English

از سال ۱۳۹۰ تاکنون؛

شهروندان سقزی ۲۸ هزار و ۸۴۷ واحد خون اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون کردستان گفت : از سال 1390 تا کنون 39 هزار و 364 مراجعه جهت اهدای خون در مرکز انتقال خون سقز ثبت و از این تعداد 28 هزار و 847 واحد خون کامل جمع آوری شده است.

شهروندان سقزی 28 هزار و 847 واحد خون اهدا کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، محمد سعید کریمیان، در حاشیه بازدید از مرکز انتقال خون سقز و دیدار با فرماندار این شهرستان اظهار کرد: امسال اهدای خون در شهرستان سقز با رشد چشمگیری مواجه بوده است و تا 23 بهمن داوطلبین اهدای خون 8 هزار و 486 بار به مرکز انتقال خون سقز با هدف اهدای داوطلبانه خون مراجعه کرده اند که از این تعداد 7 هزار و 398 مراجعه توسط آقایان و یک هزار و 88 مراجعه نیز توسط بانوان نوع دوست سقزی ثبت شده است.

مدیر کل انتقال خون کردستان گفت: در هشت سال اخیر 28 هزار و 847 واحد خون کامل از اهداکنندگان سقزی دریافت شده است که 26 هزار و 242 واحد آن توسط آقایان اهداکننده خون و 2 هزار و 605 واحد نیز توسط بانوان سقزی به بیماران کردستانی نیازمند اهدا شده است.

کریمیان با بیان اینکه میزان نیاز به خون و فرآورده های آن بر اساس برش های استانی شبکه خونرسان کشور تعیین شده است، افزود: انتقال خون کردستان 100 درصد نیاز مراکز درمانی استان را پاسخ داده است و همواره تلاش می کند تا ذخایرخون و فرآورده های خون را به میزان دست کم 5 تا 9 روز نیاز معمول بیمارستان ها تامین نماید.

وی گفت: خون های اهدایی شهروندان سقزی روزانه طی دو سرویس اختصاصی به مرکز استان منتقل می شود و از هر واحد آن دست کم سه فرآورده مختلف تولید شده و بر اساس درخواست مراکز درمانی توزیع می گردد.

کریمیان دلیل ارسال خون های اهدایی به سنندج را نبود امکانات فرآوری خون در مرکز اهدای خون سقز برشمرد و اذعان کرد: باوجود پیگیری های فراوان و حتی درخواست کمک از خیرین سقزی بودجه مورد نیاز راه اندازی واحد فرآوری و سردخانه مرکز انتقال خون سقز تاکنون تامین نشده است.

مدیرکل انتقال خون کردستان اضافه کرد:عمده خون مورد نیاز 17 بیمارستان مصرف کننده خون در استان از طریق اهداکنندگان داوطلب در دو شهرستان سنندج و سقز تامین می شود و الزامی برای خونگیری در تمامی شهرستان ها و مصرف در همان شهرستان وجود ندارد و انتقال خون خود را موظف به تامین نیاز صد درصدی بیماران می داند.

کریمیان با اشاره به آمار مصرف خون در دو بیمارستان امام خمینی (ره) و تامین اجتماعی سقز گفت: بر اساس درخواست های دریافت شده از این دو بیمارستان امسال 4 هزار و 696 واحد فرآورده خون به این دو مرکز درمانی ارسال شده است که سهم بیمارستان امام 3 هزار و 610 واحد و سهم بیمارستان تامین اجتماعی یک هزار و 86 واحد بوده است.

وی در خصوص توزیع انواع فرآورده های خون نیز اظهار کرد: فرآورده های خون ارسالی به سقز در سال جاری 2هزار و 781 واحد فرآورده های گلبول قرمز، یک هزار و 315 واحد فرآورده پلاسمایی و 600 واحد فرآورده پلاکتی بوده است.

 کریمیان در خصوص منابع انسانی شاغل در انتقال خون سقز، گفت: دو کارشناس زن با هدف میزبانی شایسته از بانوان اهداکننده خون در مرکز انتقال خون حضور دارند و چهار پرسنل مرد نیز به صورت تمام وقت انجام وظیفه می کنند.

کریمیان افزود : باوجود برگزاری دو مرحله آزمون استخدامی در سال های اخیر هیچ پزشکی در این آزمون ها شرکت نکرد و نیروی پزشک همچنان در قالب قرارداد و یا دیگر روابط کاری با اداره کل تامین شده و در انتقال خون سقز خدمت رسانی می کنند.

مدیرکل انتقال خون کردستان از اهداکنندگان خون خواست حضوری مستمر در مرکز انتقال خون داشته باشند و خاطرنشان ساخت: از اهداکنندگان گرامی که به دلیل شلوغی مرکز و فعالیت آن تنها در شیفت صبح دل آزرده می شوند پوزش می خواهم و این نکته را یادآور می شوم که تامین خون و فرآورده های آن فرآیندی تخصصی است و اولویت سازمان انتقال خون رعایت حداکثری استاندارد ها برای تامین سلامت خون است.

به گزارش خبرگزاری موج کردستان، اداره کل انتقال خون کردستان دارای دو مرکز فعال در شهرستان های سنندج و سقز است و سالانه میزبان بیش از30 هزار داوطلب اهدای خون است که با واسطه حضور آنان خون و فراورده های 17 مرکز درمانی را تامین می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه