English

مدیرعامل آبفای هرمزگان درمراسم نماز جمعه شهرستان بستک مطرح کرد؛

بستک در میان شهرهای پرمصرف آب قرار دارد/ محدودیت منابع آب جدیست

مدیرعامل آبفای هرمزگان با حضور در مراسم نمازجمعه شهرستان بستک، بر حساسیت موضوع آب به عنوان دغدغه اصلی کشور و به ویژه استان هرمزگان تاکید کرد.

بستک در میان شهرهای پرمصرف آب قرار دارد/ محدودیت منابع آب جدیست

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «امین قصمی» با حضور در مراسم نمازجمعه شهرستان بستک، بر حساسیت موضوع آب به عنوان دغدغه اصلی کشور و به ویژه استان هرمزگان تاکید کرد و گفت: امروزه با توجه به محدودیت منابع آبی استان ،  توجه به مدیریت مصرف علاوه بر مدیریت تامین یک ضرورت است.

وی با اشاره به بالا بودن سرانه مصرف آب در این شهرستان، افزود: علی رغم محدودیت منابع آبی، سرانه مصرف به ازای هر فرد در شهرستان بستک 160  لیتر بر ثانیه است که عدد پایینی نیست. درحالیکه این میزان در شهرستان بندرعباس، 120 لیتر بر ثانیه است.

مدیرعامل آبفای هرمزگان با تصریح بر اینکه؛ در شرایط فعلی نباید از مدیریت تقاضا و مصرف غافل شد، خواستار همکاری و همراهی ظرفیت هایی نظیر؛ روحانیت، معلمان، تشکل های مردم نهاد و افراد صاحب تریبون برای کاهش هدررفت آب و سرانه مصرف آب در این شهرستان شد. وی همچنین نقش زنان را در مدیریت مصرف و ترویج مصرف بهینه را  نقشی محوری و بنیادی دانست.

وی با بیان اینکه؛ افکار عمومی نسبت به مسئله آب حساس شده و همه دغدغه آب دارند،  تاکید کرد: این دغدغه همگانی باید به سمتی حرکت کند که رفتار مصرفی نسل جدید نسبت به نسل گذشته، رفتار متفاوت تری باشد. 

لزوم  سازگاری با کم آبی به جای مقابله با بحران آب

مدیرعامل آبفای استان در ادامه گفت: براساس آمار رسمی در سال زراعی 97-96  نسبت به سال قبل 80 درصد کاهش نزولات جوی داشتیم و پراکنش بارش ها به گونه ای بود که مراکز تجمیع این بارش ها در حوزه آبریز سدهای استقلال و شمیل و نیان تقریبا صفر بود به طوری که در غرب استان بارش های بهتری نسبت به مرکز استان داشتیم.  

وی اضافه کرد: در نتیجه کاهش شدید بارش ها، امروز این سدها کاملا خشک شده اند به طوری که سهم منابع آبی از آب های سطحی از 40 درصد به 10 درصد، آن هم حجم مرده سدها رسیده است و تقریبا تمام نیاز آبی استان از طریق حفر چاه ها و منابع آب زیرزمینی تامین می شود. این درحالیست که از سوی دیگر هر روز شاهد کاهش آبدهی چاه ها هستیم .

قصمی با اشاره به سیاست وزارت نیرو مبنی بر سازگاری با کم آبی به جای مقابله با بحران آب، اظهار داشت: باید بپذیریم که کشور ما و به ویژه هرمزگان با محدودیت جدی منابع آبی مواجه است که به تبع در این شرایط نیازمند سازگاری به معنای مدیریت تقاضا و مصرف  و تغییر  رژیم مصرفی از سوی مردم هستیم.    

وی ادامه داد: در حال حاضر نیاز آبی استان 4 هزار و 300 لیتر بر ثانیه است اما توان تولید ما تنها 3 هزار و 200 لیتر بر ثانیه می باشد که 1100 لیتر کمبود آب داریم و هم اکنون شهر بندرعباس، بندرخمیر و بشاگرد از بحرانی ترین شهرهای استان هستند.

احداث آب شیرین کن 10 هزار مترمکعبی چارک

مدیر عامل آبفای هرمزگان همچنین به اقدامات و برنامه های بلند مدت تامین آب این شرکت برای گذر از تنش آبی در شهرهای بستک و جناح اشاره کرد و گفت: با پیگیری های نماینده مردم غرب استان و فرماندار بستک در سطح ملی، ردیف اعتباری برای قطعه اول پروژه خط انتقال از چارک به جناح به طول 12 کیلومترتخصیص یافته که ازاوایل شهریور ماه امسال عملیات اجرایی آن شروع می شود.

قصمی با اشاره به اینکه؛ از دیر باز در غرب استان به ویژه در شهرستان بستک با محدودیت منابع آبی مواجه بودیم، گفت: در سال های گذشته اقدامات خوبی در حوزه آب رسانی در این شهرستان انجام شده است. به طوری که در سال 96 بیش از 30 کیلومتر از شبکه آبرسانی بستک، جناح و فرامرزان بازسازی شده و پروژه خط انتقال از لاورمیستان به بستک به طول 12 کیلومتر اجرا شده است و امسال نیز قطعه دوم آن در  مرحله مناقصه قرار دارد. همچنین خط انتقال گچوئیه تا داربست به طول 10 کیلومتر اجرا شده است و پروژه خط انتقال آبرسانی از فرامرزان به روستاهای مسیر به طول 15 کیلومتر را  نیز در دست اجرا داریم.

به گفته مدیرعامل آبفای هرمزگان؛  مجوز سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث آب شیرین کن 10 هزار مترمکعبی چارک نیز اخذ شده است تا بتوانیم منابع آبی شهر بستک را به سه منبع؛ آب شیرین کن(به عنوان منبع آبی پایدار) ، دشت لاور میستان و خط انتقال آب محرم که از غرب وارد استان می شود، وصل نماییم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه