English

استاد احمد سمیعی گیلانی؛

استاد فرض پور شیرین می نوشت و می دانست چه چیزی را کجا بنویسید/ هنوز دستور زبان فارسی جامع نداریم

پدر ویراستای نوین ایران، با بیان اینکه استاد فرض پور شیرین می نوشت و می دانست چه چیزی را کجا بنویسید، متذکر شد: فرض پور به دستور زبان بسیار توجه داشت، اما متاسفانه هنوز دستور زبان فارسی جامع نداریم.

استاد فرض پور شیرین می نوشت و می دانست چه چیزی را کجا بنویسید/ هنوز دستور زبان فارسی جامع نداریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج از گیلان، استاد احمد سمیعی گیلانی در آیین نخستین جایزه ادبیات و دستور زبان فارسی استاد فرض پور ماچیانی که در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، با اشاره به آشنایی خود با استاد فرض پور از دوران تدریس در دانشگاه گیلان، اظهار کرد: فرض پور از جمله کسانی است که فقط معلومات نداشت، بلکه از هنر و استعداد برخوردار بود.

وی استاد فرض پور را اهل قلم دانست و افزود: بسیاری از افراد همه مدارج مقاطع تحصیلی را پیموده اند، اما اهل قلم نیستند و تنها معلومات دارند و بعد از مدرک گرفتن مشغول به خواندن و کسب تجربه نشده اند و در همان سطح فارغ التحصیلی باقی مانده اند.

پدر ویراستاری نوین ایران، با بیان اینکه خواندنی ها را باید خواند، تصریح کرد: مقالات حاصل کار، تلاش، پژوهش و تجربه افراد است و اگر این مقالات را بخوانیم در تجارب و افکار سهیم خواهیم شد. متاسفانه کمتر کسی وجود دارد که در رشته خودش مقالات دیگران را بخواند، در حالی که تازه ترین دستاوردها ابتدا در مقالات منعکس می شود؛ نه در کتاب ها.

شریک معلومات، فکر و تجربه افراد شوید

استاد سمیعی گیلانی، با تاکید بر اینکه از راه خواندن می توان اهل قلم و اهل علم را شناخت، گفت: به پیشنهاد بنده فصلنامه ای تحت عنوان «بازخوان» در فرهنگستان منتشر می شود. در این مجله به جمع آوری مقالات منعکس شده در سایر مجلات که مرتبط با حوزه زبان و ادب فارسی است، می پردازیم لذا توصیه می کنم خواندنی ها را بخوانید و شریک معلومات، فکر و تجربه افراد شوید.

استاد سمیعی گیلانی2

وی خواندن داستان و رمان را تبدیل شدن از یک انسان به صد انسان دانست و خاطرنشان کرد: امروزه فضای مجازی به معلومات نسل جوان وسعت بخشیده است لذا اساتید رشته زبان و ادب فارسی با سوالاتی مواجه خواهند شد که دور از انتظار است لذا اساتید ادبیات غیر از اساتید ریاضیات، فیزیک و شیمی کار سختی در تدریس دارند.

استاد فرض پور شیرین می نوشت و می دانست چه چیزی را کجا بنویسید

یکی از مفاخر گیلان، با بیان اینکه استاد فرض پور شیرین می نوشت و می دانست چه چیزی را کجا بنویسید، متذکر شد: فرض پور به دستور زبان بسیار توجه داشت، اما متاسفانه هنوز دستور زبان فارسی جامع نداریم. البته یک مجله دستور زبان در فرهنگستان موجود است که بیشتر زبان شناسی است تا دستور. کسی که دستور می نویسد حتما باید زبان شناسی خوانده باشد؛ این در حالی است که دستور سنتی ما با زبان شناسی فرق می کند.

پدر ویراستاری نوین ایران، دستور زبان را براساس زبان تلفظی و شنیداری دانست؛ نه زبان مکتوبی و تصریح کرد: دستور زبان به ما آگاهی می دهد تا به اسرار زبان پی ببریم و آن را پویا کنیم.

ایجاد ارتباط میان دانشگاه و بیرون دانشگاه

وی خواستار ایجاد ارتباط میان دانشگاه و بیرون دانشگاه شد و اظهار کرد: بزرگان ادبیات از جمله ساعدی، اخوان، سهراب، فروغ فرخزاد و شاملو هیچکدام مقاطع تحصیلی دانشگاه را طی نکرده بودند لذا دانشگاه باید با بیرون دانشگاه تعامل داشته باشد و استعدادها و نیازهای جامعه را بشناسد.

استاد سمیعی گیلانی، با بیان اینکه دانشگاه باید استاد داشته باشد، تاکید کرد: دانشگاه باید ارتباط روزانه با نیازمندی های جامعه داشته باشد و کتابخانه های ما هر روز کتاب های تازه در خود جای دهند تا به پویایی برسیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه