English

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد

وضعیت نگران کننده دفن زباله در سی‌سخت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: جانمائی، جمع آوری، انتقال و دفن زباله‌های شهری و روستائی و پسماندهای عفونی به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد.

وضعیت نگران کننده دفن زباله در سی‌سخت

به گزارش خبرگزاری موج از یاسوج، عزیز فیلی در کارگروه مدیریت پسماند استان با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد نماد طبیعت و استانی گردشگری است، افزود: ضمن اهمیت به مسائل بهداشتی و زیست محیطی باید همه دستگاه‌های اجرائی بخصوص متولیان امر به مسئله زباله‌ها و پسماندها حساسیت ویژه نشان دهند.

وی با تاکید براینکه، جانمائی و تعیین مکان برای دفن پسماندها و زباله‌ها در همه شهرهای استان با حساسیت بالا مورد مطالعه باشد، اظهار داشت: جانمائی‌ها با نگاه و روش‌های جدید و توجه به شاخص‌های جداسازی، جمع آوری، حمل و انتقال، بازیافت، دفن و مسائل بهداشتی و استفاده اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.

فیلی با گله مندی از سخت کردن شرایط برای جانمائی دفن پسماندها و با تاکید بر اینکه، همه دستگاه‌های مرتبط در جانمائی دفن زباله‌ها در شهرهای استان همکاری جدی داشته باشند، افزود: با همه شرایط سختی که وجود دارد اما ناچارا باید سایتی در همه شهرها مشخص شود، چرا که در آسمان نمی‌شود جائی برای دفن زباله انتخاب کرد.

معاون عمرانی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی به لحاظ بهداشتی برجمع آوری، انتقال و دفن زباله‌های عفونی تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، درمانگاه‌ها، کلنیک ها و مطب‌ها در استان نظارت کامل داشته باشد و در این خصوص گزارش کاملی در جلسه بعدی این کارگروه ارائه دهد.

وی تاکید کرد: این دانشگاه در جلسه بعدی مشکلات، کمبودها، پیشنهادات و راهکارهای لازم را در این خصوص ارائه دهد.

فیلی با بیان اینکه، تلاش شود برای دفن زباله‌ها از بخش خصوصی و سرمایه گذار در این زمینه بهره گرفت: تاکید کرد: شهرداران در کنار منابع خود به دنبال تأمین منابع مالی در مرکز نیز باشند.

معاون عمرانی استاندار اظهار داشت: در خصوص زباله‌ها و پسماندها در استان، سیستم یک پارچه سازی، دستگاه‌های زباله سوز و بازیافت مورد توجه باشد.

وی با تشریح ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد در حوزه گردشگری و طبیعت خدادادی، عنوان کرد: ضمن اهمیت به مسائل بهداشتی و زیست محیطی باید تمام دستگاه‌های اجرائی بویژه متولیان امر به مسئله زباله‌ها و پسماند‌ها حساسیت ویژه نشان دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی به لحاظ بهداشتی بر جمع آوری، انتقال و دفن زباله‌های عفونی تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، درمانگاه‌ها، کلنیک‌ها و مطب‌ها در استان نظارت کامل داشته باشد و در این خصوص گزارش کاملی در نشست بعدی این کارگروه ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه شهرداران در کنار منابع خود به دنبال تامین منابع مالی در مرکز نیز باشند، افزود: در خصوص زباله‌ها و پسماند‌ها در استان، سیستم یک پارچه سازی، دستگاه‌های زباله سوز و بازیافت مورد توجه باشد.

شکایت اداره‌کل محیط زیست بر علیه شهرداری یاسوج و دهدشت

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت دفن پسماند در شهر توریستی سی‌سخت نگران کننده است.

سید اسدالله هاشمی اظهار کرد: مکان‌های دفن زباله در شهرهای استان وجود دارد اما دفن زباله به ویژه در دوپشته دشت‌روم به صورت غیربهداشتی و غیراصولی انجام می‌شود.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شهرداران برخی شهرهای استان از جمله یاسوج و دهدشت به دلیل کم‌کاری در مدیریت صحیح پسماند به مراجعه قضایی معرفی و رای دادگاه به نفع محیط زیست صادر شده است که اراده‌ای در شهرداران استان برای مدیریت پسماند و دفن صحیح و بهداشتی زباله‌ها وجود ندارد.

وی به دلائل عدم همکاری شهرداران با محیط زیست اشاره کرد و گفت: دلیل عدم همکاری برای مدیریت صحیح پسماند اعضای شورای شهر هستند که یا آشنایی چندانی با مسائل زیست محیطی ندارند و یا برای این موضوع اهمیتی قائل نیستند.

وی تصریح کرد: پسماندهای بیمارستانی با پسماندهای عادی مخلوط و یک جا دفن می‌شود که این کار خلاف قانون مدیریت پسماند است.

این مسؤول در خصوص وضعیت دفن زباله در دو پشته دشت‌روم گفت: سال گذشته ۱۶٫۵ هکتار زمین توسط منابع طبیعی به شهرداری یاسوج واگذار شد که یک هکتار از این زمین برای دفن پسماندهای بیمارستانی و عفونی در اختیار علوم پزشکی قرار گرفت.

هاشمی تصریح کرد: محیط‌ زیست به صورت مستمر بر نحوه بی‌خطرسازی پسماندها در مراکز درمانی دولتی و خصوصی نظارت دارد، ضمن اینکه حمل زباله در بسیاری از شهرهای استان به ویژه یاسوج توسط کامیون‌های در باز و به صورت فله‌ای انجام می‌شود که این خلاف قانون است و با آن برخورد خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد وضعیت دفن پسماند در شهر توریستی سی‌سخت را نگران کننده دانست و گفت: سال ۸۸ حدود ۳۰ هکتار زمین بین شهر سی‌سخت و روستای توت نده در اختیار شهرداری سی‌سخت قرار گرفت اما به دلیل معارضات و عدم همکاری منابع طبیعی تاکنون زمین تامین نشده است.

وی عنوان کرد: در استان ۵۷ دستگاه خودروی معمولی و ۱۴ خودروی ویژه برای حمل زباله در اختیار شهرداری‌ها است و ۴۶۶ کارگر مسؤول حمل، جمع‌آوری و دفن زباله هستند.

این مسؤول با بیان اینکه کار بازیافت زباله در استان انجام نمی‌شود، سرانه تولید پسماند در استان را یک کیلو و ۲۰۰ گرم به ازای هر نفر بیان کرد و افزود: سال گذشته یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای مدیریت پسماند بین شهرداری‌ها توزیع شد.

هاشمی عنوان کرد: مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند و همچنین پیش‌بینی و احداث جایگاه جدید دفن زباله در شهرهای استان انجام و طرح تا افق سال۱۴۲۰ تهیه شده است.

در این نشست طرح جامع پسماند در شهر لیکک مورد بررسی قرار گرفت که شناسایی وضعیت موجود، تفکیک زباله از مبدا، بازیافت، مکان‌یابی و جانمایی دفن پسماند از برنامه‌های اجرایی در این زمینه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه