English

در دیدار اعضای مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با تولیت معظم شاهچراغ(ع) عنوان شد؛

تاکید بر تعمیم فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر

در دیدار اعضای مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز، بر تعمیم فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر که یکی از امور مهم دیانت مقدسه اسلام است و هم در قرآن و هم در روایات با همین اصطلاح مواجه هستیم، تأکید شد.

تاکید بر تعمیم فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، آیت الله سید علی اصغر دستغیب تولیت معظم آستان حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) در دیدار اعضای مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز  با تأکید بر تعمیم فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر که یکی از امور مهم دیانت مقدسه اسلام است و با اشاره به اینکه معروف یعنی شناخته شده و آن چیزی که فطرت انسان با آن آشنا است، تصریح کرد: منکر، آن چیزی است که انکار شده یعنی فطرت انسان ها آن را انکار می‌کند و با آن بطالت، تنافی و تنافر دارد.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: از شعارهای بسیار زیبا و دلنشینِ فطرت پسند، همین شعارهایی است که شما آنها را به مرحله اجرا گذاشته اید و تمام این ها کاربردی است و به قشر خاصی اختصاص ندارد. فقط خدمت به دانش آموزان نیست، فقط خدمت به بیماران و پیشگیری از بیماری‌های مختلف نیست، یک حرکتی است که از دو جهت جنبه عام دارد؛ یکی اینکه به طبقه خاصی اختصاص ندارد و مرد و زن،کودک و جوان، میانسال و کهنسال، همه را شامل می شود و یکی دیگر اینکه به یک نوع خاص اختصاص ندارد.

مسئول معظم حوزه علمیه رضویه شیراز گفت: ما گاهی در جریان انقلاب اسلامی چیزهایی را تجربه کردیم، حتی بعضی از این مجموعه هایی که انحرافی بودند، گروهک هایی که در گوشه و کنار بین جوانان تلاش می‌کردند، معمولاً منطقشان، منطق جذابی نبود گاهی به وسیله شعارهایی که صرفاً جنبه شعاری داشت و گاهی هم به جوانی از جانب خودشان مسئولیتی می‌دادند، فرض کنید می‌گفتند شما دخترخانم یا آقا پسر در این نقطه سر چهارراهی جایی به این مدت بایست و این تابلو را دست بگیر همین خودش ایجاد انگیزه ای می کرد ولو در مسیر انحرافی و باطل.

آیت الله سید علی اصغر دستغیب تولیت معظم آستان حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع)

وی ادامه داد: ما باید در مسیر صراط مستقیم و کارهای مثبت، متوجه باشیم و ایجاد انگیزه کنیم، مخصوصا برای قشر جوان، که هرچه بتوانیم از نیروهای این قشر به سمت انگیزه های صحیح و منطقِ درست وکارهایی که فطرت پسند است بهره ببریم، زیرا به کارگیری بهینه نیروی انسانی مسئله بسیار مهمی است و بخصوص در مجموعه ها و مجامع خیرین همانند مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز که استثنایی است.

آیت الله دستغیب ادامه داد: نباید گستردگی و اهمیت برنامه‌هایی که با کمترین امکانات اما خودجوش و نشات گرفته از خود جامعه است را دست کم بگیریم.

رئیس جامعه روحانیت شیراز گفت: این سرای مهربانی چقدر زیباست، جاذبه بسیار زیادی دارد و امکان ندارد کسی با آن ذاتی که خداوند آن را با خوبی ها آشنا کرده، عبارت سرای مهربانی را جایی ببینند یا بشنود ولی جذب نشود؛ این کارها باید خوب صورت پذیرد و زمینه کار هم بسیار زیاد است و باید به جایی برسیم که بگوییم این اشباع شده و متوقف شود.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر به بطن و عمق این قضیه وارد شویم، متوجه می شویم که در گذشته کم کاری شده، هرچند کارهایی صورت می گرفته. خدا را شکر کنیم که این فکر و ایده در شهر و استان ما پدید آمده و مردان پدیدآورندگانش را هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم؛ وجودی مثل دکتر پاک فطرت شهردار سابق که ایشان خیلی فرد مبتکری هستند و هم اینکه اهل تلاش و کوشش هستند، یک ایده مثبتی را که بعد از مشورت‌ها به نظرشان می‌آمد در اجرایی کردن آن پایدار و ثابت قدم بودند و این قبیل نیروها در جامعه ما زیاد است.

رئیس هیئت امنای مجمع مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز گفت: امیدواریم مجموعه شهرداری و شورای شهر و عزیزانی که به نوعی در رابطه مستقیم با اساسنامه و وظایفی که این مجمع نورانی عهده دارد، هستند، گام‌های اساسی تری بردارند، همین طور که عرض کردم شعار انسان محوری معنایش همین است، اگر بخواهیم این حقیقت اجرا شود راهش این است و غیر از این راهی ندارد؛ اگر ما می‌خواهیم فرهنگ جامعه مان رشد کند باید استفاده ما از تجربیات اندیشمندانمان و کسانی که عمر خودشان را در مسیر فرهنگ جامعه صرف کرده اند بیشتر باشد، در اینصورت فرهنگ جامعه رشد بیشتری خواهد داشت و ما باید از اینها تقدیر کنیم.

آیت الله سید علی اصغر دستغیب تولیت معظم آستان حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع)

وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که به نظر بنده می تواند به عهده این مجمع باشد و جزء برنامه هم هست، این است که ما از فرهنگ سازان جامعه خودمان چه گذشتگان و چه آنهایی که در عصر حاضر هستند باید به معنای واقعی تجلیل کنیم. شاید این داستان تاریخی را در مناسبتی عرض کرده باشم و خودتان در مطالعاتتان ملاحظه فرموده باشید که فرزند حاتم طائی معروف که کافر بوده و جزء اسرا بوده تا پیغمبر(ص) چشمشان به او افتاد و به ایشان گفتند که فرزند حاتم است، حضرت بلند شدند و عبای مبارک شان را زیر پای او پهن کردند، این کار یعنی تجلیل از یک انسان سخاوتمند و ترویج فرهنگ سخاوت و این مهم است. آن فرد رگ و ریشه کفر دارد و جزء اسرا هم قرار گرفته است، این مسئله خیلی مهمی است که بتوانیم به صورت عملی تبلیغ و ترویج خیر کنیم.

آیت الله دستغیب عنوان کرد: باید از برادر بسیار عزیز و گرامی خودم جناب آقای نبی پوری که نه تنها یک شخصیت فرهنگی بلکه فرهنگ ساز در جامعه و در این شهر و استان ما هستند تقدیر و تجلیل کنیم، هرچند نمی خواهیم خدمات مجموعه را منحصر به یک نفر کنیم. تجلیل باید از هر کسی که واقعاً به نوعی در خدمت این جامعه برای پدید آوردن شرایط بهتری از جنبه‌های فرهنگی بوده است صورت گیرد.

تولیت معظم آستان مقدس گفت: شهرساز بودن و شهرسازی منحصر به بحث جاده کشی و ترسیم نقشه هایی برای پدید آوردن یک شهر بی مشکلِ بی حاشیه و بی دغدغه از لحاظِ تردد و مسائل مربوط به آحاد جامعه نیست بلکه اینها را باید با یک دیدگاه بالاتر و عمیق‌تری دید. در مورد مسئله ترافیک در حال حاظر وارد این جریان شده اند و طرح دادند و همراهی کردند و همگام شدند. در بحث فضای سبز هم هرچه پیش می‌رویم می‌بینیم مجاری ورود این مجمع به آنها فراهم است که امیدواریم همه مان در این جهت و همه جهاتی که وظایف ماست کوتاهی نکنیم.

رئیس جامعه روحانیت شیراز افزود: بنده به عزیزانی که در هیئت امنای مجمع منتخب شدند تبریک عرض می کنم. خوب است که ما خودمان را از حضور اعضای قدیمی، به عنوان مشاور محروم نکنیم و مشاور به معنای واقعی یعنی استفاده کردن از تجربیات کسی که در دوره‌های قبلی و در زمان‌های دیگر همراهی داشته است.  

وی ضمن تشکر از مهندس سید عبدالرضا دستغیب مدیرعامل مجمع خیرین گفت: خاطرات و صحنه هایی از اهتمام ایشان در این چند سال برای این مجمع مشاهده کرده ام و این جای تقدیر است و انتخاب ایشان حقیقتاً به جا بود. امیدوارم خدا هم به ایشان یاری بیشتری عطا کند، زیرا اگر کسی با صدق نیت و با خلوص نیت مورد توجه مجموعه و به طور کلی مردم در جامعه قرار گرفت و باری به دوش او آمد، خداوند او را یاری می دهد.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امیدواریم همه دوستان با اتکا به خداوند متعال و با انسجام و وحدت از نظرات یکدیگر استفاده کنید و بنده هم به عنوان کمترین عضو اگر بضاعتی باشد در هر موقعیتی اگر اراده کنید حاضر و آماده هستم و اینکه کار، کار بسیار ارزشمندی است و بنده نباید خودم را در هیچ حالی از حالات محروم کنم حتی اگر حضور در جلسه ای باشد که چندان هم تاثیرگذار نباشد؛ همین صِرف حضور برای خودم را در پیشگاه خداوند یک ارزش می دانم و امیدوار هستیم که خداوند به همه شما صحت و سلامت و موفقیت بیشتر عطا کند.

وی تاکید کرد: اگر در حضور جمع و جامعه از کسی تقدیر شد مبادا غرور او را بگیرد، یا عُجب بردارد زیرا همان اندازه که به آن شخص که مورد تقدیر واقع می شود، سفارش می شود که مبادا مغرور شود، همان اندازه هم به ما سفارش می‌شود که نباید او را فراموش کنیم و خدماتش را از یاد ببریم و او خانه نشین شود. فرهنگ سازی در زمینه تقدیر و تشکر کردن هم کار همین مجموعه است، همفکری کردن و اهم و مهم کردن در شعب مختلف نیز ضرورت دارد و باید به فکر این باشیم که از اینها به معنای واقعی تجلیل شود و باید خصوصی تر شود و کلی گویی ها را کنار بگذاریم. انتخاب کنیم که الان آن کار جزء برنامه قرار بگیرد و ان شاء الله انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه