English

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان:

شکل سنتی عزاداری‌های ماه محرم حفظ شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بابیان اینکه باید شکل سنتی عزاداری‌ها حفظ شود، گفت: عزاداری برای امام حسین(ع) یک فرصت فرهنگی در دین اسلام است.

شکل سنتی عزاداری‌های ماه محرم حفظ شود

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام علی دشتکی در جمع هیئات مذهبی استان همدان گفت: عزاداری برای امام حسین(ع) یک فرصت فرهنگی در دین اسلام است.

وی با اشاره به یکپارچه شدن دسته‌های عزاداری در همدان عنوان کرد: شاید در استانی سنت این باشد که عزاداری به صورت یکپارچه برگزار شود اما در استانی دیگر بدین صورت نباشد و مراسم به صورت محلی باشد اما بازتاب رسانه‌ای اقتضا می‌کند که قدرت سیاسی و پشتوانه مردمی جایگاه دینی معصومین را به رخ بکشد که برای تحقق این موضوع باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.

وی بابیان اینکه به‌عنوان مثال برای امسال بعدازظهر روز ششم محرم اجتماعی مردمی در میدان‌ امام(ره) همدان برگزار شد و در سایر شهرستان‌ها هم روزهای دیگری برای این برنامه درنظر گرفته شد، عنوان کرد: عزاداری برای امام حسین(ع) از فرد تا خانواده و اجتماع در هر آئین، سنت، منطقه، محله و کشوری متفاوت است و اگر بگوییم عزاداری در همه استان‌ها باید به صورت یک‌کاسه انجام شود، تلقی درستی نیست.

حجت الاسلام دشتکی با اشاره به پیشینه مراسم عزاداری ادامه داد: از قبل انقلاب عزاداری برای امام حسین(ع) به این صورت بوده که تعدادی از مردم در خانه‌ای جمع می‌شدند و این نشان‌دهنده سابقه و ویژگی هیئت‌ها است بنابراین جمع کردن تمامی هیئت‌ها با تغییر برخی از متغیرها خود نوعی آسیب محسوب می‌شود که حتی امام(ره) هم با این موضوع مخالف بودند چرا که شکل سنتی عزاداری باید حفظ شود.

وی با تأکید بر اینکه هر کس بخواهد نظم سنتی مراسم‌ عزاداری را برهم بزند؛ به‌عنوان دستگاه متولی با آن فرد یا دستگاه برخورد خواهیم کرد، یادآور شد: نماز ظهر عاشورا در میدان امام(ره) شهر همدان به صورت جمعی برگزار می‌شود و اگر هیئتی نتوانست خود را به نماز برساند هر جایی که بود نماز را خود اقامه کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه