضی موجود را برای ایجاد ارزش افزوده را ضروری دانست و تاکید کرد: تولید  و مصرف چوب در گیلان باید با ارزش افزوده و بهره وری بالا همراه شود و این مهم جزء با انجام کشت صنعتی و استفاده از گونه های درختی مناسب امکان پذیر نخواهد شد و با این کار صنعت چوب و صنایع وابسته به آن تقویت شده و منجر با اشتغال بومیان منطقه نیز خواهد شد.

در ادامه این نشست مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان عنوان داشت: زراعت چوب باید به معنی واقعی در گیلان توسعه یابد و اراضی موقت به صنعتگران داده شود و صنوبرکاری های گیلان اگر به شکل منسجم توسط صاحبان صنعت انجام شود قطعا مفیدتر خواهد بود.

محسن یوسفی پور افزود: به کمک صاحبان صنایع در سال گذشته 350 هزار نهال علاوه بر 80 هزار نهال منابع طبیعی توزیع شده است که معتقدم با توجه به 564 هزار متر اراضی جنگلی که داریم می توانیم با صنوبر کاری و زراعت صنعتی چوب، جنگلها را حفظ و نگهداری و به تقویت صنعت هم کمک کنیم.

وی افزود: معتقدم پیوند ویژه ای باید بین صنعت و منابع طبیعی برقرار شود تا نتایج مطلوبی حاصل شود. بطوری که برای ارتقاء صنعت سلولزی نیاز هست تا صنعت و جنگل در خدمت هم باشند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان تصریح کرد: بالغ بر 65 هزار هکتار زمین زیر کشت صنور می باشد که می توان به یک میلیون هکتار افزایش داد.

در ادامه پاره ای از موانع و مشکلات این بخش توسط اعضای حاضر در جلسه بیان شد که از مهمترین آنها می توان به مشکل خروج چوب از استان و اجرای نامطلوب طرح تنفس چوب با شیب تند اشاره کرد.

شایان ذکر است؛ استان گیلان هم اکنون بعنوان قطب صنعت سلولزی مطرح است و دارای جنگلهای باستانی می باشد که قدمت جنگل های هیرکانی به 60 میلیون سال می رسد و یک میلیون 800 هزار مترمربع جنگل در گیلان و مازندران داریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه