English

نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان با حضور وزیر ارشاد در اهواز برگزار شد

در نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه پنجشنبه( ١٧ اسفند) در بیت آیت الله جزایری برگزار شد امام جمعه اهواز خواستار ثبت روز 27 دی ماه به عنوان روز شاخص اهواز در تقویم ملی شد.

نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان با حضور وزیر ارشاد در اهواز برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، این نشست با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری امام جمعه اهواز، نماینده ولی فقیه و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان، همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و سایر اعضای شورای فرهنگ عمومی خوزستان شامگاه  پنجشنبه( ١٧ اسفند) در بیت آیت الله جزایری برگزار شد.

امام جمعه اهواز خواستار ثبت روز 27 دی ماه به عنوان روز شاخص اهواز در تقویم ملی شد

موسوی جزایری بیان کرد: شهر اهواز در طول دوران جنگ نیز جاهای مهمی داشتیم اما چیزی که قابل طرح است یک روز به نام چهارشنبه سیاه در تقویم اهواز وجود دارد که این روز به 27 دی ماه سال 57 یعنی روزی که روز قبلش شاه فرار کرده بود و در 27 دیماه جشنی بین مردم برپا شد و تمام خیابان‌های شهر مملوء از مردم شد.

موسوی جزایری

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان افزود: به صورت سنتی جشنی برگزار شده بود ناگهان نیروهای ساواک به جمعیت حمله کرد و تعداد زیادی از جمعیت به شهادت رسید بنابراین  آن روز به چهارشنبه سیاه معروف شد.

وی با بیان اینکه چهارشنبه سیاه واقعه‌‌ای عظیم در اهواز بود، تصریح‌کرد: امیدواریم این روز در تقویم به نام چهارشنبه سیاه یا بهتر 27 دیماه به نام اهواز ثبت شود .

خوزستان دریچه ورود تشیع و نماد مقاومت است

در این نشست صالحی با اشاره به اینکه خوزستان  علاوه بر آنکه نماد مقاومت در دفاع مقدس است، دریچه ورود تشیع هم به شمار می‌رود، افزود: بزرگانی از صحابه ائمه شیعه محبت و معارف اهل‌بیت(ع) را به فضای ایران منتقل کردند و نقش اصلی را در گسترش معارف ائمه در این اقلیم داشتند. ادبای این استان هم در انتقال فهم و شعور دینی به جامعه ایران کوشیده‌اند؛ از دعبل خزاعی در حوزه شعر تا شیخ مرتضی انصاری در حوزه فقه.

وزیر ارشاد

صالحی تصریح کرد: بخش مهمی از آنچه که می‌تواند و باید در فرهنگ رخ دهد، در شورای فرهنگ عمومی است، این شورا عالی‌ترین و وسیع‌ترین نهادی است که به حوزه فرهنگ عمومی توجه دارد. شورای فرهنگ عمومی صرفاً با یک دستگاه و چند دستگاه اداره نمی‌شود.

وی افزود: این شورا در مرکز از 30 عضو تشکیل می‌شود و در استانها ترکیب قرارگاه حوزه فرهنگی را دارد. قرارگاه، ترکیب و هم‌افزای قوای مختلف در ایام جنگ در حوزه نظامی بود. اکنون هم شورای فرهنگ عمومی باید نقشی متشابه با آن قرارگاه را ایفا کند.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ دینی و دینداری به عنوان یک محور، پاره‌ای از اختلال‌ها در باورها، ارزش‌ها، رفتارها و نمادها،  وجود دارد که حتماً نیازمند راه‌حل‌جویی است، گفت: نتایج این بررسی‌ها در این حوزه علائم هشدار قابل توجهی را به ما می‌دهد که باید آنها را جدی بگیریم. بحث صرفاً در پاره‎ای از نمادهای ظاهری نیست که البته حفظ آن‌ها هم مهم است.

صالحی گفت: در حوزه فرهنگ دینی، تعریف دینداری اجتماعی دارد تغییر می‌کند و این می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. این پیمایش ما جامعه آماری وسیعی داشته است. در این پیمایش وقتی که از افراد سؤال می‌شود که با این موضوع موافقید که دینداری به قلب پاک است ولو فرد نماز نخواند، می‌بینیم که دینداری تعریف جدیدی پیدا می‌کند و این مبنای اتفاقات بعدی می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زلزله فقط زلزله مکانی نیست. این پیمایش‌ها هر پنج سال یک بار در شهرهای کشور انجام می‌شود که به ما هشدارهایی را می‌دهد که جدی و خطرناک است. خطرناک‌تر از ریزدگردهایی که در هوا دیده می‌شود. این ریزگردها در باطن افراد هستند و دیده نمی‌شوند.

خط قرمز دینداری در کشور کمتر شد

وی بیان کرد: موضوع دیگری که در این پیمایش‌ها وجود داشته مساله مراجعه مردم در دین‌فهمی به مرجعیت و متخصصان دین است. آمارهای این پیمایش‌ها نشان می‌دهد که «تشخیص فرد در مسائل دینی» بالاترین میزان انتخاب و آمار را دارد. اگر بحث فرقه‌های مذهبی، انحرافی و خودساخته را داریم، اینها روبنا هستند، در زیربنا آنچه که مطرح می‌شود آن است که «می‌خواهم به فهم و تشخیص خود در مقام دینداری عمل کنم.»

صالحی گفت: شکل سنتی دینداری خط قرمزهایی را برای ما مشخص کرده است. در پیمایش‌های موجود در مساله «تماشای موسیقی همراه با رقص»، گزینه‌های «اشکالی ندارد» و «مخالفم ولی کاری ندارم»، رو به رشد است. بنابراین اینجا است که متوجه می‌شویم خط قرمزهای دینداری ما کمتر و کمتر می‌شود. مرجع دینداری و دامنه دینداری تغییراتی را به خود می‌بیند و خط قرمزهای دینداری کاهش پیدا می‌کند و اینها زیربنای اتفاقاتی است که ما در ظاهر می‌بینیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در حوزه اخلاق اجتماعی اتفاقات قابل توجهی در حال رخ دادن است و باید آن‌ها را جدی گرفت. صداقت، امانت، وفای به تعهدات، از جمله آنها است. آیا جامعه‌ای که اخلاق اجتماعی در آن فرسایش پیدا می‌کند، می‌تواند توسعه اجتماعی یابد؟ در حوزه آسیب‌های اجتماعی پیمایش‌ها نشان می‌دهد گرفتار اختلال‌های قابل توجهی هستیم. با اعتیاد، طلاق و خانواده‌های از هم گسیخته، آیا توسعه اقتصادی به فرجام می‌رسد؟ آیا در فضایی که درگیر آسیب‌های متراکم اجتماعی هستیم می‌شود امیدی به توسعه اقتصادی داشت؟ همچنین هشدارهای قابل توجهی در حوزه فرهنگ اعتماد ملی و میزان اطمینان مردم به دستگاه‌‎های دولتی و عمومی به ما داده می‌شود.

وی عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهادی که این طرح‌های ملی را در حوزه فرهنگ جامعه دنبال می‌کند، هشدارهای خود را اعلام می‌کند و گفت‌وگوها را انجام می‌دهد. به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که می‌شود درباره این مسائل گفت‌وگو کرد و به نتیجه نزدیک‌تر شد، شورای فرهنگ عمومی استان‌ها است که می‌توان بر اساس آن مسیر سند توسعه استانی را پیگیری کنیم. هشدارهای ما جدی است، حجت‌ها تمام شده و اکنون زمان اقدام و عمل است.

صالحی همچنین در مورد پیشنهاد نامگذاری روزی به نام اهواز یا خوزستان در تقویم ملی، گفت: پیشنهادات خود را ارسال کنید و ما آماده پیگیری آن در شورای فرهنگ عمومی هستیم.

رونمایی از تفاهم نامه همکاری میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری خوزستان

همچنین در این نشست استاندار خوزستان عنوان کرد: آمادگی داریم برنامه های ارائه شده در شورای فرهنگ عمومی استان را در شورای برنامه ریزی طرح و در صورت لزوم به تصویب برسانیم.

تفاهمنامه همکاری بین استانداری خوزستان و وزارت ارشاد

شریعتی گفت: شورای فرهنگ عمومی باید کارکرد خود را به صورت جدی ارائه کند و در همین راستا آمادگی لازم برای حمایت از حوزهایی نظیر زنان، دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد.

استاندار خوزستان  اظهار کرد: امیدوار هستیم در سفر سه روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقشه راه فرهنگی در طول سه سال آینده برای استان خوزستان طی تفاهمنامه ای مشترک مشخص شود و بر اساس این تفاهمنامه هر مسئولی به وظایف خود عمل کند و نهایتا اهداف این حوزه محقق شود.

در پایان این نشست تفاهمنامه مشترکی در چهارچوب نقشه راه فرهنگی خوزستان برای سه سال آینده میان استانداری خوزستان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف تکمیل طرح های نیمه تمام فرهنگی در استان همچنین توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری و توجه به فرهنگ و هنر اقوام خوزستانی به امضا رسید.

سفر وزیر اراشاد به خوزستان

گفتنی است؛ در سفر وزیر ارشاد به خوزستان که غروب دیروز(17 اسفند) وارد اهواز شد برنامه دارد که به مدت سه روز در این استان به شهر های آبادان، خرمشهر و شوشتر سفر کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه