English

تحلیل عملیات تروریستی چابهار و انتحاری بودن آن از منظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی

سردار سیروس سجادیان در یادداشتی امنیتی، به تحلیل عملیات تروریستی چابهار و انتحاری بودن آن از منظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی پرداخت.

تحلیل عملیات تروریستی چابهار و انتحاری بودن آن از منظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، سردار سیروس سجادیان فرمانده سابق نیروی انتظامی فارس و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیروی انتظامی فارس در تحلیل عملیات تروریستی چابهار و انتحاری بودن آن از منظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی پرداخت و نوشت: ساعت ۹ و ۵۵ دقیقه صبح پنجشنبه مورخه ۹۷.۰۹.۱۵ صدای انفجار بزرگی مردم چابهار را شگفت زده کرد. عامل انتحاری  که قصد حمله به ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان را داشته با فداکاری و مقاومت شجاعانه عوامل انتظامی ناکام میشود که با انفجار بمب داخل خودرو چند نفر از جمله دو نفر از کارکنان شیعه و سنی ناجا را شهید و مجروح می کند. این عملیات تروریستی دگر بار مهمان ناخوانده ای بود که باعث حزن و اندوه هموطنانمان گردید. این بار نیز دست پلید استکبار و ارتجاع از آستین گروهکی تروریستی بیرون آمد و تعدادی از هموطنان بی‌گناه را به خاک و خون کشید که پاسداران حریم امنیت در نیروی انتظامی، طلایه داران مقابله با این اقدام ترویستی کور بودند، پاسداران و مرزبانانی که همیشه برای دفاع از میهن اسلامی و امنیت هموطنانمان جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و جانانه با نثار خون پاک خود از کشور و ملت دفاع می کنند.

عملیات تروریستی چابهار و انتحاری بودن آن را لازم است از منظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی مورد مداقه و تحلیل قرار داد.

از نظر اقتصادی؛ در روزهایی که به سبب تحریم های ظالمانه آمریکا، بندر چابهار تنها راه مبادلات اقتصادی با سرمایه گذاران خارجی است ، دشمنان اقتصادی ما که شاید بعضی از کشورهای همسایه باشند درصدند که با ایجاد رعب و وحشت و ناامنی، منطقه را برای سرمایه گذاران در این بندر ناامن جلوه داده که جمهوری اسلامی ایران نتواند مبادلات اقتصادی داشته باشد و بندر دیگری را برای رونق اقتصادی خود جایگزین کنند.

از نظر سیاسی؛ بعضی از سازمان های اطلاعاتی حریف و متخاصم با جمهوری اسلامی ایران در منطقه ، خاصه آمریکا ، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات با پشتیبانی اطلاعاتی انگلیس ، آمریکا و رژیم صهیونیستی و با پشتیبانی مالی عربستان سعودی و امارات، با اجیر کردن گروههای تروریستی بدنبال ناامن جلوه دادن منطقه برای سرمایه‌گذاران خارجی در این بندر هستند تا با این ترفند بتوانند منطقه را ناامن نشان داده و روابط دیپلماتیک و سیاسی ایران و پاکستان را تحت شعاع قرار دهند.

از نظر امنیتی ؛ با توجه به اقتدار امنیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و حضور مقتدرانه مرزبانان و کارکنان ناجا و مقابله این عزیزان با عملکردهای ضدامنیتی و ضداجتماعی گروههای تکفیری، قاچاقچیان کالا و قاچاقچیان موادمخدر، عملیات تروریستی اخیر میتواند برای انتقام گیری از نیروهای انتظامی و امنیتی باشد.

 نقش ها در خنثی سازی فعالیتهای تروریستی

الف: اشراف اطلاعاتی؛

اشراف اطلاعاتی، آمادگی لازم را برای پیشگیری و مقابله به موقع و مؤثر در برابر دشمن به وجود می آورد و مانع از غافلگیری، فریب و ایجاد خسلرت های جانی ، مالی و ..... میگردد و در نهایت منجر به اقتدار اطلاعاتی خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران با اقتدارامنیتی که در منطقه دارد و اثرگذاری فعالیت های مثبت آن برای مقابله با تروریسم و تامین و تثبیت امنیت که برای جهانیان به اثبات رسیده و در بین کشورهای منطقه از امنیت بسیارمناسبی برخوردار میباشد، برای حفظ اقتدار ملی، وزارت اطلاعات و وزارت امورخارجه با اشراف اطلاعاتی و سیاسی بر گروه های تروریستی ، جنایات خرابکارانه ، جاسوسی و جرایم سازمان یافته خاصه در منطقه پرآشوب غرب آسیا، باید تمهیداتی بیاندیشند که بتواند با پشتیبانی نیروهای عمل کننده، پیش بینی و پیشگیری از فعالیتهای تروریستی را تسهیل تا با عملیات پیش دستانه هرگونه تهدیدی خنثی گردد.

عملیات های تروریستی که تاکنون در مرکز، شرق ، شمال غرب و جنوب غرب توسط تروریستها بر کشور تحمیل و احتمالا در آینده نیز تحمیل می­گردد، سرویس­های اطلاعاتی را درگیر و ضرورت تلاش برای اشراف اطلاعاتی را دو چندان می کند.

در شرایطی که مردم کشورمان تحت فشار اقتصادی میباشند و دشمن هم از مقاومت و صبر مردم عصبانی است، ناامن شدن منطقه می‌تواند هزینه های سنگینی را بر روابط سیاسی و اقتصادی کشور با سایر کشورهای جهان و منطقه تحمیل کند، لذا با توجه به شرایط حاکم بر منطقه توسط غربی ها، خاصه آمریکا و رژیم صهیونیستی و عنادی که عربستان و امارات با جمهوری اسلامی ایران دارند، اشراف اطلاعاتی از ضروری ترین نیاز جامعه اطلاعاتی وعملیاتی کشور میباشد تا ضمن حفظ اقتدار ملی بتوان از بروز حوادث ناگوار تروریستی پیشگیری و فعالیت تروریستها را خنثی نمود.

ب : دیپلماسی سیاسی – امنیتی؛

افرادی که در کشورعملیات تروریستی انجام می دهند آگاهانه یا ناآگاهانه مورد حمایت بعضی از کشورهای همسایه هستند و تا زمانی که این افراد با خیال راحت مشغول برنامه ریزی برای انجام عملیات تروریستی در ایران هستند باید هر لحظه منتظر وقوع چنین جنایاتی باشیم. راهبرد پایان دادن و یا مهار اینگونه اقدامات تروریستی انجام فعالیت دیپلماسی موثر و کارآمد وزارت امورخارجه و سازمانهای اطلاعاتی است تا اینگونه جنایتها خنثی گردد. وزارت امورخارجه برای ظهور و بروز اقتدار سیاسی خود درکشور لازم است با هماهنگی سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی شناسایی و استرداد مسببان این جنایت را در دستور کار خود قرار دهد و نتیجه آن را به اطلاع عموم برساند.

ج : هوشیاری و مقابله؛ نیروی انتظامی جوانمردانه و با هوشیاری و حضور مقتدرانه خود تروریستها را در رسیدن به اهدف خود ناکام گذاشتند و همچنان گذشته مقتدر، فداکار و هوشمندانه عمل خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه