English

قائم‌مقام آبفای هرمزگان؛

امسال وضعیت آبی سختی داریم/تلاش می کنیم نوبت بندی را به حداقل برسانیم

قائم‌مقام آبفای هرمزگان گفت: تلاش ما بر توزیع عادلانه‌ی آب است و اگر الگوی مصرف توسط مردم رعایت شود می‌توانیم با حداقل نوبت‌بندی از این شرایط سخت عبور کنیم.

امسال وضعیت آبی سختی داریم/تلاش می کنیم نوبت بندی را به حداقل برسانیم

جواد منصوری در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج گفت: مصرف آب نسبت مستقیمی با بحث جمعیت دارد و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران جمعیت هرمزگان در سال گذشته 1 میلیون و 130 هزار نفر بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 97 به 1 میلیون و 160 هزار نفر افزایش یابد همچنین پیش‌بینی می‌شود که میزان جمعیت در سال 1420 به 2 میلیون و 110 هزار نفر برسد.

وی در ادامه افزود: بدیهی است که به نسبت افزایش جمعیت مصرف آب نیز افزایش یابد به شکلی که مصرف آب در سال گذشته 4200 لیتر بر ثانیه بوده که با توجه به رشد جمعیت در سال جاری این میزان به 4320 لیتر بر ثانیه و در سال 1420 نیز پیش‌بینی می‌شود به 9354 لیتر بر ثانیه برسد.

قائم‌مقام آبفای هرمزگان گفت: در حال حاضر تولید فعلی ما از تمامی منابع (چاه‌ها، آب‌های سطحی، آب‌شیرین‌کن‌ها و سد استقلال) 3380 لیتر بر ثانیه است که با یک حساب ساده می‌بینیم 938 لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد که به نسبت عدد بزرگی محسوب می‌شود.

منصوری در خصوص منابع تأمین آب شرب هرمزگان گفت: در حال حاضر 133 حلقه چاه برای تأمین آب شرب وجود دارد که از این میزان 76 حلقه چاه در مدار قرار دارد و باقی به علت افت سطح آب‌های زیرزمینی شور است و کیفیت مناسب شرب را ندارد.

وی افزود: در سال جاری 39 میلی‌متر بارندگی داشتیم و میزان بارندگی در سال گذشته 221 میلی‌متر بوده که در مقایسه‌ی این ارقام نرخ منفی 95 درصد به دست می‌آید و نشان از این دارد که سالی به‌مراتب سخت‌تر از سال 94 پیش روداریم.

در شهر بندرعباس با 828 لیتر بر ثانیه کمبود آب مواجه هستیم

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهر بندرعباس در سال 97 به 692 هزار نفر برسد گفت: بر اساس این جمعیت به 2578 لیتر بر ثانیه آب نیاز داریم که در حال حاضر این میزان 1750 لیتر بر ثانیه است یعنی به میزان 828 لیتر بر ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم.

منصوری با اشاره به تأمین آب توسط آب‌شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی بندرعباس تصریح کرد: این آب‌شیرین‌کن 1160 لیتر بر ثانیه تولید آب شرب می‌کند که با در مدار قرار گرفتن آن بخش عمده‌ای از نیاز شهر بندرعباس تأمین می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: آب‌شیرین‌کن بندرعباس پروژه‌ی بسیار بزرگی است و به دلیل مشکلات مالی و تا حدودی فنی (درزمینه‌ی جابجایی) با تأخیر مواجه شده اما اولین فاز این پروژه که یک‌پنجم ظرفیت اصلی تولید آب شرب دارد تا آخر تیرماه 97 به بهره‌برداری می‌رسد.

منصوری خاطرنشان ساخت: ناگفته نماند که پس از راه‌اندازی فاز اول این آب‌شیرین‌کن به دلیل تسهیل مشکلات و فراهم بودن زیرساخت، بهره‌برداری از فازهای بعدی چندان زمان‌بر نخواهد بود.

با راه اندازی آب شیرین کن وضعیت پایدار نسبی آب حاصل می شود

قائم‌مقام آبفای هرمزگان ابراز داشت: تجربه نشان داده است که با وارد شدن آب‌شیرین‌کن‌ها به شبکه‌ی آب‌رسانی وضعیت پایدار نسبی آب حاصل می‌شود که با توجه به پروژه‌ی آب‌شیرین‌کن بندرعباس چشم‌اندازی که در سال‌های نه‌چندان دور آینده داریم رفع مشکل کم‌آبی خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: هدف ساخت و بهره‌برداری از طرح‌های آب‌شیرین‌کن تأمین آب غیرمتعارف است که علاوه بر رسیدن به وضعیت پایدار نسبی آب باعث می‌شود فشار از آبخوان‌ها و دشت‌ها برداشته شود.

منصوری با اشاره به اینکه بندرعباس قطب اقتصاد و صنایع است گفت: صنایع غرب استان با احداث چند آب‌شیرین‌کن و تولید 47 هزار مترمکعب در شبانه‌روز، نیاز آبی خود را برطرف می‌سازند و تنها آب دهی منازل مسکونی کارکنان این صنایع مثل شهرک مروارید به عهده‌ی آبفای هرمزگان است که در نمودار مصرف آن‌ها تنها 6/. درصد بوده که بسیار جزئی است.

تصفیه پس‌آب‌ها راهی ارزان برای تأمین آب صنایع

قائم‌مقام شرکت آبفای هرمزگان ضمن اشاره به راه‌کارهای ارزان‌قیمت برای تأمین آب صنایع گفت: استفاده از پس آب فاضلاب به‌مراتب ارزان‌تر از تولید آب توسط آب‌شیرین‌کن‌هاست و در حال حاضر به دلیل نقص شبکه‌ی فاضلاب شهری و نفوذ آب‌شور در آن دچار مشکل هستیم؛ اما با سرمایه‌گذاری 250 میلیاردی بخش خصوصی برای اصلاح این شبکه و همچنین احداث تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب این مشکل ظرف دو سال مرتفع خواهد شد.

وی افزود: قرارداد این طرح با مشارکت بخش خصوصی فروردین‌ماه 96 به امضا رسیده و این شرکت موظف است در دو سال این طرح را اجرایی کند تا مشکل تصفیه و شیرین سازی پس آب‌ها نیز مرتفع شود که علاوه بر رفع نیاز صنایع، شهرداری نیز برای آبیاری فضای سبز شهری از آن استفاده خواهد کرد.

منصوری با اشاره به اینکه در شهر بندرعباس 828 لیتر بر ثانیه کمبود آب‌داریم گفت: حتی اگر فاز اول آب‌شیرین‌کن نیز وارد مدار شود تنها 200 لیتر بر ثانیه‌ی از این کمبود جبران می‌شود و هنوز مشکل وجود دارد.

بخش‌های مسکونی در اولویت نوبت‌بندی نیستند

وی گفت: سرانه‌ی مصرف آب به ازای یک نفر در کشور حدود 150 لیتر در شبانه‌روز است و با توجه به اینکه سرانه مصرف در هرمزگان به ازای یک نفر در شبانه‌روز 126 لیتر است درمی‌یابیم که مردم ما الگوی مصرف را خوب درک کرده‌اند.

این مقام مسئول افزود: بااینکه در سال جاری وضعیت سختی داریم ترتیبی اتخاذشده است که نوبت‌بندی را به حداقل برسانیم
وی با اشاره به اینکه این تمهیدات شامل برخورد با مشترکین پرمصرف، رایزنی در بحث مصرف فضای سبز، مراکز اداری و نظامی است گفت: بخش‌های مسکونی در اولویت نوبت‌بندی قرار ندارند.

با اصلاح الگوی مصرف نوبت‌بندی به حداقل می رسد

منصوری با عنوان اینکه آبفای هرمزگان فرهنگ‌سازی را در مراکز آموزشی و به‌وسیله‌ی رسانه‌ها در دستور کار قرار داده است گفت: شهروندان نیز می‌توانند با نصب ابزارهای کاهنده‌ی مصرف بر روی شیرآلات خود به بهبود الگوی مصرف کمک کنند.

قائم‌مقام آبفای هرمزگان با تأکید بر این موضوع که هیچ جای نگرانی وجود ندارد گفت: ما پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم که در صورت نیاز تانکرهای فعال به مراکز حساسی مثل بیمارستان‌ها آب‌رسانی می‌کنند.

وی افزود: پروژه‌هایی مثل حفر چاه‌های جدید و کف شکنی چاه‌های قدیمی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه در برخی نقاط استان مثل بشاگرد و بستک نوبت‌بندی آغازشده است گفت: تلاش ما بر توزیع عادلانه‌ی آب است و اگر الگوی مصرف توسط مردم رعایت شود می‌توانیم با حداقل نوبت‌بندی از این شرایط سخت عبور کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه