English

مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد اردکان در مرحله بهره برداری صنعتی قرار گرفت

دکتر صالحی بیان کرد: امروز شاهد انتقال 30تن کیک زردی تولیدی مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد اردکان به اصفهان هستیم. اولین محموله کیک زرد اردکان به وزن 10تن نیز بیستم فروردین ماه امسال صورت گرفت.

مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد اردکان در مرحله بهره برداری صنعتی قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری موج یزد، رئیس سازمان انرژی اتمی در اردکان گفت: امروز شاهد انتقال 30تن کیک زردی تولیدی مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد اردکان به اصفهان هستیم. 

وی افزود: اولین محموله کیک زرد اردکان به وزن 10تن نیز بیستم فروردین ماه امسال صورت گرفت. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با این بارگیری و انتقال از مرحله آزمایش و تست تولید کیک زرد اردکان خارج شده ایم و از امروز مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد در فاز بهره برداری صنعتی قرار می گیرد.

 علی اکبر صالحی  افزود: این کارخانه ظرفیت فراوری 84هزار تن کان سنگ اورانیوم را دارد و از این به بعد شاهد تولید مقدار معتنابهی کیک زرد در کشور هستیم. 

وی  افزود: کیک زرد ماده استراتژیک برای صنعت هسته ای به شمار می رود و این اولین کارخانه تولید کیک زرد در این حجم است که از معادن ساغند یک و دو استان یزد تامین می شود.

دکتر صالحی گفت: استان یزد هم اکنون عمده تولید کننده مواد اولیه صنعت هسته ای یعنی اورانیوم و کیک زرد است و استان دیگری که در این حد غنی از ذخایر اورانیوم باشد نداریم.

شایان ذکر است محموله 30تنی کیک زرد از معدن اورانیوم ساغند اردکان استحصال شده که پس از مراحل فراوری شامل خردایش .لیچین، فروشویی، خالص سازی و رسوب گیری بسته بندی وآماده ارسال شده است. کیک زرد در واقع، خاک معدنی اورانیوم است که پس از گذراندن مراحل تصفیه و پردازش های لازم، از سنگ معدنی آن در معدن اورانیوم ساغند استان یزد تهیه می شود.

استان یزد حلقه اول چرخه سوخت هسته ای به شمار می رود و پروژه ساغند یزد، نمود عینی فعالیت در زمینه استحصال اورانیوم از منابع طبیعی است. تأسیسات موجود در این کارخانه، اورانیوم را از عمق 350متری استخراج می کند.اورانیوم استخراجی از معدن ساغند، در منطقه اردکان (جاده اردکان- چوپانان) در مجتمع شهید رضایی نژاد پس از اعمال فرایندهای مختلف شیمیایی و فیزیکی به کیک زرد تبدیل می شود.

این محصول پس از تولید دراردکان در تاسیسات فراوری اورانیوم اصفهان معروف به کارخانه یوسی اف خالص سازی نهایی می شود و سپس جهت غنی سازی به کارخانه نطنز ارسال می شود.

محصول تولید شده در این کارخانه به شکل میله های سوخت مورد استفاده نیروگاه های اتمی قرار می گیرد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه