English

رئیس سازمان نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

پزشکان عمومی سرخورده شده‌اند

ارسلان کرم سیما گفت: چون از پزشکان عمومی جامعه در جای خود و درخور شأنشان استفاده نمی‌کنیم، به‌اجبار ارجاعشان داده‌ایم در حوزه‌هایی که کمتر تخصص دارند، مثل زیبایی که هرچند ممنوع است اما این روزها باعث بیشترین تخلفات از سوی پزشکان شده است.

پزشکان عمومی سرخورده شده‌اند

رئیس سازمان نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، بزرگ‌ترین آسیب موجود جامعه پزشکی در مواجه با بیماری را وجود این معضل همه‌گیر می‌داند که در اکثر موارد بیمار خود را جای پزشک عمومی قرار می‌دهند و در اولین اقدام پس از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و مسکن های متعدد، قبل از اینکه از محل درد آگاهی علمی داشته باشد، بلافاصله به متخصص مراجعه کرده و عملاً متحمل هزینه‌های درمانی بیشتر می‌شوند، چون علاوه بر هزینه‌های به طبع بالاتر مطب‌های خصوصی نسبت به مراکز درمانی دولتی، پزشک متخصص محلی که مورد تجربه علمی‌اش هست را بررسی می‌کند که شاید اصلاً مورد و یا مشترکاتی با بیماری واقعی فرد نداشته باشد.

کرم سیما در ادامه تصریح کرد: عدم اعتماد عمومی مردم به پزشکان عمومی، باعث ایجاد خیل قابل‌توجهی از این پزشکان به سمت بوتاکس، عمل‌های زیبایی و ... شده است و از آن‌طرف باز چون اکثریت بیماران به درمان‌های خودسرانه و اعتماد بیشتر به متخصصان به دلیل پایین آوردن مخارج درمان پیداکرده‌اند، قطعاً این دو دلیل باعث می‌شود که تحصیلات و تجربه پزشکان عمومی نادیده گرفته‌شده و به‌مراتب منبع درآمد آن‌ها نیز پایین می‌آید و درنهایت به‌اجبار پزشکان عمومی ما مبدل به دکترهای ارزان‌قیمت زیبایی شده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این شبه که در شکایات بیماران‌، طرف پزشک خاطی گرفته می‌شود، صحت دارد، گفت: خطا نه‌تنها در حوزه پزشکی بلکه در هر حرفه و شغل دیگری امکان‌پذیر است اما اینکه بگوییم خطاهای عمدی صورت می‌پذیرد به‌شخصه فکر نمی‌کنم چنین چیزی صدق کند (در برخی از موارد هم به دلیل پایین آوردن هزینه‌های پاراکلینیکی، بخشی از اقدامات را بیمار انجام نمی‌دهد که در این صورت نمی‌توان دکتر را مقصر دانست) اما آن دسته از خطاهایی که در اثر تجویزات اشتباه و یا کم‌کاری و یا داروهای غلط باعث آسیب رسیدن به بیمار بشود، به‌شدت پیگیری خواهد شد.

کرم سیما ادامه داد: اما وجود این شائبه (هرچند نگرانی‌های مردم قابل تائید است) که مثلاً دکترها پشت یکدیگر را خالی نمی‌کنند، اشتباه است، چراکه در جامعه پزشکی اگر کسی خطایی بکند، هیچ‌کس از او چشم‌پوشی نخواهد کرد، چون باجان آدم مواجه هستیم و موارد بسیار زیادی مشاهده می‌شود که به خاطر کوچک‌ترین سهل‌انگاری فلان دکتر، سازمان نظام پزشکی به‌شدت برخورد کرده است.

رئیس سازمان نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه فروش دارو به هر عنوان در مطب پزشکان ممنوع اعلام کرد و افزود: فروش دارو به استناد قانون تحت هر شرایطی در مطب پزشک ممنوع و قابل پیگرد قانونی است.

پزشک سالاری

وی بیشترین تخلفات حوزه پزشکی که پایه اصلی آن تقاضای جامعه است را در حوزه پوست، مو و زیبایی عنوان کرد و افزود: همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردم چون از پزشکان عمومی جامعه در جای خود و درخور شأنشان استفاده نمی‌کنیم، به‌اجبار ارجاعشان داده‌ایم که در حوزه‌هایی که کمتر تخصص دارند، کار کنند مثل زیبایی که هرچند ممنوع است اما این روزها باعث بیشترین تخلفات از سوی پزشکان شده است.

رئیس سازمان نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان ساخت: در یک‌کلام می‌توان گفت که بیشترین خطاهای پزشکی آنجایی بیشتر به چشم می‌خورد که جامعه سعی در پایین آوردن غیرمتعارف پزشکی داشته باشد.

وی در خصوص تجویزات دائمی و معمولی که اکثر پزشکان در هر نوع بیماری عمومی تجویز می‌کنند نیز اعلام داشت: بخش اعظمی از نیازهای دارویی که پزشک تجویز می‌کند را خود بیمار در نوشتن آن اصرار دارد، همگان می‌دانند که بیماری مانند سرماخوردگی و خیلی دیگر از بیماری‌های فصلی طول درمان و تغذیه مفید، بیشتر نقش را در بهبود فرد بیمار دارد، اما اگر در مراجعه به پزشک پاکتی از داروها را تجویز نکند، وی را بی‌سواد و یا ناکارآمد می‌نامند.

کرم سیما با تأکید بر اینکه در تمام دنیا هزینه درمان سنگین است، خاطرنشان ساخت: معضل جایی فاجعه‌بارتر است که در اکثر خانواده‌های ما اکثراً دکتر سرخود هستیم و به‌محض بروز کوچک‌ترین درد و یا علائم بیماری، فوراً به داروخانه مراجعه می‌کنیم و مسکن‌های پیاپی که در خانه هرکدام از ما به‌وفور پیدا می‌شود و متأسفانه خودسرانه نیز مصرف می‌شود، جمع تمام این مصائب که به‌صورت روزمره همگی با آن مواجه هستیم، باعث می‌شود که هیچ‌یک از افراد موجود در چرخه درمان اعم از پزشک، متخصص، داروخانه و... سر جای خودشان نباشند و هرکس به‌نوعی بخواهد منبع درآمدیش را بالا ببرد و نتیجه می‌شود خیل عظیمی از پرونده‌های شکایت و آسیب‌هایی که گاهاً جبران‌پذیر نیست.

به اعتقاد رئیس سازمان نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، پزشک عمومی درمان‌های عمومی را انجام نمی‌دهد بلکه با تجویز آزمایش و اقدامات پاراکلینیکی نقطه درد را تشخیص داده و به متخصص آن حوزه ارجاع می‌دهد، درحالی‌که بیمار در اولین اقدام قبل از اینکه از محل درد آگاهی علمی داشته باشد، بلافاصله به متخصص مراجعه کرده و عملاً متحمل هزینه‌های درمانی بیشتر می‌شوند.

وی در پایان تأکید کرد: سامانه 190 در رابطه با شکایت‌های مردمی از خطاهای پزشکی، فروش غیرقانونی، هزینه‌های اضافی گرفتن از بیماران، تجویز داروی اشتباهی و... شبانه‌روز فعال است و رصد کننده اصلی آن در وزارت بهداشت است و حوزه معاونت درمان در استان‌ها موظف است که 48 ساعته شکایات فوری و شکایات غیر فوری هم یک‌هفته‌ای طی یک بررسی همه‌جانبه بازرسی، پاسخگو باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه