English

استاندار فارس در مراسم یادروز حافظ:

رمز نفرت ایرانیان از خونریزی در اشعار حافظ نهفته است/ حافظ پرورش را بر آموزش مقدم دانسته است

استاندار فارس در آئین بزرگداشت یادروز حافظ گفت: رمز نفرت ایرانیان از خونریزی در اشعار حافظ نهفته است.

رمز نفرت ایرانیان از خونریزی در اشعار حافظ نهفته است/ حافظ پرورش را بر آموزش مقدم دانسته است

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، اسماعیل تبادار استاندار فارس در آئین بزرگداشت یادروز حافظ با تأکید بر اینکه اگر کسانی امروز می خواهند رمز نفرت ایرانیان از خون ریزی را بفهمند ، باید بتوانند با عالَم حافظ آشنا شوند، خاطرنشان کرد: رمز نفرت ایرانیان از خونریزی در اشعار حافظ نهفته است.

وی تصریح کرد: حافظ معنایی از قرآن را حفظ کرده است که امروز می تواند ما و جهان را نجات دهد.

تبادار با بیان اینکه حافظ گنجینه شعر و شعور و فرهنگ پویا و زنده ایرانی و آینه  تمام نمای تاریخ ایران است، این شاعر بلند آوازه را یکی از بزرگترین نابغه های نظم فارسی و جهان دانست و افزود: شعرای نامدار جهان، در برابر نبوغ حافظ سر تعظیم فرود آورده اند تا آنجا که سید قطب، ادیب و  شاعر مصری دیوان حافظ و ترجمه عربی آن را هدیه ای به دنیای عرب و آن را ثروتی ادبی و رستاخیزی در اندیشه و هنر و احساس به شمار می آورد.

نماینده عالی دولت در استان فارس، شناخت حافظ  را شناخت وجوه پوشیده  وجود ایرانیان دانست و خاطرنشان کرد: اگر تا همین امروز سَلَفی گری و ظاهر پرستی کسانی مثل ابن تیمیه چه در ایران و در میان شیعیان و چه در میان اهل سنت، رونق نگرفته باید دلیل آن را در دولت بی زوالِ زبان شاعران بزرگ ما و از جمله در زبان حافظ جستجو کرد.

تبادار با اشاره به دیدگاه حافظ نسبت به انسان، عنوان کرد: اگر حافظ «آسایش دو گیتی» را تفسیر این دو حرف دانسته که با «دوستان مروت» و «با دشمنان مدارا» این توصیه ناشی از فهم اوست نسبت به نظری که در باب انسان و محدودیت های وجود او دارد.

وی با بیان اینکه جهان مطلوب حافظ، جهان رندان یا دنیای رندانه ای است که اگر محقق شود هر آزاده ای که به جستجوی گوهر خویش برآید، در آن به کام دل می رسد، گفت: جامعه  آرمانی حافظ ، خراب آبادی است که در آن «خود پرستیدن و تحقیر دیگران» ،  «نقش خرابی» دارد، این خرابات، آبادترین جای زمین است، شهر عشق است که شهروندان آن همه، عاشقانی خواهند بود که پاک بازی و یک رنگی و آزاد فکری را به عنوان دستاوردهای خطیر آفرینش برای همگان، ضروری و لازم می بینند.

استاندار فارس در مراسم یادروز حافظ

استاندار فارس در ادامه اظهارکرد: در این آرمان شهر، ریا و سالوس و خودبینی و زهد فروشی و نصیحت بی جا و مُحتسبی و  تر دامنی را راهی نیست و گشاده دلی و دیگر بینی و یک رنگی، اهورایی ترین مفاهیم در این دنیایِ دل پذیرِ حافظ است و طبعاً در چنین جایی نه از جنگ خبری است و نه از ظلم.

مهندس تبادار ادامه داد: عدل و انصاف و مروت پیوسته مدنظر است و نامردمی ، مردود و عشق به انسان و انسانیت چون مشعلی پیوسته ، در سینه ها زبانه می کشد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه اگر کسانی امروز می خواهند رمز نفرت ایرانیان از خون ریزی را بفهمند ، باید بتوانند با عالَم حافظ آشنا شوند، یادآور شد: حافظ معنایی از قرآن را حفظ کرده است که امروز می تواند ما و جهان را نجات دهد؛ آنچه به تعبیر خود او جمع میان «لطایف حِکَمی» با «کتاب قرانی» می نامد.

مهندس تبادار افزود:  برای فهم این معنی باید بتوانیم به صدای او گوش فرا دهیم و آشنایان این راه به خوبی با مشکلات و خطرات آن آشنا هستند.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه هنر حافظ هم ساز کردن ناهمسازهاست، گفت:  او هم زمین را دارد و هم آسمان را ، هم تن را مهم و محترم می شمارد هم جان را ، در مکتب تلفیقی عشق ، که از نظر حافظ بر همه مکاتب رجحان دارد ، صَنَم و صمد هر دو خواستنی و جمع شدنی هستند.

تبادار بیان کرد: عشق حافظ ، اکسیر حیات و کیمیای مراد و یا به تعبیر علمی و زمینی آن ، تیزابی است که هر خارا سنگِ نادلپذیری را در خود حل می کند.

وی با اعتقاد به اینکه حافظ پرورش را مقدم بر آموزش می داند، افزود: آثار او بیش از آنکه تعلیمی باشد ، تربیتی است ، او در پی انسان سازی است و مدرسه ، کتاب و بحث را ، قیل و قال می داند.

نماینده عالی دولت در فارس در پایان  از مرکز حافظ شناسی ، بنیاد فارس شناسی ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، میراث فرهنگی ، مرکز اسناد و کتابخانه ملی ، نیروهای نظامی و انتظامی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که در برگزاری این محفل نقش داشتند سپاسگزاری کرد.

استاندار فارس همچنین با اشاره به سخنان استاد منصور پایمرد، شاعر و حافظ پژوه شیرازی، درباره شرایط نامناسب آب رکن آباد از شهرداری شیراز و سازمان میراث فرهنگی خواست وضعیت این دارایی تاریخی شیراز را  تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه