English

با مشارکت هواشناسی استان گیلان؛

گیلان به عنوان پایلوت اجرای طرح تروما در کشور انتخاب شد

سرپرست اداره کل هواشناسی استان گیلان اظهار کرد: سیستم تروما یک تلاش هماهنگ و سازمان­ یافته در یک منطقه جغرافیایی تعریف شده می باشد که طیف گسترده ­ای از مراقبت­ها را برای همه بیماران مجروح ارائه می ­دهد.

 گیلان به عنوان پایلوت اجرای طرح تروما در کشور انتخاب شد

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، محمد دادرس سرپرست اداره کل هواشناسی استان گیلان سیستم تروما یک تلاش هماهنگ و سازمان­ یافته در یک منطقه جغرافیایی تعریف شده می باشد که طیف گسترده ­ای از مراقبت­ها را برای همه بیماران مجروح ارائه می­دهد و با سیستم بهداشت و درمان عمومی محلی هماهنگ است.

دادرس افزود: با توجه به اینکه اولین و مهمترین رکن از چهار رکن سیستم تروما، رکن پیشگیری از آسیب است و تمرکز اصلی سیستم­های تروما در آینده پیشگیری از آسیب­ خواهد بود،  لذا آگاهی از شرایط جوی حاکم بر جاده های استان گیلان با توجه به وجود مه و لغزندگی جاده ها بر اثر بارندگی در اکثر ایام سال وهمچنین وجود گردنه های ارتباطی مهم بین استانی در گیلان،  هواشناسی استان گیلان از اعضاء مهم این کمیته محسوب می گردد.

 سرپرست اداره کل هواشناسی استان گیلان با بیان اینکه  استان گیلان به عنوان پایلوت این طرح در کشور انتخاب گردیده و در صورت موفقیت آن، در سراسر کشور مورد اجراء قرار خواهد گرفت ادامه داد: کارشناسان اداره کل هواشناسی به عنوان یکی از اعضاء اصلی مرکز تحقیقات ترومای جاده ای بطور منظم در جلسات این کمیته حضور دارند.

حدود 50 درصد علل «تروما» در دنیا، تصادفات رانندگی و حوادث ترافیکی است

وی با اشاره به اینکه به گفته کارشناسان در حال حاضر حدود 50 درصد علل «تروما» در دنیا، تصادفات رانندگی و حوادث ترافیکی است خاطر نشان کرد:  براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در صورت عملی نشدن اقدامات اساسی در این زمینه این رقم در سال 2020 میلادی به 60 درصد خواهد رسید.‌ 

وی گفت: تروما بیشتر جمعیت جوان را که در موثرترین دوره زندگی خود جهت پیشرفت جامعه به سر می برند، تحت تاثیر قرار می دهد.

دادرس تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که یازدهمین علت مرگ و میر و هشتمین عامل شاخص سالهای از دست رفته عمر (DALYs) تصادفات جاده ای می باشند.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان گیلان ادامه داد: حدود 85% از مرگ‌ها و 90% از سال‌های زندگی از دست رفته بر اثر این آسیب ها، در کشورهای با درآمد کم و یا با درآمد متوسط مثل ایران می‌باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه