English

نماینده ولی فقیه در فارس در جمع آمرین به معروف و ناهیان از منکر استان فارس:

خداوند ولایت انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را به امتش داده است/ تمام افراد جامعه نسبت به اعمال یکدیگر مسئولند

نماینده ولی فقیه در فارس در جمع آمرین به معروف و ناهیان از منکر استان فارس: امر به معروف و نهی از منکر، به فرموده قرآن کریم، وظیفه ایست بر گردن همه ما که باید برای انجام آن در جامعه؛ خداوند ولایت را به امتش داده است.

خداوند ولایت انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را به امتش داده است/ تمام افراد جامعه نسبت به اعمال یکدیگر مسئولند

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، آیت الله لطف الله دژکام امروز در در جمع آمرین به معروف و ناهیان از منکر استان فارس با اشاره به آیه 71 سوره توبه گفت: امر به معروف و نهی از منکر، به فرموده قرآن کریم، وظیفه ایست بر گردن همه ما که باید برای انجام آن در جامعه؛ خداوند ولایت را به امتش داده است که در این زمینه باید جهاتی را در نظر بگیریم.

وی افزود: نخستین نکته در خصوص فریضه امر به معروف و نهی از منکر این است که این فریضه، ولایتی است که خدا برای انجام آن به شما داده است و باید قدردان آن باشیم چرا که این ولایت به ما اجازه می دهد؛ اگر در جایی معروفی ضایع شود یا منکری انجام شود؛ به طرف مقابل در هر جایگاهی هم که باشد تذکر دهید و وظیفه دینی خود را انجام دهید.

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: اخیراً در سطح جامعه تا اقدام به امر به معروف و نهی از منکر می کنیم سؤال پیش می آید که شما چه کاره هستید؟ لذا در پاسخ به آنها باید گفت که قبل از اینکه این فریضه در هر قانونی مطرح شده باشد، خداوند این حق را داده است تا جلوی منکر را بگیریم؛ لذا این یک موهبت الهیست و یکی از ولایت های اهدایی خداوند است به انسان، که هر کس نسبت به اعمال سایر انسان ها مسئول است.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از بیانات خود با طرح سؤال اینکه آیا ما نسبت به معصومین هم چنین ولایتی داریم؟ گفت: کلمه معصوم خود یعنی اینکه مورد و نیاز به امر معروف و نهی از منکر برای آنها پیدا نمی شود، به عبارتی اینکه خصوصیات معصومین این است که معروف را هیچ گاه ترک نمی کنند یا دچار منکر نمی شوند؛ با این حال، در نهج البلاغه امیرالمونین حضرت علی (ع) به حق مردم در نقد معصوم نیز اشاره شده است اما باید به این نکته توجه داشت که معصوم هیچگاه حقی را ضایع نمی کند.

آیت الله دژکام اضافه کرد: مدیران و مسئولان نیز باید با الگوگیری از بزرگان دین و تأسی به نهج البلاغه این فضا را در بین خود به وجود بیاورند که نقدپدیر باشند و به منتقدین احترام بگذارند.

وی همچنین با بیان اینکه در حین انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر احتمال بروز آسیب هایی نیز وجود دارد؛ تأکید کرد: از جمله این آسیب ها این است که گاهی وقت ها، در حین انجام فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر، به تصور اینکه در حال تذکر لسانی و انجام وظیفه هستیم، ممکن است دست به پرخاش و یا بی ادبی بزنیم که این موضوع کاملاً باطل و بی اساس است، لذا باید در این امر دقت لازم را داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: نکته دیگری که در باب امر به معروف و نهی از منکر باید مورد توجه واقع گردد این است که گاهی، بسترهای اجتماعی باعث می شود که ما در روش هایمان بازنگری کنیم؛ یعنی هنگامی که چارچوب هایی را پذیرفتیم، باید بر مبنای این چارچوب کار خود را انجام دهیم.

نماینده ولی فقه در فارس افزود: مهم ترین بحث در بستر اجتماعی، لزوم تحقق مردم سالاری است که در کشور اسلامی ما منظور از این مفهوم، تحقق مردم سالاری دینی می باشد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در رساله های علمی و عملی مراجع دینی، مسئله ای است که اگر در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، یک نفر امر و نهی کرد و اثرگذار نبود و فرض کردیم اگر افراد بیشتری امر به معروف و نهی از منکر کنند آنگاه این فریضه اثر می کند، واجب است همه مردم اجتماع کرده و امر و نهی کنند تا معروف عملی شود و منکر ترک شود.

آیت الله دژکام اضافه کرد: بنابراین هنگامی که می گوییم ما مردم سالاری دینی را قبول داریم؛ باید مردم سالارانه نیز امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهیم تا هم به مردم سالاری دینی عمل کرده باشیم و هم ملاحظات تأثیرگذاری اجتماعی این عمل را مد نظر قرار داده باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: ممکن است در جامعه، یک مدیر سیاسی دستوری خلاف اخلاق و احکام اسلامی صادر کند، در این شرایط، مدیر سیاسی ما وقتی اقناع می شود که در حال اشتباه است، که مردم سالارانه او را نهی از منکر کنید.

این استاد اخلاق تصریح کرد: مردم سالارانه امر به معروف ونهی از منکر کردن، بسیار هنرمندی می خواهد اما متأسفانه ما از آن غافل شده ایم و این فریضه را تا کنون به گونه دیگری جلو برده ایم.

نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس بیان داشت: متأسفانه گاهی مشاهده می شود ما توان سازماندهی جمعیت قابل توجهی که در جامعه بتوانند نشان دهند طرفدار یک معروف یا مخالف منکر هستند را نداریم تا در مواقع لزوم بتوانیم آن ها را به میدان عمل بیاوریم لذا بنده اینگونه نتیجه گیری می کنم که نقطه ضعف ما، عدم جمع آوری یک اجتماع و ایجاد یک حرکت مردمی در جهت امر به معروف و نهی از منکر است و باید اذعان کنم که ما روحانیون و شما آمرین به معروف، این درد مشترک و نقطه ضعف را داریم.

امام جمعه شیراز تأکید کرد: هر کدام از شما آتش به اختیار هستید و باید در این زمینه تلاش کنید و باید در جهت اجرای امر به معروف مردم سالارانه در منطقه خود، به دنبال راهکار عملی باشید.

آیت الله دژکام در ادامه سخنان خود ابراز داشت: همه ما به ابزار قدرت و حکومت دلخوشیم در حالیکه امر به معروف و نهی از منکر ابزار مؤمنین است که باید به نفع نظام و انقلاب و رهبری و خواسته های اسلامی مردم اعمال قدرت کنند لیکن متأسفانه اعمال کردن این فریضه در جامعه، برعکس شده و از آن به درستی بهره برداری نمی شود چرا که مؤمنین ما هنوز نتوانسته اند این ولایت الهی را درک کنند.

وی بیان داشت: بنابراین، امروزه در جامعه ما نیازمند این است که امر به معروف و نهی از منکر را مردم سالارانه طراحی و اجرایی کنیم پس باید ساختار و ابزار این امر را در هر منطقه تهیه کرد و هرگاه به این مهم دست یافتیم می توانیم یک اجتماع بزرگ را سازماندهی کرده تا جریان مخالف دین نتواند عرض اندام کند و منکرات از سطح جامعه رخت بربندد.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز تأکید کرد: نباید به این مورد فکر کرد که شما به عنوان یک ضابط، حکم قانونی در دست دارید و می خواهید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، عملی انجام دهید بلکه آنچه که به کار شما در ابتدا مشروعیت می دهد حکم نیست و امر ولایت الهی است لذا باید به صورت تکی و گروهی از این ولایتی که به شما تعلق گرفته است استفاده کنید زیرا خداوند در قرآن کریم می فرماید "اگر برای خدا قیام کردید موفق می شوید" اما متأسفانه امروز در بین ما، قیام برای خدا کمرنگ شده است.

آیت الله دژکام خاطر نشان ساخت: گاهی وقت ها، ما خودمان خوابیم و قطعاً نمی توانیم در چنین شرایطی، دیگران را بیدار کنیم بنابراین، ابتدا باید با خودمان یک تصفیه حساب انجام دهیم و این فریضه را ابتدا بر روی خودمان اجراکنیم و در صورت گذر از خود، به فکر جامعه باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه