English

جای خالی "منشور حقوق بیماران" بر دیوار مراکز درمانی

با اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم، منشور حقوق بیمار مورد توجه ویژه مسوولان بهداشت و درمان کشور قرار گرفت و نسبت به اجرای آن بویژه در قالب اعتبار بخشی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تاکید شد اما متاسفانه بر دیوار کمتر مرکز درمانی می توانید این منشور را مشاهده کنید.

جای خالی "منشور حقوق بیماران" بر دیوار مراکز درمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، این روزها به دیوارهای هر مرکز درمانی، بیمارستان و یا کلینیک درمانی که نگاه کنید، با خطوطی بزرگ و خوانا در خصوص انواع و اقسام مجازات ها در عدم احترام بیمار و مراجعه کننده به کادر درمانی آن مرکز از سوی مراجعه کننده حک شده است، قانونی که به صورت همه گیر در تمامی ادارات و بخش های دولتی نصب شده است و در این بین گویی فقط حقوق ارباب رجوع و به خصوص بیمار که موضوع مطلب است، اهمیتی ندارد.

البته قانون در این رابطه تحت عنوان "منشور حقوق بیماران" برای اجرای اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تامین سلامت جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی تهیه و تایید از سوی مرضیه وحیددستجردی، وزیر وقت بهداشت ابلاغ شد.

بعد از این با اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم، این منشور مورد توجه ویژه مسوولان بهداشت و درمان کشور قرار گرفت و نسبت به اجرای آن بویژه در قالب اعتبار بخشی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تاکید شد، اما متاسفانه بر دیوار کمتر مرکز درمانی می توانید این منشور را مشاهده کنید.

بر این اساس در حال حاضر اجرای مفاد منشور حقوق بیماران در ایران در ارزیابی و درجه‌بندی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، به عنوان یکی از شاخص‌های اثرگذار مطرح شده و در صورتی که از سوی مراکز درمانی رعایت نشود، درجه اعتباربخشی بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد.

مفاد منشور حقوق بیمار

1-  بیمار حق دارد در اسرع وقت درمان و مراقبت مطلوب موثر و همراه با احترام کامل را بدون توجه به عوامل نژادی، فرهنگی و مذهبی از گروه درمان انتظار داشته باشد.

2-  بیمار حق دارد محل بستری، پزشک، پرستار و سایر اعضای گروه معالج خود را در صورت تمایل بشناسد.

3- بیمار حق دارد در خصوص مراحل تشخیص، درمان و سیر پیشرفت بیماری خود اطلاعات ضروری را شخصاً و یا در صورت تمایل از طریق یکی از بستگان از پزشک معالج درخواست نماید. بطوری که در فوریت های پزشکی این امر نباید منجر به تأخیر در ادامه درمان و یا تهدید جانی بیماری گردد.

4-  بیمار حق دارد قبل از معاینات و یا اجرای درمان، اطلاعات ضروری در خصوص عوارض احتمالی و یا کاربرد سایر روش ها را در حد درک خود از پزشک معالج دریافت و در انتخاب نهایی درمان مشارکت نماید.

5-  بیمار حق دارد در صورت تمایل شخصی و عدم تهدید سلامتی آحاد جامعه طبق موازین قانونی رضایت شخصی خود از خاتمه درمان را اعلام و یا به دیگر مراکز درمانی مراجعه نماید.

6-  بیمار حق دارد جهت حفظ حریم شخصی خود از محرمانه ماندن محتوای پرونده پزشکی، نتایج معاینات و مشاوره های بالینی جز در مواردی که براساس وظایف قانونی از گروه معالج اعلام صورت می گیرد، اطمینان حاصل نماید.

7-  بیمار حق دارد از رازداری پزشک و دیگر اعضای تیم معالج خود مطمئن باشد و کسب اطلاعات افرادی که مستقیماً بر روند درمان شرکت ندارند، موکول به کسب اجازه بیمار خواهد بود.

8-  بیمار حق دارد از دسترسی به پزشک معالج و دیگر اعضای اصلی گروه معالج در طول مدت بستری انتقال و پس از ترخیص اطمینان حاصل نماید.

9-  بیمار حق دارد با کسب اطلاع کامل از نوع فعالیت های آموزشی و پژوهشی بیمارستان که بر روی سلامت و درمان او موثرند، تمایل و رضایت شخصی خود به مشارکت درمانی را اعلام و یا در مراحل پژوهش از ادامه همکاری خودداری نماید.

10- بیمار حق دارد در صورت ضرورت اعزام و ادامه درمان از سایر مراکز درمانی قبلاً از مهارت گروه معالج، میزان تعرفه ها و پوشش بیمه ای خدمات در مرکز درمانی مطلع گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه