English

دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان گیلان مطرح کرد

افزایش تعداد مدارس سما به یک هزار مدرسه تا سال ۱۴۰۰/ عملی شدن شعار«مسیر دانش تا توانش» در مدارس سما

دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان گیلان در نشست هم اندیشی با اعضای انجمن اولیای مدارس سما واحد رشت از افزایش تعداد مدارس سما به یک هزار مدرسه تا سال 1400 در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد در حالت آرمانی سهم سما گیلان راه اندازی 28 مدرسه و در حالت محتمل12 مدرسه جدید است.

افزایش تعداد مدارس سما به یک هزار مدرسه تا سال 1400/ عملی شدن شعار«مسیر دانش تا توانش» در مدارس سما

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، رحمتعلی صابری حقایق، در نشست هم اندیشی با اعضای انجمن اولیای مدارس سما واحد رشت در سالن اجتماعات آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد رشت برگزار شد از افزایش تعداد مدارس سما به یک هزار مدرسه تا سال 1400 در کشور خبر داد و اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه را یک نگاه نو به انجمن اولیاء با رویکرد ممیزی مستمر و وجود یک اتاق فکر برای مدارس سما دانست و گفت: با طرح مباحث جدید در این جلسه، رویکرد مباحث مفید و مطرح شده در جلسه انجمن اولیای سال گذشته در مدارس سما رشت، همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد کلی سما، به عنوان بزرگترین مجموعه مدرسه ای در حال حاضر رویکرد توسعه کمی و کیفی است افزود: در حال حاضر بزرگترین مجموعه مدرسه داری در دنیا در هند با 59 هزار دانش آموز گزارش شده و این در حالیست که سازمان سما در ایران با 675 مدرسه بالغ بر 70 هزار دانش آموز دارد.

دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان، با بیان اینکه بر اساس رویکرد توسعه کمی و کیفی در مدارس سما، بناست تا سال 1400 تعداد مدارس سما در سطح کشور یه یک هزار مدرسه افزایش یابد، خاطر نشان کرد: از این تعداد در حالت آرمانی سهم گیلان راه اندازی 28 مدرسه و در حالت احتمالی 12 مدرسه جدید است.

به گفته وی، طی سه سال گذشته به تعداد قبلی مدارس سما در گیلان 7 مدرسه افزایش یافته است.

صابری حقایق به بحث مدرسه در هزاره سوم به عنوان یکی از مهمترین مباحث مطرح روز اشاره کرد و گفت: در بحث مدرسه هزاره سوم علاوه بر دغدغه رقابت های ناسالم، یک سری آسیب ها و رویکردهای جدید وجود دارد.

وی برگزاری آزمون ها و سایر مبانی حافظه محور را از جمله آسیب های مورد بحث در مدارس امروز خواند و گفت: در مورد پروژه حذف آزمون از مقطع دبستان به دبیرستان دوره اول متوسطه، هنوز دستورالعمل اجرائی  به ما ابلاغ نشده است.

این مسئول با بیان اینکه واقعیت اینست که ما در برخورد با الگوهای موفق مدرسه داری در دنیا با الگوی تجربه محوری مواجه می شویم اظهار کرد: امروز یکی از مبانی تمرکز در مراکز اموزشی موفق دنیا، استفاده از الگوهای تجربه محور است.

صابری حقایق استرالیا، فنلاند، ژاپن و انگلستان را جزو چهار کشور موفق در حوزه مدرسه داری در دنیا عنوان کرد و گفت: در این مدارس، بر الگوی مدرسه داری مبتنی بر تجربه محوری نسبت به الگوهای حافظه محور تاکید شده است.

وی با اشاره به فعالیت مدارس طی 20 سال گذشته به ویژه 5سال اخیر ادامه داد: طی این سالها حجم رونق فضای یادگیری و آماده سازی دانش آموزان با استفاده از آزمون های مبانی نظری، افزایش بسیاری یافته است و این امر موجب شده تا تقاضای اولیا و حتی خود مدارس به سمت استفاده از مبانی کمک آموزشی سوق یابد.

نشست انجمن اولیای مدارس سما رشت

دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان با اشاره به آماده سازی دانش آموزان از این طریق برای حضور در المپیادها و مدارس تیزهوشان خاطر نشان کرد: شاید با این روش ها دانش آموزان شب امتحان نمره 20 کسب کنند ولی بعدها مطالب و مفاهیم از حافظه کوتاه مدتشان پاک شده و علیرغم آموزش هایی که دیده اند برخی از مباحث را بعدها به خاطر نیاورند.

کسب بیش از  یکصد مقام ورزشی دانش آموزان مدارس سما رشت در سال تحصیلی 96-97

وی با بیان اینکه در مدرسه داری مدعی بهترین مدرسه ها نیستیم افزود: اما معتقدیم گستره توانئی های متنوع مدارس سما از بقیه مدارس بالاتر است چون در کنار آموزش به سایر وجوه موفقیت دانش آموزان نیز توجه دارد.

صابری حقایق به توجه مدارس سما به مباحثی همچون ورزش دانش آموزان اشاره کرد و گفت: امسال دانش آموزان مدارس سما رشت، در رقابت با دانش آموزان سایر مدارس در سطح شهر بالغ بر یکصد مقام ورزشی کسب کردند که نشان دهنده توجه ویژه مدارس سما به حوزه ورزش دانش آموزان است.

وی به توجه مدارس سما به حوزه هایی همچون ترویج فرهنگ نماز و قرآن، فرهنگی بومی و ملی، سلامت، محیط زیست، پژوهش و...اشاره و خاطر نشان کرد: مدارس سما در موارد مذکور نیز دارای نرمالیته بالایی نسبت به مدارس دیگر است.

نشست انجمن اولیا

عملی شدن شعار«مسیر دانش تا توانش» در مدارس سما

دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان با بیان اینکه اخیرا در حوزه مدرسه داری در راستای پرورش و یادگیری دانش آموزان شعاری با عنوان «مسیر دانش تا توانش» مطرح و اجرا می شود تصریح کرد: بر اساس این شعار، عبارت «چقدر می توانم بر اساس آنچه که می دانم؟!» معنی شده و تحقق می یابد.

وی اضافه کرد: بر اساس این شعار دانش آموز انگیزه های خود را بررسی می کند و قدرت خود را در برابر تحمل شکست ها می سنجد و انجام دادن کارگروهی را تجربه می کند و در نهایت  دانش خود را برای بدست آوردن ثروت بمنظور بقای زندگی خویش به کار می گیرد.

صابری حقایق در ادامه ویژگی های انسان هزاره سوم را تشریح کرد و گفت: همه ما انسان هزار سوم هستیم و انسان هزاره سوم متعلق به محدوده جغرافیایی خاصی نیست زیرا انسان هزاره سوم یک انسان مشکل پسندتر، خودخواه تر، کم صبرتر و پرتوقع تر است و ما مجبوریم نسبت به انسان هزاره سوم یک نگاه متفاوت داشته باشیم و با استفاده از امکانات دانشگاه آزاد که در اختیار ماست در راستای تربیت یک انسان موفق تر گام برداریم.

دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان با اشاره به اینکه در اتاق فکر مدارس سما باید دغدغه های جدید اجتماعی نیز مورد تاکید قرار گیرد، اظهار کرد: براساس گذشت زمان دغدغه های جدیدی به وجود آمده  که مربیان پرورشی، مدیران مدرسه و رابطان پژوهشی باید نسبت به این موضوعات دقت بیشتری داشته باشند.

 «فرهنگ سازی مصرف بهینه آب» در مدارس سما رشت

وی با بیان اینکه در مدارس سما مباحث دیگری مانند بحث فرهنگ سازی آب پیش از وقوع بحران در استان نیز مطرح شده است، افزود: امروز یک دانش آموز سمایی در مقطع ابتدایی خیلی از مسایل مرتبط با موضوعاتی چون رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، فرهنگ رعایت محیط زیست، فرهنگ تغذیه و مراقبت از سلامت و ... را می داند.

راه اندازی مرکز شانس در مدارس سما رشت

صابری حقایق با تاکید براینکه در اتاق فکر مدارس سما ماموریت ما اینست تا با رویکرد تربیتی بهتر و بیشتر به دغدغه های مهمتری بیندیشیم یاداور شد: طی یکسال اخیر مدارس سما روی یک طرح دیگر نیز متمرکز شده اند و در صدد راه اندازی یک مرکز در دل مدارس هستند.

وی با بیان اینکه این مرکز با عنوان مرکز شانس در مدارس سما راه اندازی شده است، افزود: مرکز شانس مخفف "مرکز شتاب دهی استعداد ها و نخبه سنجی" در مدارس است که در این راستا شناسایی نخبگان علاوه بر نخبگان علمی، به شناخت دیگر استعدادهای دانش آموزان به ویژه نخبگان ورزشی، پژوهشی و ... می پردازد و امید است این مرکز تا سال آینده در مدارس فعال شوند.

دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان در خاتمه توجه به بحث یادگیری هیجانی – اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: یادگیری هیجانی – اجتماعی دارای 5 بعد، خودشناسی، خودمدیریتی، جامعه شناسی، مهارت های ارتباطی و پاسخگویی نسبت  به تصمیم گیری است که از جمله شاخصه های مهم لازم برای پرورش یک انسان موفق هستند.

 وی خطاب به اعضای انجمن اولیای مدارس سما و همکاران حاضر در جلسه بر ارائه کمک های فکری و تقویت اتاق فکر و آموزش اولیا برای تربیت دانش آموزان تجربه محور تاکید کرد.

در ابتدای این نشست یزدانی کارشناس نظارت و ارزشیابی مدارس سما واحد گزارشی از روند اجرای فعالیت های انجمن اولیای مدارس سما واحد رشت و اقدامات توسعه ای انجام شده سال تحصیلی گذشته ارائه کرد.

بر اساس این گزارش در پایان نشست دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما گیلان به پرسش های اعضای انجمن اولیای مدارس سما واحد رشت پاسخ گفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه