English

استاندار کردستان؛

کردستان شایسته آمار بیکاری بالا و شاخص های اقتصادی پایین نیست

استاندارکردستان گفت: با توجه بع وجود منابع خدادادی بالایی که در کردستان وجود دارد، شایسته نیست آمار بیکاری در استان بالا و شاخص های اقتصادی پایین باشد .

کردستان شایسته آمار بیکاری بالا و شاخص های اقتصادی پایین نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان؛ بهمن مرادنیا اظهارداشت:کردستان شایسته آماربیکاری بالاوشاخص های اقتصادی پایین نیست.

استاندارکردستان درافتتاحیه جلسه تخصصی کمیته استانی استانداران ادواری کردستان خاطرنشان کرد: مردم کردستان دل در گرو ایران دارند که علیرغم تبلیغات و تلاش های گسترده اول انقلاب برای جدا کردن کردستان از ایران، ضد انقلاب ناکام ماند که این بیانگر درایت و شعور بالای مردم است . 

وی افزود: با توجه به وجود منابع خدادادی بالایی که در کردستان وجود دارد، شایسته نیست آمار بیکاری در استان بالا و شاخص های اقتصادی پایین باشد . 

مرادنیا گفت: اقدامات خوبی در راستای جبران عقب ماندگی های کردستان انجام شده اما سایرین هم تلاش می کنند و ما هنوز در رده های آخر هستیم و با آمارهای کشوری فاصله داریم که برای جبران این فاصله نیازمند جهش هستیم . 

استاندار کردستان در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه راه اشاره کرد و کریدور شمال - جنوب، راه آهن سنندج - همدان، فرودگاه سقز و جاده سنندج - مریوان را از مهمترین پروژه های استان عنوان و خاطرنشان کرد: جاده سنندج مریوان هم به لحاظ عمرانی و هم از حیث اقتصادی و دسترسی به مرز حائز اهمیت است و فرودگاه سقز نیز نقش بسزایی در زیرساخت های ارتباطی استان و توسعه غرب کشور خواهد داشت . 

وی جلوگیری از خام فروشی معادن را یکی از مطالبات موجود در استان نام برد و به وجود 2 معدن مهم سنگ آهن و کلنگ زنی 3پروژه فولاد در استان اشاره کرد و افزود: در کردستان یک واحد پتروشیمی فعال و یک پتروشیمی دیگر نیز در دست اقدام است . 

مرادنیا در خصوص حوزه کشاورزی استان نیز اظهار داشت: توسعه باغات، افزایش تولید گوشت قرمز و توسعه زمین های کشاورزی آبی 3 طرح مورد پیگیری در این حوزه است که اجرا و تکمیل این پروژه ها، کردستان را در مسیر توسعه قرار خواهد داد . 

وی پیگیری تخصیص آب به استان را یکی از مهمترین موارد در دست اقدام عنوان و تاکید کرد: متاسفانه علیرغم وجود 5 میلیارد متر مکعب روان آب در استان، فقط 11 درصد زمین های کشاورزی استان آبی است در حالی که میانگین کشوری 47 درصد است. 

استاندار کردستان اذعان کرد: اجرای پروژه های اقتصادی،عمرانی، کشاورزی و ... درآمد سرانه استان را افزایش و بیکاری را کاهش می دهد. 

مرادنیا در پایان جلسه و پس از استماع تایید و انتقاد تعدادی از استانداران ادوار در خصوص اقدامات انجام شده چند سال اخیر در استان، گفت: یکی از مشکلات کردستان بلاتکلیفی پروژه های کلنگ زنی شده سال های گذشته بود که قدمت بعضی از آنها به 20 سال می رسید . 

وی از جمله این پروژه ها به بیمارستان های بانه و سقز، جاده سنندج - مریوان، تالار فرهنگ سنندج، فرودگاه سقز و منطقه ویژه اقتصادی بانه اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت های بودجه، خوشبختانه این پروژه ها پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارند‌ و تعدادی از آنها در سال 98 به بهره برداری خواهد رسید. 

مرادنیا در ارتباط با ایجاد صنایع آب بر در استان نیز اظهار کرد: ما در کردستان 5 میلیارد متر مکعب روان آب و 13 بارندگی سالیانه داریم که به دلیل عدم استفاده، به استان های دیگر اختصاص خواهد یافت و حق کردستان ضایع خواهد شد . 

استاندار کردستان در حوزه فرهنگی نیز از برگزاری کنگره مشاهیر کُرد در اردیبهشت ماه 98 خبر داد و افزود: در همکاری با صدا و سیما ساخت 3 سریال سنجرخان، مستوره اردلان و امیرنظام گروس برای شبکه یک سیما در دست ساخت است . 

وی در پایان با اشاره به اهتمام وزیر کشور در تدوین سند توسعه استان و تاثیر دستور رییس جمهور و ابلاغ معاون اول رییس جمهور در اجرای آن، از اجرایی شدن 48 درصدی این سند خبر داد .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه