English

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌ شرقی در کنگره نظامی گنجوی:

نظامی گنجه ای مایۀ مباهات ایران و ادبیات فارسی است

بهره گرفتن از کلام نغز و آثار بزرگانی چون نظامی، مولانا، حافظ، سعدی، شهریار، پروین اعتصامی و صدها ستارۀ فروزان آسمان فرهنگ و ادب این سرزمین، می‌تواند ما را در معرفی قدمت و اصالت فرهنگی سرزمین‌مان به سراسر دنیا، یاری کند.

نظامی گنجه ای مایۀ مباهات ایران و ادبیات فارسی است

به گزارش خبرگزاری موج و به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی؛ رحیم شهرتی فر با اعلام این مطلب در کنگره بین‌المللی نظامی‌ گنجه‌ای در تبریز اظهار داشت: فراتر از نژاد و مذهب و ملیت، ساکنان زمین باید به‌ حکم انسانیت و در کنار هم، برای کنار گذاشتن تکثرها و رسیدن به وحدت و همدلی تلاش خود را به‌کار گیرند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه باید یاد و نام حکیم، شاعر و عارف گرانمایه حکیم نظامی را بدون در نظر گرفتن ملیت، زبان و مذهب وی گرامی بداریم، اظهار داشت: وی تأکید کرد: اگرچه نظامی هزاران بیت سراسر حکمت و آموزۀ خود را به زبان فارسی سروده است که البته ناشی از رواج این زبان در بین شعرا و افراد برجسته عصر او بوده، اما امروز پس از کشمکش‌های فراوان بین قومیت‌های مختلف باید به این نتیجه رسیده باشیم که بزرگان و دانشمندان خود را بدون توجه به زبان و قومیت آنها و فقط به دلیل تأثیرگذاری مثبت آثارشان قدر بدانیم.

معاون استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه نظامی با آثار ارزشمند خود قرن‌هاست که مایۀ مباهات ایران و ادبیات فارسی است، اضافه کرد: شکوه اندیشه و سخنان حکیمانه نظامی، اندیشمندان و سخن‌شناسان را به این موضوع معترف می‌کند که اگر چنین شاعری در هرکجای دنیا با هر زبان و مرام و مذهبی بود و می‌توانست چنین آثار گران‌سنگی را خلق کند و از خود به یادگار بگذارد، باید پاس داشته شود.

کنگره نظامی گنجوی در تبریز

تقید نظامی به مذهب، او را از شاعران هم عصر خود متمایز کرده است

شهرتی‌فر خاطرنشان کرد: نظامی عارف بزرگی است که در آثاری چون مخزن‌الاسرار، رمز آفرینش و تعالی انسان را بازگو می‌کند. تقید او به مذهب، او را از شاعران هم‌عصر خود متمایز کرده و موجب شده او از مداحی درباریان و نفس‌پرستی در امان بماند.

وی ادامه داد: اگرچه نظامی شاعری افسانه‌ساز و داستان‌پرداز است و در منظومه‌های بی‌بدیل «خسرو شیرین» و «لیلی و مجنون» از عشق مجازی سخن می‌گوید اما عفت و پاک‌دامنی و تعالی فکری‌ وی به حدی بوده که در هیچ جای این دو منظومه و هیچ‌کدام از آثار دیگرش، سخنی خلاف ادب و عرف وجود ندارد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌ شرقی اظهار کرد: برگزاری چنین کنگره‌هایی به‌منظور گرامی‌داشت بزرگان علم و ادب سرزمین‌مان و در کنار آن توجه به اتحاد و وحدت ملی و فراملی بسیار حائز اهمیت است.

شهرتی‌فر تصریح کرد: این کنگره‌ها در کنار ادای دین به فرهیختگان این آب‌وخاک باید وسیله‌ای برای اتحاد، همدلی و نشر اندیشه‌های ارزشمند صاحبان آثاری باشد که جهان‌ شمول‌اند و در قیدوبند مرزهای جغرافیایی و مذهبی و سیاسی نمی‌گنجند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی