English

هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی کُردی تمدید شد

سرپرست معاون هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از تمدید مهلت ارسال آثار به هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی کُردی خبر داد و گفت: علاقه مندان تا 30 بهمن مهلت دارند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی کُردی تمدید شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان؛ سامان احمدی گفت:هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی کُردی تمدید شد.

وی امروز در جلسه کارگروه برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی کُردی در مجتمع فجر سنندج اظهار کرد: بعد از جمع بندی آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره، انتظار داریم بعد از 12 سال جشنواره شاهد برگزاری جشنواره ای در خور شان موسیقی منطقه و استان باشیم.

سرپرست معاون هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از تمدید مهلت ارسال آثار به هفتمین جشنواره موسیقی کوردی خبر داد و گفت: علاقه مندان تا 30 بهمن مهلت دارند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

وی با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش مسابقه شامل آواز و نوازندگی و بخش جنبی شامل گروه نوازی برگزاری می شود، عنوان کرد: فراهم کردن زمینه ی مناسب برای ترویج گنجینه ی ارزشمند موسیقی کردی و ارج گذاری به تلاش هنرمندان از جمله اهداف پیش بینی شده برای این جشنواره است.

احمدی، موضوع جشنواره را موسیقی کُردی اعلام کرد و افزود: بخش مسابقه این جشنواره در چهار بخش و در سه رده سنی، شامل آوازهای موسیقی کردی، سازهای بادی، سازهای زهی و سازهای کوبه ای است.

وی به بخش آوازهای موسیقی کُردی اشاره کرد و اذعان کرد: بخش آوازهای موسیقی کوردی، اجرای مقام، بیت، لاوک، حیران، سیاوچمانه، آوازهای خانواده گورانی  و یا دیگر آوازهای رایج در سنت موسیقایی منطقه ی شرکت کننده را در برمی گیرد.

سرپرست معاون هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان سازهای بادی را شمشال، سرنا، نرمه نای، دوزله، قشمه، سازهای زهی را شامل تنبور، دوتار، دیوان، عود، کمانچه و سازهای کوبه ای را دهل، تنبک، دایره اعلام و اضافه کرد: در تمامی این سازها اجرا بر اساس سنت اجرایی و رپرتوارساز است.

این مقام مسئول با اشاره به رده های سنی بخش مسابقه هفتمین جشنواره موسیقی کوردی ابراز داشت: رده سنی «الف» افراد 14 تا 17 سال، رده سنی «ب» افراد  18 تا 22 سال و رده سنی «ج» افراد 23 تا 28 سال را شامل می شود و متقاضیانی که سن آنها کمتر از 14 سال است در صورت آمادگی و توانایی می توانند در رده سنی «الف»  با ارسال مدارک شرکت کنند.

جشنواره موسیقی کردی

احمدی همچنین گفت: متقاضیان دقت کنند که ارسال نمونه تصویری اجرا حداکثر ده دقیقه است و شرکت کنندگانی که مایل به شرکت در بیش از یک  بخش هستند باید برای شرکت در هر بخش، مدارک و فرم درخواستِ جداگانه تکمیل و ارسال کنند.

وی به بخش جنبی جشنواره نیز اشاره کرد و افزود: بخش جنبی این جشنواره شامل گروه نوازی است که تعداد اعضا گروه حداقل چهار و حداکثر هشت نفر در نظر گرفته شده است و لازم است حداقل سی دقیقه اجرای گروه به صورت تصویری برای داوری به جشنواره ارسال شود.

سرپرست معاون هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه گروه باید آمادگی دو اجرای چهل و پنج دقیقه ای را در زمان برگزاری جشنواره داشته باشد، اظهار داشت: اولویت پذیرش با گروه هایی است که از گونه ها ی بخش آوازی وسازهای مندرج در فراخوان (بخش مسابقه) خلاقانه بهره بگیرند و تنوع  در ساز آرایی داشته باشند.

احمدی از برگزاری این جشنواره در تاریخ 6 تا 8 فرودین 98 در سنندج خبر داد و خاطر نشان کرد: هفتمین جشنواره موسیقی کوردی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حمایت معاونت امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شرکت کوباک به عنوان نخستین حامی بخش خصوصی جشنواره و انجمن موسیقی ایران شعبه استان کردستان در سنندج برگزار می شود.

وی خاطر نشان کرد: قرار است در بخش بین المللی با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن دعوت از مدیر جشنواره آوینیون فرانسه، نسبت به حضور یک گروه موسیقی و دو نفر مقام خوان اقدام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه