English

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هشدار داد:

بانوان بیش از آقایان به بیماری ام اس مبتلا می شوند/ بیشترین سن ابتلا به ام اس بین ۲۰ تا ۴۰ سال است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هشدار داد: میزان درگیری بانوان با بیماری ام اس در تمامی جوامع، بیش از آقایان است، اما این بیماری در آقایان با شدت بیشتری رو به جلو حرکت می کند.

بانوان بیش از آقایان به بیماری ام اس مبتلا می شوند/ بیشترین سن ابتلا به ام اس بین 20 تا 40 سال است

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، علیرضا نیک سرشت تأکید کرد: میزان درگیری بانوان با بیماری ام اس در تمامی جوامع، بیش از آقایان است، اما این بیماری در آقایان با شدت بیشتری رو به جلو حرکت می کند.

وی افزود: این بیماری می تواند در سنین مختلفی از کودکی تا سالمندی ظاهر شود ولی بیشترین سن ابتلا، بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی است، زیرا در این سن یک فرد وارد اجتماع، بازار کار و زندگی مشترک شده که امکان دارد در این موقعیت ها، دچار این بیماری شود.

فارس سومین استان مبتلا به ام.اس در کشور

متخصص مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به شایع بودن بیماری ام.اس در همه جای دنیا و روند رو به افزایش آن، گفت: در برخی از کشورها مانند قسمت های وسیعی از اروپا، آمریکای شمالی و روسیه، میزان شیوع این بیماری بالاست و در برخی از مناطق مانند آفریقا و شرق آسیا، میزان آن کمتر اعلام شده، در ایران نیز شیوع بیماری ام اس متغیر و متوسط است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در کشور ایران، آمار ابتلا به این بیماری در نواحی مرکزی، تهران، اراک، اصفهان و فارس، از مناطق دیگر کشور بیشتر است و علت این موضوع هم مشخص نیست.

نیک سرشت، بیان داشت: استان فارس در بین استان های دیگر کشور، رتبه سوم از لحاظ شیوع بیماری ام اس را به خود اختصاص داده است که طبق آمارهای به دست آمده، حدود چهار هزار و ششصد نفر در سامانه فارس ثبت شده اند و انتظار می رود تعداد واقعی این آمار، بیش از پنج هزار نفر باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه، تصریح کرد: ام اس یک بیماری چند جانبه است، به این معنا که هم عوامل محیطی و هم نقش ژنتیکی در به وجود آمدن آن تاثیر دارد یعنی ام اس یک بیماری ارثی نیست اما ژنتیک در آن نقش دارد.

او توصیه کرد: مطالعات وسیعی در خصوص نقش ویتامین D۳ در شروع بیماری و تشدید علایم آن انجام شده که لازم است تمامی بیماران پس از مراجعه به پزشک، در زمینه بررسی ویتامین D۳ اقدام کنند، زیرا اگر بیمار از نظر ویتامین D۳ کمبود داشته باشد، باید با مصرف داروی تجویز شده از سوی پزشک، به میزان طبیعی خود برسد و نیز اثبات شده که اگر ویتامین D۳ به حد کافی در بدن بیمار باشد، احتمال بروز و شدت حملات کمتر است.

نیک سرشت، افزود: دیگر عواملی که می تواند باعث تشدید علایم بیماری شود؛ استرس های روحی، مصرف دخانیات و یا حتی در معرض دود سیگار بودن، محیط های گرم و یا افزایش درجه حرارت بدن به هر دلیل، عفونت ها به ویژه از نوع ویروسی و عفونت های چند هفته اول پس از زایمان است.

فست فودها بلای جان بیماران ام اسی هستند

این متخصص مغز و اعصاب، تأکید کرد: بیماران ام اس تمامی مواد مغذی را استفاده و مواد غذایی مضر، مانند فست فود، سوسیس، کالباس، سس های متنوع، نوشابه گازدار و شیرین را از برنامه غذایی شان حذف کنند

نیک سرشت افزود: همچنین این دسته از بیماران، مستعد پوکی استخوان هستند و از جمله راهکارهای جلوگیری از پوکی استخوان، تحرک بدنی کافی، مصرف به موقع و منظم دارو، رژیم غذایی مناسب، مصرف لبنیات، ماست، پنیر، شیر و غذاهای دریایی است.

وی ادامه داد: افراد می توانند در طول زندگی خود یک یا چند علامت از علایم بیماری ام اس را داشته باشند یعنی اختلالات بینایی، تاری دید یا درد یک چشم، اختلالات حرکتی به صورت ضعف یک دست یا یک پا و یا هر دو اندام تحتانی، اختلالات حسی به صورت مورمورشدن یا گزگز کردن، اختلالات تعادلی، دو بینی، اختلالات روحی، افسردگی، اختلالات حافظه و عدم تمرکز، اختلالات جنسی، خستگی پس از بیدار شدن صبحگاهی و دردهای پراکنده بدن، علایم اصلی این بیماری محسوب می شود.

این متخصص مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بیماران ام اس توصیه کرد: از مصرف خودسرانه داروها خودداری و طبق تجویز پزشک داروهای خود را مصرف کنند و نکته مهم تر در خصوص این بیماران این که درمان های حمایتی مانند توانبخشی و حمایت های روحی از سوی اجتماع، خانواده و همکاران را برای کنترل بیماریشان جدی بگیرند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه