English

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان:

در حال شناسایی مشاغل نو ظهور وخوش آتیه در اصفهان هستیم

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان گفت:در اصفهان با نگاه آینده پژوهی حرکت می کنیم ودر حال شناسایی مشاغل نو ظهور وخوش آتیه هستیم.

در حال شناسایی مشاغل نو ظهور وخوش آتیه در اصفهان هستیم

 آرش اخوان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج از اصفهان، بیان کرد:ما در اصفهان با نگاه آینده پژوهی حرکت می کنیم در واقع مشاغل نوظهور خوش آتیه ومورد نیاز جامعه را شناسایی وبرای آن ها استاندارد هایی تدوین می کنیم وبرای آموزش و آماده کردن نیروها برنامه ریزی می کنیم.

وی ادامه داد: وجود بعضی از مشاغل پر رشد در بعضی از مناطق استان نیز سبب شد که ما با شناسایی این مشاغل ،نیاز سنجی دقیق ودرست بتوانیم اثر گزاری آموزش هارا بالاتر ببریم.

اخوان در خصوص عملکرد کل فنی وحرفه ای استان اصفهان اظهار داشت:فنی وحرفه اصفهان دارای 54مرکز ثابت دولتی ونزدیک به 1200 آموزشگاه آزاد بخش خصوصی است.

وی گفت:این مجموعه تقریبا 10 درصد تعهدات آموزشی خود را به  استان اصفهان داده است وما در کشور بیشترین میزان تعهدات آموزشی را داریم بالغ بر120 هزارنفر در این مجموعه آموزش می بینند در واقع استان اصفهان از استان های پیشروی از نظر هجم عملیات وعملکرد ها است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با اشاره به افزایش بیکاری در جامعه تصریح کرد:این مجموعه سعی دارد معضل بیکاری و گپی که رشته های آموزش عالی بین تحصیل واشتغال دارد را برطرف کند ومهارت های لازم را به افراد جویای کار آموزش دهد وآن ها را برای بازار کار آماده کند و در این راستا تا امروز حدود 6هزار شغل احصا شده وبرای آن استانداردهای تدوین شده است.

اخوان گفت:ما در اصفهان با نگاه آینده پژوهی حرکت می کنیم در واقع مشاغل نوظهور خوش اتیه ومورد نیاز جامعه را شناسایی وبرای آن ها استاندارد های تدوین می کنیم وبرای آموزش و آماده کردن نیروها برنامه ریزی می کنیم وجود بعضی از مشاغل پر رشد در بعضی از مناطق استان نیز سبب شد که ما باشناسایی این مشاغل ،نیاز سنجی دقیق ودرست بتوانیم اثر گذاری آموزش هارا بالاتر ببریم.

 وی با اشاره به بحران کم آبی در شرق اصفهان که سبب بیکاری بسیاری از هم استانی ها شد، افزود:ما در این خصوص تلاش کردیم که ویک سری مشاغل جایگزین در این مناطق برای هم استانی ها که شغل خود را از دست داده اند در دستور کار قرار دادیم.

اخوان اظهار داشت:ما در مشاغل سبز مثل انرژی تجدید پذیر وانرژی خورشیدی نیز فعالیت می کنیم و با آموزش این مشاغل  نیروهای لازم را برای بازار کار آماده می کنیم و در مجموع امیدواریم تاثیر پذیری آموزش های مهارتی را در استان اصفهان به نسبت  بقیه استان ها ملموس تر نشان دهیم.

وی در خصوص فعالیت فنی وحرفه ای با سایر دستگاه ها گفت:ما دستگاه های مختلف بالع بر 50تفاهم ملی و70 تفاهم  نامه استانی داشته ایم  وهر جا احساس کردیم می توانیم حضور مثبت داشته باشیم اعلام آمادگی کردیم.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان تصریح کرد:ما با کمیته امداد همکاری تنگاتنگی داریم وکمیته با تقبل هزینه های آموزشی مدد جویان به گونه ای برنامه ریزی کردیم که ممد جویان کمیته بی نیاز از کمک شوند  وطرح هایی را آماده کردیم که آموزش، کمک به راه اندازی شغل ویک سال پشت بانی از آن ها را داریم.

مشاغل فنی و حرفه ای

اخوان افزود: در مجموعه دانشگاه ها به عنوان مراکز توانمند سازی دانشجویان حضور پیدا کردیم که بتوانیم دانشجویان را در کنار تحصیل مهارت آموزی کنیم ودر بخش زندان وپادگان با نیروهای مسلح تفاهم نامه  قدرتمندی در سطح کشوری بستیم وبه طور جدی در پادگان های کشور به ویژه در استان اصفهان حضور جدی داریم تلاش بر این است که برای سربازان برنامه آموزشی داشته باشیم که امیدواریم هر سربازی پس از اتمام دوره سربازی حداق در دو رشته مهارت کسب کرده وتوانمند شده باشد وبتواند پش از اتمام سربازی مشغول به کار شود.

وی گفت:در مناطق حاشیه نشین شهر ومناطقی که بحث آسیب های اجتماعی مطرح است سعی بر حضور داریم که اموزش های بدهیم تا هماستانی ها در آن مناطق مهارت برای اشتغال داشته باشندو بتوانند شغل مناسب ومفیدی داشته باشند تا معضلات جدی اجتماعی مثل بحث قاچاق مواد مخدر کمرنگ تر شود.

اخوان بیان کرد:ما با بهزیستی ،صنایع وصنوف ارتباط جدی داریم واعتقاد داریم آموزش فنی وحرفه ای به عنوان متولی آموزش های مهارتی در کشور است ولی تنها مجری نیست و ما در کنا دوستان در اداره ارشاد، میراث فرهنگی ،صنوف وصنایع با پتانسیل استاد کاران آن ها امیدواریم بتوانیم آموزش را با کمک سایر دستگاه ها مدیریت کنیم ومعتقدیم  با  تعامل بین دستگاه ها وهمسو شدن آموزش های مهارتی در کشور می توانیم مفید باشیم.

وی افزود: آموزش فنی وحرفه ای نزدیک به چهل سال است که در کشور راه اندازی شده و اگر به صوررت درست عمل می شد ما امروز شاهد معضل بیکاری در کشور نبودیم مادر کشور مشکل اشتغال نداریم در تمام شهرک های صنعتی نیازمند نیروی کار هستیم ولی مشکل کشور فقدان نیروی ماهراست.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در خصوص مشکلات پیش روی آموزش فنی وحرفه ای کشور گفت:ما موازی کاری دستگاه های آموزشی مهارتی مثل فنی وحرفه ای ،میراث فرهنگی ،جهاد کشاورزی  مواجه هستیم وبنده معتقدم با توجه به اینکه سازمان آموزش وپرورش کشور مکلف کرده است که فنی وحرفه ای متولی آموزش باشد باید با محوریت فنی وحرفه اما  با همکاری تمام دستگاه های زیربط وبودجه های دولتی در یک جهت حرکت کند ودر این صورت یقینن همه دستگاه ها در بحث آموزش موفق ترخواهیم بود.

وی در این خصوص بیان کرد: متاسفانه  کمتر از 1وشش دهم درصد بوجه آموزشی کل کشور به فنی وحرفه ای اختصاص پیدا کرده در صورتی که آموزش های فنی وحرفه ای بسیار تاثیر گذار وبسیار پر هزینه است ومتاسفانه در کشور ما به مقوله اموزش های فنی وحرفه ای بهای چندانی داده نشده است.

اخوان افزود: در بحث آموزش فنی وحرفه ای همه ساله مسابقاتی تحت عنوان مسابقات ملی مهارت در سه رده شهرستان استان اجرا می کنیم و استان اصفهان در 5دوره پی در پی مقام اول را کسب می کند.

وی اظهار داشت:هر دو سال یک بار برای  برگزیدگان دوره ملی اردویی تدارک دیده می شود ودر این دوره آموزش هایی بهره مند می شوند ودر نهایت با توجه به فاکتور هایی مختلف در تعدادی از رشته ها به عنوان تیم ملی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات جهانی می روند.

آرش اخوان گفت: در شهریور سال آینده کشور روسیه شهر کازان میزبان این دوره از مسابقات خواهد بود وتیم ایران هم در این دوره از مسابقات شرکت می کنند ولی متاسفانه در سه دوره در بسیاری از رشته های کلیدی کمپانی هایی که اسپانسر برنامه هستندکشور ایران را تحریم می کنند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان درخصوص مدرسه اقتصاد که در اداره فنی وحرفه ای تاسیس شدگفت:ما یک پروژه نیمه تمام مرکز سنجش داشتیم که به دلیل نبود بودجه امکان تکمیل نبود طبق ضوابط جدید بودجه ما اجازه داشتیم این پرژه ناتمام را با مشارکت بخش خصوصی واگذار کنیم واین واگذاری برای مدت 17سال با سرمایه گذاری آقای صرامی از افراد کارآفرین استان انجام شده ومدرسه در کمتر از سه ماه ساخته شد، این مدرسه یک الگوی پیشرفته جهانی است که نمونه آن را در کشور نداریم وهدف از تاسیس آن این است که ما سطح مهارت آموزی وآشنایی با مشاغل را افزایش دهیم واگر الگوی این مدرسه در کشور افزایش یابد ما شاهد تحول عظیم در کشور خواهیم بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی