English

در جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان مطرح شد؛

برنامه‌ریزی برای تدوین فرهنگ عمومی گیلان/اثربخشی در اعتماد عمومی راهکار اصلی فرهنگ‌سازی است

نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: برنامه‌ریزی برای تدوین فرهنگ عمومی گیلان در بخش‌های مختلف صورت گرفته و یک بخش ارائه شده به تعدادی از مراجع تقلید به تایید رسیده است.

برنامه‌ریزی برای تدوین فرهنگ عمومی گیلان/اثربخشی در اعتماد عمومی راهکار اصلی فرهنگ‌سازی است

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گیلان اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جلسه‌ها محسوب شده و حتی تمام جلسه‌های اقتصادی و ساماندهی مشکلات فرهنگی جامعه در سایه و تحت‌الشعاع برنامه‌های این جلسه انجام می‌شود.

وی، شاکله انقلاب اسلامی را فرهنگی عنوان کرد و افزود: نظام اسلامی براساس فرهنگ شکل گرفته و برای ارتقای فرهنگ جامعه به‌ویژه توسعه‌دهی به بخش اسلامی این فرهنگ است.

فرهنگ از دغدغه‌های نظام اسلامی محسوب می‌شود

امام جمعه رشت با بیان اینکه مقوله فرهنگ از دغدغه‌های نظام اسلامی محسوب می‌شود، تصریح کرد: امام(ره) در سخنرانی بهشت زهرا(س) فرمودند؛ ما مخالف تکنولوژی و ابزارهایی که در دنیای امروز به وجود می‌آید نیستیم اما مخالف آن ابزارهایی هستیم که جامعه را از حیث فرهنگی می‌خواهد به انحطاط بکشاند.

آیت‌الله فلاحتی به سلسله مقاله‌های خود در نشریه افق حوزه از سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: مقاله‌های مذکور به موضوع فرهنگ به صورت کشوری پرداخته و اکنون به مقوله فرهنگ در استان گیلان توجه داریم.

برنامه‌ریزی برای تدوین فرهنگ عمومی گیلان

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تدوین فرهنگ عمومی گیلان، بیان کرد: فرهنگ عمومی استان در بخش‌های مختلف در حال برنامه‌ریزی است و یک بخش از آن را به مراجع تقلید در قم ارائه کردیم و مورد تایید قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در گیلان به توجه استان‌های قزوین، اردبیل، و حتی مازندران به خروجی برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی این استان اشاره کرد و متذکر شد: برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی گیلان برای رسانه‌های همه‌گونه اندیش نیز مهم است.

آیت‌الله فلاحتی با تأکید بر ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، اذعان کرد: تمام مسؤولان با نگاه‌های مختلف نسبت به فرهنگ عمومی جامعه دغدغه دارند و این امر قابل پذیرش است.

وی، حفظ ارزش‌های فرهنگ دینی منطقه را از وظایف شورای فرهنگ عمومی گیلان دانست و یادآور شد: برنامه‌های شورای فرهنگی عمومی پس از تصویب ابلاغ می‌شود.

اثربخشی در اعتماد عمومی راهکار اصلی فرهنگ‌سازی است

استاندار گیلان نیز در جلسه مذکور راهکار اصلی فرهنگ‌سازی را اثربخشی در اعتماد عمومی جامعه عنوان کرد و افزود: با جلب اعتماد عمومی می‌توانیم در جامعه اثرگذار باشیم.

 مصطفی سالاری به احکام حلال، مستحب، مکروه، حرام و مباح در اسلام اشاره کرد و گفت: بعضی از برنامه‌هایی که می‌توانیم در عرصه فرهنگی انجام دهیم در بخش دینی و مذهبی است.

وی با بیان اینکه اگر برای اوقات فراغت جوانان فکری نکنیم ممکن است به اعتیاد گرایش پیدا کنند، تصریح کرد: اگر بخش‌هایی که ضد دینی نبوده و مباح است، را حمایت کنیم می‌تواند در اعتمادسازی عمومی اثرگذار باشد.

جلسه شورای +فرهنگ عمومی گیلان

سالاری بر توجه به فرهنگ کار، تفریح و صرفه‌جویی در جامعه تأکید کرد و متذکر شد: شورای فرهنگ عمومی می‌تواند مقدمه اجرای برنامه‌ها را فراهم کند.

تقویت فرهنگ‌های اصیل فلسفه وجودی شورای فرهنگ عمومی است

رئیس کل دادگستری گیلان نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اینکه تقویت و پر رنگ کردن فرهنگ‌های اصیل و پسندیده فلسفه وجودی این شورا است اظهار کرد: زدودن فرهنگ‌های غلط و وارداتی از جمله برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی محسوب می‌شود.

احمد سیاوش‌پور بر اولویت‌بندی موضوع‌های شورای فرهنگ عمومی گیلان تأکید کرد و افزود: راهکارهای لازم برای اجرای برنامه‌های شورای مذکور باید پیش‌بینی شود.

انقلاب اسلامی برنامه‌های نظام استکباری را به‌هم ریخته است

فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در جلسه مذکور به منشأ ایرانی ـ اسلامی فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: اسناد بالادستی ما در عرصه فرهنگی بسیار محکم است و در این حوزه مشکلی نداریم.

سردار محمد عبدالله‌پور با بیان اینکه انقلاب اسلامی تمام برنامه‌های استکباری را به‌هم ریخته است، تصریح کرد: اکنون دشمن در حال پدافند است.

وی، فعالیت دشمن در عرصه رسانه‌ای به‌ویژه فضای مجازی را بسیار خواند و بیان کرد: جدیت در امور برای مقابله با هجمه رسانه‌ای دشمن حائز اهمیت است.

فرمانده سپاه قدس گیلان از افزایش زائران اربعین حسینی(ع) از این استان در سال جاری خبر داد و ابراز نمود: با وجود مشکلات اقتصادی و بمباران تبلیغاتی دشمن، امسال آمار زائران خارجی اربعین حسینی(ع) از گیلان افزایش پیدا کرده است.

عبدالله‌پور، بسیج را یکی از امیدهای نظام در عرصه‌های مختلف دانست و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند؛ «بسیج کلید طلایی حل مشکلات است» و با استفاده از این بستر می‌توانیم در حوزه فرهنگ عمومی تاثیرگذار باشیم.

فرهنگ، زیرساخت نظام اسلامی را تشکیل می‌دهد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اظهار کرد: نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان با موضوع سیاستگذاری و خط‌ مشی شورای جدید به ریاست آیت‌الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و دکتر مصطفی سالاری به عنوان نایب رئیس این شورا برگزار شده است.

فیروز فاضلی به برگزاری ۳۴ جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: در شش ماه نخست سال ۹۷ تعداد ۱۵ جلسه شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌های مختلف استان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در چهله و اربعین انقلاب اسلامی قرار داریم، تصریح کرد: فرهنگ مقوله‌ای منحصر است اما همدلی و اتحاد نهادهای فرهنگی در این زمینه اثرگذارند زیرا فرهنگ زیرساخت نظام ما را تشکیل می‌دهد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان از وجود ۲ هزار و ۸۵۷ مسجد در این استان خبر داد و بیان کرد: تعداد ۹۰۱ کانون فرهنگی هنری در مساجد گیلان فعال است ضمن اینکه تعداد ۲۶۰ کتابخانه عمومی در مساجد استان داریم.

فاضلی به وجود ۱۱۹ پایگاه اطلاع‌رسانی در گیلان اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۷ نشریه الکترونیک غیر برخط در استان فعالیت می‌کنند ضمن اینکه تعداد ۱۸۷ نشریه دارای مجوز در گیلان داریم.

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی به منظور بهره‌برداری از داشته‌های فرهنگی گیلان، خاطرنشان کرد: استان گیلان به چند خصلت مشهور است، یکی اینکه گیلان از نظر ناخودآگاه قومی ادامه آل بویه و آل کیا بوده و این مقوله را همیشه در استان داشته‌ایم.

مدیرکل فرهنگ شورای عمومی گیلان، گردشگرپذیری را از ویژگی‌های این استان برشمرد و یادآور شد: همیشه گیلان به فرهنگ و هنر مشهور بوده و در شورای فرهنگ عمومی باید با همدلی به ویژگی‌های استان توجه داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی