English

در گفتگوی موج با عضو شورای شهر همدان مطرح شد:

با شفافیت در عملکرد شورا موافقم

رضوان سلماسی گفت: اگر آراء نهایی اعضا شورای اسلامی شهر همدان به همراه موضوع مصوبات شورای شهر در حوزه های مختلف در سایت شورای اسلامی شهر قرار گیرد، منطقی است و لازمه آن این است از نظر تجزیه‌ و تحلیل آرا بلوغ لازم را داشته باشیم.

با شفافیت در عملکرد شورا موافقم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، نشانه‌های موجود در جامعه اخبار ناگواری را در ذهن تداعی می‌کند و انسانی متفاوت در رفتار، منش و سیاست‌هایش را در حوزه شخصی و اجتماعی معرفی می‌کند، آن‌چنان‌که ساختار نوینی از جامعه با تقویت، گسترش تفکر و نگرش‌هایی غلط در باب کسب منافع فردی و آن‌ هم به هر قیمت در حال شکل‌گیری و یا می‌توان گفت شکل یافته است.

با از میان رفتن قبح فساد و رانت‌های بی‌حسابِ مشخص و نامشخص، فضایی پر ابهام، پیچیده، ماهیتی متفاوت و ناگوار را می‌توان برای ایران متصور شد که اگر درکنش ها و واکنش‌هایمان دقت نکنیم با خسرانی بس گران مواجه خواهیم بود.

گامی بسیار ارزشمند به جهت بهبود وضعیت را می‌توان حرکت به‌سوی شفافیت نام نهاد. شفافیت نه به معنای شعار و نه به معنای واژه‌ای خالی از معنا و خلاصه‌شده در صورت، بلکه به معنای واقع، واقع که لرزه اندازد بر اندام هر فرصت طلبِ رانت‌خوار و فاسدی که با ترفندهای متفاوت و حیله هایِ گوناگون با ابزارهایی متفاوت، به اشکالی مختلف، همچون سعی و مبادرت به همگرایی و ایجاد گروه‌هایی دارای منافعی مشترک با ذهن‌هایی مشابه در کسب منافع فردی با شیوه‌هایی غیرقانونی، در مراکز دولتی و غیردولتی می‌کنند.

ماحصل تلاششان را با دستانی آلوده به خون و غارت حقوقِ ما و آینده کودکانِ ما در حلق مبارک فرومی‌کنند؛ اگر کندی و کوتاهی در این مسیر، پیشه کنیم، واژه آینده را دیگر نمی‌توان به کاربرد.باید بازیگردان، مردم باشند و بازیگران، نمایندگانی با نقشی مؤثر دررسیدن به مطلوب جمعی که نمایندگی آن را اختیار کرده‌اند.

شفافیت نمایندگان در نقش و عملکردشان در هر حوزه‌ای، یک الزام است، هرچند این موضوع درگذشته وجود نداشته و یا کم‌رنگ بوده است اما شرایط حاکم و وضعیت جاری با در نظر گرفتن ناآرامی‌ها و نگرانی‌های ایجادشده، رخ ضرورت خود را بیش‌ازپیش نمایان می‌کند. تحقق این مهم، افزایش اعتماد جامعه، افزایش سرمایه اجتماعی وزندگی در ایرانی با روانی آسوده را در پی خواهد داشت.فعالان مدنی و سازمان های مردم نهاد نیز قطعا در پیشبرد این فرآیند موثر خواهند بود، هرچند در این میان هستند کسانی که به نام فعالان مدنی با رویکردی مشابه نامبردگان امور درازای تجربه و داده‌های خود درخواست‌های میلیونی داشته و دارند؛ روی سخن ما با فعالان مدنی واقعی است که گام در میدان نهاده‌اند و با چراغ اندیشه خود، عرصه را بر فرصت‌طلبان تنگ خواهند کرد. 

رضوان سلماسی در گفتگو با خبرگزاری موج با بیان اینکه در برنامه های خود شفافیت را اعمال می کند، تشریح کرد: در بحث مشخص شدن آرا و اینکه مردم بدانند در شورای اسلامی شهر چه موضوعاتی مصوب می شود و هر یک از ما چه رای ای به آن می دهیم، هیچ مشکلی ندارم و کاملا موافق هستم و البته شهروندان به جهت تحلیل برخی مصوبات و  آرا  مربوط به آن ها نیاز به احاطه به پارهای از موضوعات  شهری دارند. در ادامه متن کامل این گفتگو را می خوانید.

آیا اطلاع مردم از موضوع مصوبه‌های شورا و اینکه رأی شما به مصوبات چه بوده است، می‌تواند در افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به شورا و اشاعه فرهنگ شفافیت مؤثر باشد؟ شما موافق با شفافیت در این خصوص هستید؟

در رابطه با بحث شفافیت به صورت کلی موافق هستم. همان‌طور که در جریان هستید سعی من بر تحقق این موضوع در برنامه‌هایی که انجام می‌دهم، مشهود است و حتی گزارشی از برنامه‌ها و عملکردم در شورای اسلامی شهر همدان را در راستای مبحث شفافیت  به جهت اطلاع مردم در سایت حاما ارائه می‌دهم، البته با توجه به زمانی که صرف نگارش و آماده سازی گزارش ها می کنم در بازه های زمانی متفاوت بر روی سایت قرار می گیرد. با مراجعه به سایت می‌توانید مباحث را دنبال کنید.

در بحث مشخص شدن آرا و اینکه مردم بدانند در شورای اسلامی شهر چه موضوعاتی مصوب می شود و هر یک از ما چه رایی به آن می دهیم، هیچ مشکلی ندارم و کاملا موافق هستم و البته شهروندان به جهت تحلیل برخی مصوبات و  آرا  مربوط به آنها نیاز به احاطه به پاره ای از موضوعات  شهری دارند. 

آیا موافقید که جلسات ضبط‌شده از صحن شورای اسلامی شهر در دسترس مردم قرار بگیرد؟

 بله موافق هستم؛ کماینکه بسیاری از جلسات صحن و کمیسیون‌های شورای اسلامی شهرهای کشور به‌صورت زنده در اینستاگرام یا صداوسیما پخش مستقیم می شود و در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

در همدان پخش زنده جلسات شورا و مطلع شدن مردم از رأی نمایندگان  خود به مصوبات  مختلف چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟

موضوع شفافیت در شورا مطرح‌شده است اما این موضوع هنوز به جمع بندی نرسیده است، شاید هم کوتاهی از ما بوده است. جلسات شورا به‌صورت علنی برگزار می­ شود و جلسات غیرعلنی اعلام می شود، شهروندان اگر تمایل داشته باشند می‌توانند در جلسات شرکت کنند. در کمیسیون فرهنگی که خود مسئولیت آن را عهده دار هستم، حضور شهروندان بلامانع است و تاکنون جلسات کمیسیون فرهنگی به‌صورت غیرعلنی برگزار نشده است.

اگر آراء نهایی اعضاء شورای اسلامی شهر همدان به همراه موضوع مصوبات شورای شهر در حوزه های مختلف در سایت شورای اسلامی شهر قرار گیرد، منطقی است و لازمه آن این است ازنظر تجزیه‌وتحلیل آراء بلوغ لازم را داشته باشیم.

اگر کسری از شهروندان هم توان تحلیل برخی موضوعات شهری را نداشته باشند دلیلی بر ارائه نشدن آراء و موضوع مصوبات شورای شهر نخواهد بود، با این موضوع موافقید؟

بله. موافق هستم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه