English

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران :

مجتمع دخانیات گیلان ۵۰ درصد تولید محصولات کشور را برعهده دارد/ افزایش تولید و فروش محصولات دخانی تا آینده سال

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه در 20 ماهه اخیر دخانیات ایران وضعیت بهتری نسبت به گذشته داشته است گفت: سال آینده سال رشد و شکوفایی صنعت دخانی در کشور کشوراست.

مجتمع دخانیات گیلان 50 درصد تولید محصولات کشور را برعهده دارد/ افزایش تولید و فروش محصولات دخانی تا آینده سال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج از گیلان، مصیب محمدیان شمالی عصر امروز در نشست خبری در سالن کنفرانس مجتمع دخانیات گیلان اظهار کرد: شرکت دخانیات ایران در راستای خصوص سازی و اجرای اصل 44 که از قوانین مترقی کشور محسوب می‌شود، به‌درستی اجرا و واگذار نشده است.

وی با بررسی واگذاری شرکت‌های دولت از تمام دولتی به نیمه‌دولتی و خصوصی افزود: شرکت دخانیات ایران با توجه به شرایطی که داشت باید 80 درصد آن به‌صورت خصوصی و 20 درصد آن به‌صورت دولتی باقی می‌ماند اما در حال حاضر همه وظایف حاکمیتی آن از آن گرفته‌شده است و همه آن واگذارشده است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران بابیان اینکه مبارزه با واردات قاچاق سیگار و تنباکو و همچنین توسعه کشاورزی توتون بر عهده شرکت دخانیات بوده، گفت: قبل از سال 92 شرکت دخانیات با به‌کارگیری بیش از 7 هزار نیرو و امکانات سخت افزاری و نرم‌افزاری در بیش از 130 نقطه کشور فعالیت داشت اما این وظیفه یک‌باره در بخش برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت داده شد که به با 23 نفر نیرو اداره می‌شود و نتیجه آن ناکارآمدی هم در مبارزه با قاچاق و هم توسعه کشاورزی بوده است.

محمدیان شمالی با اشاره به ضررهای شرکت دخانیات ایران ناشی از خرید مازاد تنباکو در همه شهرستان‌های کشور خاطرنشان کرد: شرکت‌های خارجی نیز باید همانند شرکت دخانیات ایران توتون‌های تولیدشده از سوی کشاورزان را خریداری کنند.

وی با اشاره به انباشت توتون خریداری‌شده از کشاورزان در شرکت دخانیات گفت: ما ناگزیر به خرید توتون از کشاورزان هستیم و در حال حاضر از مجموع 9 هزار تن خرید، 3 هزار تن را مصرف و 6 هزار تن مازاد در انبارهای دخانیات انباشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به نقص‌های حاکمیتی و ایجاد مشکلات عدیده در شرکت افزود: یکی از مشکلات شرکت دخانیات جذب نیرو مازاد در زمان دولتی بوده که اکنون منجر به نقص‌های عدیده شده و باعث می‌شود شرکت از اهداف خود دور بماند.

محمدیان شمالی بابیان اینکه شرکت دخانیات ایران از دو جهت افتخار می‌کند سیگار تولید می‌کند، گفت: مادامی‌که مصرف سیگار وجود دارد ما افتخار می‌کنیم که سیگار تولید می‌کنیم و از جهت اینکه سیگار سالم و ارگانیک تولید می‌کنیم و ظرفیت اشتغال در کشور ایجاد می‌شود باعث مباهات است که سیگار تولید کنیم و منفعت آن به کارگران ایرانی برسد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت دخانیات دستخوش تغییراتی درگذشته بود و مسیر توسعه و پیشرفت آن سخت است، گفت: رقابت باعث ارتقا می‌شود اما شرکتی که دست‌وپایش قطع‌شده و درآمدهای آن را گرفته‌اند و هزینه‌های که در دوران دولتی بوده بر آن تحمیل‌شده و هرروز برایش رقیب می‌تراشند، چگونه انتظار رشد و پیشرفت آن را باید داشت.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: شرکت دخانیات به‌رغم 80 سال سابقه شرکتی و  100 سال سابقه دخانی هنوز یک درخت کامل و استوار نبود بلکه نهالی بود که آرام و آرام در حال جان گرفتن بود که یک‌باره به حالت خصوصی درآمد.

محمدیان شمالی بابیان اینکه اقدامات کنونی شرکت دخانیات مغایر باسیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری نیست، افزود: حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های خصوصی خارجی و گرفتن توان رقابت از شرکت دخانیات ایران در راستای منویات رهبری با محوریت اقتصاد مقاومتی نیست.

وی همچنین به ظرفیت‌های شرکت دخانیات ایران در تولید و افزایش بهره‌وری در سال آینده اشاره کرد و گفت: شرکت دخانیات توانسته طی 20 ماه گذشته در مقایسه با سال 94، 30 درصد افزایش تولید و 40 درصد فروش خود را افزایش بدهد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران هم‌چنین به استقرار ماشین‌آلات جدید دخانی در مجتمع‌های دخانیات کشور خبر داد و گفت: به‌زودی ماشین‌های خط تولید و خرمن‌های تولید سیگار نوسازی می‌شود و تمام خطوط تولید شرکت هدف نوسازی و بازسازی و از همه مهم‌تر خطوط خرمن در شرکت دخانیات گیلان موردبازسازی قرار می‌گیرد.

محمدیان شمالی گفت: کلیه قطعات نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات مجتمع دخانیات گیلان در بندرانزلی مستقر هستند و اگر مسئولین گمرک همکاری کنند مراحل ترخیص آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

وی از برگشتن خطوط تولید در 5 استان خبر داد و گفت: مجتمع‌های اصفهان، کردستان، مازندران، گلستان و مجتمع نیمه تعطیل ارومیه به مدار تولید برگشته‌اند و با بازسازی و تغییر سایز ماشین‌آلات جدید افزایش چشمگیری در سهم تولید در دخانیات ایران را خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران همچنین گفت: چهارمین محصول شرکت دخانیات به دست مدیران گیلان به تولید رسیده و در حال عرضه به لانچ بازار هست.

محمدیان شمالی با اذعان به اینکه از سال گذشته تاکنون نمایندگان مردم در مجلس شوری اسلامی باورشان نمی‌شد که ماشین‌های خط تولید بازسازی شوند و همه متصور بودند که تا شهریور امسال شرکت دخانیات ورشکسته می‌شود، تصریح کرد: به‌زودی محصولات ایرانی جایگزین شرکت‌های خاری می‌شوند و برخی از شرکت‌های خارجی هم قانع شدند تا با ما ادامه همکاری دهند.

وی افزود: ما چشم به قراردادهای خارجی ندوخته‌ایم و به‌محض اینکه شرکت‌های خارجی بروند و اگر ادامه همکاری با ما نباشند، ما تولیدات خود را به‌زودی شروع می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: سال آینده سال خوبی برای شرکت دخانیات خواهد بود و ضایعات ما کاهش و تولید خرمن و محصولات به‌شدت افزایش پیدا می‌کنند.

محمدیان شمالی با تاکید بر اینکه ما حمایت رانتی و پولی حاکمیت را نمی‌خواهیم، گفت: امیدواریم حاکمیت شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که فضا را برای شرکت‌های خارجی رانتی نکنند و اجازه دهند تا شرکت مسیر رقابتی خود را در پیش بگیرد.

وی همچنین به موضوع تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات اشاره کرد و گفت: موضوع تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات صد درصد سیاسی و شخصی بود و بنده اعلام می‌کنم ما آماده تحقیق و تفحص از دخانیات هستیم.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهم در یک شرکت خصوصی کارمند شخصی یک نماینده باشم، گفت: حاکمیت باید تکلیف شرکت دخانیات را مشخص کند چون  بر اساس اعلام دیوان محاسبات و سازمان خصوصی‌سازی، شرکت دخانیات یک شرکت خصوصی است.

محمدیان شمالی به ظرفیت اشتغال شرکت دخانیات پس از استقرار دستگاه‌های جدید اشاره کرد و گفت: اگر با استقرار دستگاه‌های جدید در بخشی نیروی بری لازم کار کم شد یقیناً در جای دیگر نیرو تعریف می‌شود چون حفظ نیروی موجود از اهداف ما است.

وی با اشاره به تورم نیرو در شرکت دخانیات گفت: شرکت دخانیات در بخش تولید به‌شدت دچار تورم نیرو است و هزینه‌هایی که به شرکت از این منظر تحمیل‌شده مانع از اهداف توسعه‌ای شرکت شده است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اعلام اینکه با ورود ماشین‌آلات جدید به‌هیچ‌وجه حذف نیرو نخواهیم داشت، گفت: ما به‌شدت دنبال توسعه بازار هستیم و تاکنون هم 300 نفر به‌صورت غیرمستقیم در بازارهای شرکت دخانیات مشغول هستند.

محمدیان شمالی هم‌چین به میزان مصرف سیگار در کشور اشاره کرد و گفت: بالای 70 میلیارد نخ مصرف سالانه سیگار کشور است و آنچه آمارهای رسمی منتشر می‌کنند صحیح نیست.

وی با اشاره به دلایل افزایش مصرف سیگار در کشور گفت: سن ورود به مصرف سیگار در کشور متأسفانه کاهش پیداکرده، جمعیت کشور اضافه‌شده و جنسیت مصرف هم به افراد مصرف‌کننده اضافه‌شده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه