English

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان:

سهم مصرف ماهی و میگو در سبد غذایی خانوار حدود ۳ درصد/ لزوم تغییر و اصلاح الگوی مصرف آبزیان در کشور

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به سهم 3 درصدی مصرف ماهی و میگو در سبد غذایی خانوار بر لزوم تغییر و اصلاح الگوی مصرف آبزیان در کشورتاکید کرد.

سهم مصرف ماهی و میگو در سبد غذایی خانوار حدود 3 درصد/ لزوم تغییر و اصلاح الگوی مصرف آبزیان در کشور

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، قلمکاری در همایش تخصصی نقش و جایگاه مصرف آبزیان در سلامت جامعه سهم مصرف ماهی و میگو را در سبد غذایی خانوار حدود 3 درصد بیان و تصریح کرد: هزینه هایی که دولت ها بدلیل مشکلات اقتصادی خانواده که منجر به کم شدن مصرف مواد مغذی همانند آبزیان و باعث بالا رفتن بیماری های ناشی از سوء تغذیه می شود ، بسیار بیشتر از هزینه هایی است که دولت می تواند در چارچوب بسته حمایتی غذایی بصورت یارانه در اختیار خانوارها با درآمد پایین قرار دهد.

وی کاهش هزینه های پزشکی، کاهش بیماریها، افزایش امید به زندگی و افزایش کارایی و بهره وری در جامعه را از جمله منافع استفاده از غذای سالم دانست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در زمینه صید ماهی ایران حایز رتبه 28 در جهان است، گفت: بر اساس آمار سال 2016 میلادی کشورمان در زمینه آبزی پروری رتبه 17 جهان را دارا می باشد.

 قلمکاری سرانه مصرف آبزیان در ایران را نیز حدود 6/10کیلوگرم در حالی دانست که این رقم در دنیا 20 کیلو گرم می باشد. وی یکی از بهترین راه ها برای افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشورمان را حمایت و توسعه صنایع غذایی و کنسرو ماهی در کشور بیان کرد.

 وی ترغیب به نوین سازی آبزی پروری و صید، ارایه خدمات آموزشی و پرورشی، توسعه فروشگاه ها و بازارهای کشاورزی، اعطای یارانه به صورت مواد غذایی سالم و... را از جمله راهکارهای اساسی افزایش سرانه مصرف ماهی در حوزه اقتصاد و تهیه و تدوین دستورالعمل های تغذیه متناسب با فرهنگ جامعه، اقتصاد منطقه و ویژگیهای اجتماعی همچنین پایش وضعیت تغذیه را از راهکارهای اساسی زیرساختی بیان نمود.

آبزیان

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه سلامت اجتماعی به همراه سلامت جسمی و روانی ستون های اصلی سلامت را تشکیل می دهند، گفت: در حالیکه پرداختن به پروژه جامعه سالم یکی از ضروریات امروز کشور است، جای یک سند جامع استراتژیک در این زمینه خالی می باشد.

 وی در نظر گرفتن هزینه های غذا به همراه در دسترس بودن و کیفیت آنرا از زیرمجموعه های پروژه امنیت غذایی دانست و افزود: مقصود از امنیت غذایی دسترسی همه مردم در تمامی اوقات به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم است.

 قلمکاری کیفیت و ایمنی، دسترسی و استطاعت پذیری را از مولفه های ارزیابی شاخص امنیت غذایی در جهان بیان و تصریح کرد: استرالیا، بلژیک، چین، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان  و یونان از کشورهای نخست جهان در امنیت غذایی بوده این در حالی است که بر اساس آخرین آمار موجود در بین 125 کشور جهان در این زمینه ایران دارای رتبه 82 می باشد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه