English

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خبر داد

آغاز کاوش های باستان شناسی در دستکندهای زیرزمینی سفید شهر

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: کاوش های باستان شناسی در دستکندهای زیرزمینی سفید شهر آغاز گردید.

آغاز کاوش های باستان شناسی در دستکندهای زیرزمینی سفید شهر

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، فریدون الله یاری بیان کرد: با توجه به بررسی های اولیه و مصاحبه با سالمندان منطقه کاوش از سرداب خانه تاریخی بقال سفیدشهر آغاز گردید.

وی افزود: با توجه به مطالعات مردم شناسی اولیه انجام شده در سفید شهر وسعت این دستکندها حداقل نیمی از زیر بافت تاریخی شهر را تشکیل می دهد. همچنین به دلیل اینکه دسترسی به این اثر که در محل به شهر زیرزمینی معروف است از تاریخ دهم بهمن ماه بوده، چگونگی آن و همچنین گسترش و تعیین قدمت آن نیاز به ادامه کاوش ها و مطالعات و بررسی های میدانی دارد.

دستنکد های سفیدشهر

الله یاری گفت: با توجه به نزدیکی پناهگاه زیرزمینی (شهر زیرزمینی) نوش آباد به سفید شهر (فاصله 10کیلومتری) احتمال وجود دستکندهای زیرزمینی به مانند آنچه در نوش آباد است وجود دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در پایان تاکید کرد: این دستکندها با کاربری پناهگاه های زیرزمینی با عنوان شهرهای زیرزمینی شناخته شده اند و با ادامه کاوش های باستان شناسی و تکمیل اطلاعات در این خصوص شهر زیرزمینی سفید شهر دومین شهر زیرزمینی بعد از نوش آباد در شمال منطقه اصفهان خواهد بود.

لازم به ذکر است استان اصفهان از لحاظ تنوع گونه های معماری دستکند در ایران و جهان بی نظیر است. شهر زیرزمینی نوش آباد که آن را شهر زیر زمینی "اویی" نیز می نامند در نوش آباد از بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل قرار دارد و قدمت آن به دوره ساسانیان (1500سال قبل) بازمی گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی