English

آستارا محور توسعه گیلان/آستارا شهر اول گیلان

شهرستان بندری آستارا به عنوان پیشانی استان گیلان، ظرفیت بسیار مهمی در راستای توسعه تجاری و ایجاد روابط اقتصادی با خارج از مرزها دارد و دروازه طلایی ورود استان گیلان و کشور به اروپا تلقی می شود.

آستارا محور توسعه گیلان/آستارا شهر اول گیلان

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، آستارا پیشانی استان گیلان است و ظرفیت بسیار مهمی را در راستای توسعه تجاری و ایجاد روابط اقتصادی با خارج از مرزها دارد و دروازه طلایی ورود به اروپاست.

هم اکنون آستارا در یک مسیر بسیار مهم‌، استراتژیک و تعیین کننده واقع شده است‌ که باید در این منطقه با تعامل بسیار مناسب بین بخش خصوصی و دولتی یک فضایی ایده آل برای فعالیت فعالان اقتصادی ایجاد شود.

حمایت از توسعه بخش خصوصی به عنوان یک نیرو محرکه مهم حوزه اقتصاد، تجارت و تولید در عرصه‌های مختلف یکی از راهکارهای دولت در این راستا است.

با توجه به شرایط رکود حاکم بر کشور بسیاری از فعالان اقتصادی و تولید دچار مشکل هستند و دولت باید با تدبیر برای برون رفت از این مشکلات تلاش کند.

آستارا در حا حاضر دارای ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مناسبی از قبیل مرز زمینی‌، دریایی و هوایی است که با تکمیل راه آهن در این شهر، فرصت دیگری بر شایستگی های این دیار افزوده می شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان، مرز آستارا نزدیک ترین مسیر به اروپا و آسیای میانه است، و با تکمیل راه آهن قزوین - رشت - آستارا و کریدور شمال - جنوب‌، تحول عظیم در عرصه حمل کالا و مسافر ایجاد خواهد شد.

در این راستا گزارشی از بررسی فرصت ها،  محدودیت ها و چگونگی وضعیت سرمایه گذاری در آستارا تهیه شده که در ذیل می خوانیم؛

آستارا محور توسعه

رئیس صنعت، معدن و تجارت گیلان، با اشاره به محدودیت های سرمایه گذاری در استارا به خبرنگار موج اظهار کرد: آستارا می‌تواند به محور توسعه گیلان و توسعه شمال کشور درعرصه تجارت و اقتصاد تبدیل شود‌.

فرهاددلق پوش گفت: آستارا می‌تواند به شاهراه و محور توسعه گیلان و توسعه شمال کشور و یک قطعه مهم از پازل توسعه به ویژه در عرصه تجارت و اقتصاد کشور تبدیل شود‌.

به گفته وی، شهرستان مرزی بندر آستارا به عنوان پیشانی نظام مقدس جمهوری اسلامی با ظرفیت‌های استانی در توسعه تجارت، بازرگانی و فعالیت‌های اقتصادی، از جایگاه ویژه‌ای در تجارت با کشورهای همجوار،  برخوردار است.

 این متولی بخش صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، ادامه داد: آستارا می تواند مانند نگینی ارزشمند در یک انگشتر در حوزه اقتصاد و تجارت کشور  نقش ممتاز خود را به خوبی ایفا کند.

ظرفیت های آستارا برای ایجاد 15 هزار شغل

وی با اشاره به اینکه هیچ نقطه‌ای از کشور وجود ندارد که به تنهایی از نعمت بندر، نزدیکترین مرز زمینی و خشکی به اروپا و آسیای میانه و بزرگترین پروژه ریلی کشور و خاورمیانه برخوردار باشد ، افزود: در استارا  این قطعات مانند پازلی زیرساخت‌های تجاری و اقتصادی شهرستان را فراهم کرده و توانایی ایجاد ۱۵ هزار شغل به صورت مستقیم را دارد.

دلق پوش اظهارکرد: شناخت ظرفیت‌ها  مطالعه علمی و فراهم کردن زیرساخت‌ها و بسترهای تبدیل این ظرفیت‌ها به عرصه توسعه، فعالیت، تجارت و تبدیل کردن این ثروت به اقتصاد یک اصل بسیار مهم است که باید به آن توجه شود.

توسعه گیلان

ظرفیت های آستارا برای تبدیل شدن به شهر اول گیلان

وی اضافه کرد: وضعیت سوق الجیشی و جغرافیایی استارا منحصر به فرد است و فقط در صورت تکمیل زیرساخت‌های تجاری و اقتصادی شهرستان مرزی بندر آستارا، به تنهایی می تواند 15 هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد نماید.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه هزینه حمل کالا و مسافر با خط ریلی یک سوم دیگر زیرساخت‌های حمل و نقل است، یادآور شد: راه آهن بین‌المللی آستارا - آستارا برای شهرستان یک فرصت استثنایی بوده و می‌تواند این منطقه را به عنوان شهر اول گیلان تبدیل کند.

تلاش برای تامین مقدمات منطقه ویژه اقتصادی در آستارا/ ورود کشتی های پنج هزار تنی به بندر آستارا

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا نیز در این راستا به خبرنگار موج اظهار کرد: زیرساخت های اقتصادی این شهرستان در دولت تدبیر و امید توسعه یافت و ایجاد خط ریلی استارا- استارا، تامین مقدمات منطقه ویژه اقتصادی و توسعه جاذبه های گردشگری، احداث سد بزرگ لاستیکی از نمونه های بارز آن است.

یونس زنجکش، با اشاره به سرمایه گذاری دولت در این شهرستان در حوزه های خدمات تجاری و گردشگری اضافه کرد: با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی، شاهد توسعه منطقه ویژه اقتصادی آستارا هستیم و یک دستگاه لایروب برای بندر خریداری شده است تا با حفظ عمق آب، کشتی های پنج هزار تنی به بندر این شهرستان وارد شوند.

وی با بیان اینکه گره های توسعه آستارا با اعتماد مردم به دولت باز خواهد شد، اظهار کرد: خوشبختانه قطار توسعه آستارا به خصوص در حوزه اقتصاد شتاب گرفته است و در ماه های آینده با تکمیل خط ریلی استارا -استارا، تحول عظیمی در حوزه اقتصاد منطقه روی خواهد داد.

رنجکش با اشاره به اینکه مسئولان محلی آستارا باید به این شهرستان نگاه ملی داشته باشند، تصریح کرد: همکاری بین دستگاهی در رفع مشکلات و کمک به توسعه و اجرای پروژه های عمرانی یک الزام است.

وی با اشاره به ایجاد پیاده راه بازار ساحلی، توسعه طرح گردشگری استیل، احداث راه آبشار لاتون، ایجاد دروازه ورودی گیلان در منطقه حیران و...

اذعان داشت: آستارا علی رغم برخورداری از ظرفیت های بالقوه و پتانسیل های بسیار بالا، چالش ها و تهدیدات خود را دارد و اگر نتوانیم از این ظرفیت ها بهره مند شویم، دچار مشکل خواهیم شد.

آستارا شهر اول گیلان

نگاه های محلی یکی از دلایل عقب ماندگی آستارا

فرماندار استارا همسایگی آستارا با کشور جمهوری آذربایجان از مسیر زمینی و مراوده اقتصادی این شهرستان با کشورهای حوزه خزر از راه دریا را موقعیتی استثنائی برشمرد و افزود: توسعه زیر ساخت های اقتصادی شهرستان با ایجاد خط ریلی بین المللی آستارا – آستارا، تأمین مقدمات منطقه ویژه اقتصادی و توسعه جاذبه های گردشگری در دستور کار دولت قرار دارد.

وی نگاه های محلی را یکی از دلایل عقب ماندگی آستارا عنوان کرد و گفت: آستارا جایگاه ملی و فرا منطقه ای دارد ولی متأسفانه برخی از مدیران به دلیل حفظ موقعیت خود با نگاه محلی ایستادگی می کنند و از هیچ قدرت خلاقیت و نوآوری بهره مند نیستند.

رنجکش تصریح کرد: خوشبختانه قطار توسعه آستارا به خصوص در حوزه اقتصاد شتاب گرفته است و در ماه های آینده با تکمیل خط ریلی آستارا-آستارا، تحول عظیمی در حوزه اقتصاد منطقه روی خواهد داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه