English

اجرای طرح ویژه جمع آوری و ساماندهی دستفروشان شهر ستان رشت/حضور ۵ هزار واحد صنفی شناسنامه دار در رشت

معاون خدمات شهری شهرداری رشت گفت: از بیست و یکم فروردین‌ماه امسال، شهرداری رشت طرح ویژه جمع آوری و ساماندهی دستفروشان را با همکاری حوزه های مناطق ساماندهی مشاغل، معاونت خدمات شهری و اجرائیات شهرداری آغاز کرده است.

اجرای طرح ویژه جمع آوری و ساماندهی دستفروشان شهر ستان رشت/حضور ۵ هزار واحد صنفی شناسنامه دار در رشت

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، علیرضا مقصودی معاون خدمات شهری شهرداری رشت از جمع آوری و ساماندهی دستفروشان خیابان های مشرف به پیاده راه فرهنگی خبر داد و بیان کرد: هرچند که شهرداری رشت در طول ۵ سال گذشته نسبت به ساماندهی دستفروشان‌ کنار خیابان اصلی و طلایی شهر اقدام کرده است اما هر روز شاهد رشد قارچ گونه دستفروشان هستیم به طوری که به دلیل ایجاد ترافیک و اختلال در رفت و آمد رهگذران، صدای اعتراض شهروندان نیز در آمده است.

۱۳۰۰ غرفه در ۱۵ بازارچه برای جانمایی دستفروشان فراهم شده است

 مقصودی گفت: ۱۳۰۰ غرفه در ۱۵ بازارچه برای جانمایی دستفروشان فراهم شده است اما به دلیل مقاومت دستفروشان در نقل مکان، احساس کاذب درآمد بیشتر، خرید ارزان تر و تمایل مردم به خرید از دستفروش، درحال حاضر ۴۵۰ غرفه در بازارچه های شهرداری غیر فعال هستند.

وی افزود: این قضیه حتی موجبات ناراحتی اصناف مختلف را که در چهارچوب قانون مشغول به فعالیت هستند نیز فراهم کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت، با بیان اینکه حضور دستفروشان در معابر عمومی شهر، در حال حاضر به محلی برای استفاده شخصی عده محدودی بنام‌ کاسب قرار گرفته است خاطر نشان کرد: این امر به نوبه خود به معنای تضییع حقوق شهروندی است.

به گفته مقصودی از بیست و یکم فروردین‌ماه امسال، شهرداری رشت طرح ویژه جمع آوری و ساماندهی دستفروشان را با همکاری حوزه های مناطق ساماندهی مشاغل، معاونت خدمات شهری و اجرائیات شهرداری آغاز کرده است.

وی گفت: بر اساس این طرح از شهروندان خواسته می شود تا برای خرید روزانه خود نسبت به انتخاب بازارچه ها اقدام‌ و از مراجعه به دستفروش خودداری کنند.

مقابله همیشگی دستفروشان با ماموران سد معبر

معاون‌خدمات شهری شهرداری رشت با اشاره به مقابله همیشگی دستفروشان با ماموران سد معبر تصریح کرد: این مقابله این بار نیز دور از انتظار نخواهد بود.

دستفروشان رشت

مقصودی ادامه داد: هرچند که آموزش های لازم و تذکرات حقوقی به تمام عوامل شهرداری ارائه شده اما احتمال تقابل فیزیکی از طرف دستفروشان همواره وجود خواهد داشت.

شهرداری به نیابت از شهروندان صیانت از اموال شهر را به عهده دارد

وی با استناد به بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها گفت: شهرداری به نیابت از شهروندان صیانت از اموال شهر را به عهده دارد که حفظ شوارع شهری یکی از موارد صیانت است.‌

معاون خدمات شهری شهرداری رشت افزود: هرچند که شهرداری و هیچ دستگاه دولتی وظیفه ساماندهی دستفروشان را در شهرداری ندارد اما برای حفظ منظر شهر و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندی، برطرف کردن مشکلات رفت و آمد عابران، حفظ حقوق اصناف قانونی و جلوگیری از برخی ناهنجاری های اجتماعی که در نتیجه دست فروشی دست می دهد، شهرداری اقدام به تهیه غرفه در بازارچه های مختلف شهر کرده است.

مقصودی، هزینه اجاره هرکدام از غرفه ها را تنها یکصد و پنجاه هزارتومان اعلام کرد و بیان داشت: اجاره این غرفه ها بدون هیچگونه پیش پرداختی خواهد بود.

دستفروشان-محلی-رشت

برخی از دستفروشان، در محدوده دستفروشی، برای خود حق آب و گل قائل هستند

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دستفروش حاضر است هر روز با مامور سد معبر مواجه شود، شاهد جمع آوری بساط خود توسط آنان باشد، ضررهای هنگفت را متحمل شود و زمان مفید روزانه خود را نیزصرف باز پس گیری اجناس کند اما حاضر به پرداخت مبلغ ناچیز صد و پنجاه هزارتومانی در بازارچه نباشد، گفت: برخی از دستفروشان، در محدوده دستفروشی، برای خود حق آب و گل قائل هستند و حتی در بسیاری از موارد پا را فراتر گذاشته و محدوده خود را به صورت روزانه به مبلغ هنگفتی به دستفروش دیگر اجاره می دهند که این مسئله به نوبه خود شغل های کاذب ایجاد کرده و در بسیاری از موارد موجب مشاجره شده و برخی ناهنجاری اجتماعی را تاکنون به دنبال داشته است.

این‌مسئول ادامه داد: این مسئله پلیس را نیز تاحدودی درگیر کرده و آمار نشان‌می دهد که گوشه ای از بازداشتگاه ها و زندان های این کلانشهر از حضور این افراد بی نصیب نمانده است .

مقصودی افزود: شهرداری با به کارگیری تنها ۸۰ نفر به عنوان نیروی سد معبر نمی تواند به جمع آوری دست فروشان اقدام‌کند زیرا دیده شده که دستفروش و یا حتی وانت های میوه فروش کنار خیابان با مشاهده نیروهای سد معبر نسبت به جمع آوری اجناس خود اقدام می کنند اما پس از دقایقی، دوباره به فروش اجناس می پردازند.

وی خاطر نشان کرد: در چنین مواردی از پلیس راهور انتظار می رود تا با اعمال قانون و جریمه وانت های میوه فروش، به کمک سد معبر آمده و ازاین طریق نه تنها به حل معضل ترافیک بلکه به زیبا سازی شهری و حفظ حقوق شهروندی نیز کمک کند.

حضور ۵ هزار واحد صنفی شناسنامه دار در رشت

معاون‌خدمات شهری شهرداری رشت از حضور ۵ هزار واحد صنفی شناسنامه دار در رشت خبر داد و گفت: این واحد ها به دلیل خود خواهی ۵۰۰ دستفروش، ضررهای فراوانی را متحمل می شوند و آنچه امروز دیده می شود رکود وحشتناک در لایه های دوم و سوم بازار رشت است که به دلیل حضور غیرقانونی دستفروشان ایجاد شده است .

مقصودی ادامه داد: این مسئله حتی موجب شده برخی مغازه داران نیز به دلیل جبران کاهش درآمد خود، به جرگه دستفروشان بپیوندند.

دست فروشان رشت

وی افززود: بهانه هایی همچون شب عید، ایام‌انتخابات و دلسوزی هایی از این قبیل، مانع از اقدام جدی شهرداری برای جمع آوری و ساماندهی دستفروشان شد اما از بیست ویکم فروردین ماه امسال، عزم لازم برای این مهم در شهرداری رشت جزم شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با بیان‌ اینکه شهرداری برای جذابیت بازاری که محصولات محلی را نیز عرضه می کند طرح جایگزین دیگری ندارد اظهار کرد: چندی پیش طرحی بنام شب های روشن رشت از سوی استاندار گیلان اجرایی شد که بر اساس آن قرار شد دستفروشان در روز جمع آوری شده و حضور آنان از ۹ شب تا الی پاسی از شب آزاد و بلامانع باشد.

یکی از علاقه های رشتوندان خیابان گردی است

مقصودی گفت: از آنجایی که یکی از علاقه های رشتوندان خیابان گردی است و این تفریح در رشت به برند تبدیل شده است، استفاده از طرح شب های روشن می تواند به نفع دستفروشان‌تمام شود.

وی ادامه داد: با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت که حضور دستفروشان از صبح در بازارچه ها و از ۹ شب در معابر چه میزان‌می تواند بر سلامت درآمدی و روانی کاسبان، شهروندان و کلانشهر بیانجامد.

این مسئول افزود: با تمام این تفاسیر برخی ها هنوز از اجرای این طرح گله دارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی