English

در هفدهمین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت مطرح شد

نگاه ویژه بودجه ۹۷ شهرداری به رودخانه های رشت/ رودخانه های رشت تالاب انزلی را تهدید می کند

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه با اذعان به اینکه آلودگی دو رودخانه گوهر رود و زرجوب سالیان طولانی است که مطرح شده است، گفت: علیرغم پیگیری های متعددی که در این خصوص انجام شده تا کنون اقدام خاصی صورت نگرفته است.

نگاه ویژه بودجه ۹۷ شهرداری به رودخانه های رشت/ رودخانه های رشت تالاب انزلی را تهدید می کند

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، فاطمه شیرزاد افزود: در جلسه امروز کمیسیون تعدادی از اعضای شورای هماهنگی شبکه سمن های محیط زیست و منابع طبیعی گیلان جهت بررسی وضعیت دو رودخانه رشت حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه شهردار رشت نیز در جلسه امروز حضور خواهد یافت تصریح کرد: تملک حاشیه رودخانه ها اقدام موثری بود که در شورای چهارم  انجام شد و شهردار رشت در بودجه سال آینده شهرداری باید به این مبحث توجه ویژه داشته باشد.

شیرزاد با اشاره به جاذبه های گردشگری گوهررود و زرجوب خاطر نشان کرد: در  گذشته زرجوب و گوهررود سمبل زیبایی بودند اما متاسفانه امروزه جزو آلوده ترین رودخانه های کشور و جهان محسوب می شوند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اذعان به اینکه رشت در پروژه های استانی و کشوری سهمی ندارد گفت: فاضلاب خانگی، صنعتی و.... به رودخانه ها سرازیر می شوند وتنها ۳۰ درصد از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به دو رودخانه رشت جذب استان شده است.

شیرزاد بیان کرد: متاسفانه این مبلغ ناچیز جذب شده هم به درستی هزینه نشد و برای اموری غیر مرتبط از رودخانه ها به کار گرفتند.

وی خواستار توجه استاندار گیلان به پروژه های زیست محیطی استان و شهر رشت شد و اظهار کرد: یقینا با دستورات استاندار شاهد تسریع پروژه های زیست محیطی خواهیم بود.

شیرزاد با اشاره به شروع فصل زمستان تصریح کرد: در آستانه روز ایمنی و کاهش بلایای طبیعی هستیم و با تبریک  به فعالان این عرصه امیدوارم با تمهیدات انجام شده مشکلی در زمان بارش برف و باران ایجاد نشود.

نائب دبیر شورای هماهنگی شبکه سمن های محیط زیست و منابع طبیعی گیلان نیز در این جلسه اظهار کرد: زرجوب و گوهررود به عنوان دو شاخه حیاتی گیلان مطرح هستند.

زهرا جنسی افزود: ما در این شبکه تصمیم داریم کارگروه هایی تشکیل و از طریق آن در زمینه رفع مشکلات محیط زیستی همگام با شورا و شهرداری گام برداریم و از این طریق پیوندی ما بین نیروهای تخصصی ایجاد و از ظرفیت سازمان های مردم نهاد بهتر استفاده شود.

وی آموزش و فعالیتهای مدنی را  جمله اقدامات سازمان های مردم نهاد دانست و بیان کرد: این دو رودخانه حیات تالاب انزلی را مختل و مورد تهدید قرار داده اند.

کارشناس بهداشت اماکن صنفی رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه در حوزه رودخانه ها به اندازه کافی صحبت شده است اظهار کرد: رودخانه های رشت نیازمند مطالعه دقیق و به روز هستند و در حال حاضر بالغ بر ۳۰ رودخانه منتهی به تالاب می شوند.

 وی با بیان اینکه گوهر رود و زرجوب با سرازیری به تالاب انزلی حیات آن را مورد تهدید قرار داده اند تصریح کرد: عمده ترین دلیل آلودگی دو رودخانه رشت سرازیری فاضلاب شهرک های صنعتی، فاضلاب بیمارستانی و... است.

متقی طلب افزود: در دوره فعالیت شورای چهارم رشت اقدامات خوبی از جمله تملک حاشیه رودخانه ها، ایجاد پارک حاشیه رودخانه و... انجام شد و تمامی اقدامات پیرامون ساماندهی زرجوب و گوهررود نیازمند جذب و اختصاص اعتبارات ملی می باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه بعد از اختصاص پنجاه میلیارد تومان اعتبار به منظور  ساماندهی رودخانه های رشت، اقدام خاصی در این راستا مشاهده نشده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا کمبود منابع مالی را مهم ترین دلیل عدم رفع مشکل زرجوب و گوهررود دانست و گفت: باید در خصوص رودخانه های رشت اقدامات عملیاتی آغاز شود.

شیرزاد افزود: در چند دهه گذشته ناملایمتی های فراوانی درخصوص زرجوب و گوهررود صورت گرفت و طی سالیان اخیر هم با تمامی تذکراتی که در این باره  انجام گرفت همچنان شاهد کم کاری در این حوزه هستیم.

وی با اذعان به اینکه سهم رودخانه های رشت از منابع ملی باید مشخص شود تصریح کرد: این واقعا تاسف برانگیز است که بعد از گذشت این همه سال هنوز مشکل رودخانه ها برطرف نشده و همچنان آلودگی آن یکی از مخاطرات مهم زیست محیطی می باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به اینکه در برخی از شهرک های صنعتی رشت تصفیه خانه لحاظ شده است گفت: این مبحث در تعداد اندکی از شرکت ها لحاظ شده و سهم ناچیزی را در بر می گیرد.

شیرزاد با بیان اینکه نگاه های اجرایی به سمت محیط زیست باید تغییر کند گفت:   مبحث محیط زیست نیازمند مطالبه گری است و امیدوارم به زودی حقوق مردم در این بخش محقق شود.

وی رفع مشکل دو رودخانه رشت را نیازمند عزم جهادی دانست و بیان کرد: سازمان هایی در این زمینه  فقط در حد حرف زدن حرکت می کنند و حتی ۵۰ میلیارد تومانی که از طریق دولت به این کار اختصاص یافت جای دیگری و خارج از مبحث رودخانه ها هزینه شد.

شیرزاد با بیان اینکه در گذشته در خصوص لایروبی رودخانه ها هم اقدام خاصی انجام نشد خاطر نشان کرد: مشکلاتی همچون سنبل آبی و.. هم با همکاری سازمان های مردم نهاد و شهرداری رشت انجام شد.

شیرزاد افزود: شورا و شهرداری رشت در خصوص دو رودخانه کم کاری نکرده اند و مابقی اقدامات نیازمند عزم جهادی و همکاری همه سازمان ها و جذب اعتبارات ملی می باشد.

مرادی مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری گیلان نیز در جلسه امروز کمیسیون بهداشت اظهار کرد: پیشنهاد می کنم شهردار رشت با حکمی به عنوان رئیس پدافند غیر عامل رشت انتخاب شود و از این طریق بتواند با قدرت بیشتری به مباحث دو رودخانه بپردازد.

رئیس سازمان پسماند شهرداری رشت در خصوص گوهررود و زرجوب گفت: پسماند زباله های محلی، فاضلاب شهر صنعتی، فاضلاب بیمارستانی و.... از جمله مولفه های آلاینده دو رودخانه هستند.

علیرضا حاجی پور افزود: با رانش اخیر محل احداث لندفیل سراوان زیر حجمی از زباله ها قرار گرفت و  در تلاش برای رفع این مشکل هستیم.

وی با اشاره به استراتژی های مدیریت پسماند گفت: با کاهش تولید زباله و... می توانیم مشکلات را تا حدودی کاهش دهیم.

حاجی پور در خصوص تملک های انجام شده در حاشیه رودخانه های رشت بیان کرد: املاک خریداری شده و نیازمند خریداری در حریم دو روخانه های رشت شناسایی شده اند.

شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با بیان اینکه بحث لایروبی رودخانه ها همه ساله توسط شهرداری رشت انجام می شود گفت: آزاد سازی حاشیه دو رودخانه و... از جمله اقدامات شورا و شهرداری رشت بوده و   اختصاص اعتبارات ملی موضوع مهمی است که برای رفع مشکل رودخانه ها به آن نیاز داریم.

شهردار رشت نیز با حضور در جلسه امروز کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا اظهار کرد: در گذشته مطالعات فراوانی در خصوص رودخانه ها انجام شد و با توجه به وسعت پروژه و پراکندگی دستگاه ها نتیجه مثبتی حاصل نشد.

مسعود نصرتی افزود: مشاور طرح جامع شهر رشت در دهه ۴۰ فکر جامعی برای دو رودخانه نکرد و همین موضوع موجب شد به مرور زمان رودخانه ها از منظر عمومی پنهان و به عنوان یک ارزش نمادین از آنها استفاده نشود.

وی بیان کرد: ما قصد داریم در طرح تفصیلی جدید مبحث نما و منظر دو رودخانه را به خوبی جانمایی کنیم و رفع مشکل رودخانه ها نیازمند همکاری تمامی دستگاه ها می باشد.

نصرتی با اذعان به اینکه با اعتبارات اندک نمی توانیم نسخه ای برای دو رودخانه بپیچیم تصریح کرد: رفع مشکل رودخانه های رشت نیازمند حضور سرمایه گذار بخش خصوصی است و چند شرکت سرمایه گذار هم در این خصوص اعلام آمادگی کرده اند و چنانچه امتیازاتی که می خواهند به آنان داده شود با سرمایه گذاری های هنگفت به این مقوله می پردازند.

شهردار رشت افزود: برای رفع مشکل رودخانه های رشت نیازمند یک متولی و کارگذار مرکزی با ابلاغ استاندار و شورا هستیم و نماینده های مجلس می توانند  اصلاحیه ای در خصوص افزایش بودجه اختصاص یافته به رودخانه های رشت را در زمان بررسی بودجه به صحن مجلس ارائه کنند.

نصرتی با بیان اینکه به علت نداشتن تصفیه خانه فاضلاب ها وارد روخانه های رشت می شوند گفت: در حال حاضر به منظور جذب اعتبار اولیه به منظور خرید دستگاه زباله سوز نیازمند ارزیابی محیطی از جانب سازمان محیط زیست هستیم.

 وی جانمایی دستگاه زباله سوز در لاکان را نیازمند تغییر دانست و گفت: احداث زباله سوز در لاکان، پارک ۴۵۰ هکتاری موجود در آن منطقه را تحت شعاع قرار می دهد.

  شهردار رشت با بیان اینکه باید توجه دولت به سمت زرجوب و گوهر رود معطوف شود تصریح کرد: نباید پنهان کاری کنیم و این بحران باید به دولت  اطلاع داده شود تا بتوانیم از مساعدت آنها استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به اعلام وصول لایحه تبصره ۳ گفت: با درگیر کردن مردم با این مباحث مخالفم و تا زمانیکه سهم استان و دولت در خصوص فاضلاب های شهری مشخص نشود با آن موافقت نخواهم کرد .

شیرزاد افزود: در این لایحه قرار است  به بهانه اجرای برخی از پروژه ها توسط شرکت آب و فاضلاب هزینه آب بهای مصرفی مشترکین در رشت افزایش یابد و بنده با آن مخالفم.

وی بیان کرد: قرار نیست هرگاه دستگاه های دولتی با مشکل مالی مواجه می شوند مردم تاوان آن را بدهند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا گفت: وقتی اقدامی عملی در خصوص پروژه ها نمی بینیم با تحمیل چنین هزینه هایی به مردم مخالفم و امیدوارم همکاران شورایی بنده به عنوان نمایندگان مردم رشت به این مهم توجه کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا در جلسه امروز کمیسیون اظهار کرد: متاسفانه گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات زیست محیطی وجود ندارد.

اسماعیل حاجی پور افزود: سال هاست که درباره مشکلات رودخانه ها حرف می زنیم و در حالی ۵۰ میلیارد تومان به منظور ساماندهی رشت اختصاص داده اند که رفع این مشکل نیازمند ۹۵۰ میلیارد تومان  اعتبار می باشد.

وی بیان کرد: با تمام وجودم به دولت علاقمندم اما انتظار دارم با مشاهده مشکلات زیست محیطی که سلامت مردم رشت و گیلان را مورد تهدید قرار داده است چاره اندیشی نماید.

عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با ابراز تاسف از نابودی تالاب انزلی گفت: رودخانه های گوهر رود و زرجوب  به تالاب انزلی سرازیر می شوند و تالاب انزلی  در حال نابود شدن است .

حاجی پور با اشاره به تمایل سرمایه گذاران به منظور سرمایه گذاری در رودخانه های رشت بیان کرد: یک سرمایه گذار رشتی ساکن آلمان قصد ورود به این مهم را دارد و امیدوارم با همراهی و همکاری شرایط حضور سرمایه گذاران در  رشت را فراهم کنیم.

وی افزود: شهرداری رشت بیش از ۴۵ درصد حرایم رودخانه ها را آزاد کرده اما هنوز عده ای در املاک تملک شده ساکن هستند .

حاجی پور با اذعان به اینکه مدیریت رودخانه های رشت باید واحد باشد تصریح کرد: شورا و شهراری رشت در حوزه رودخانه ها از هر گونه مساعدت و همراهی استقبال می کنند.

عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه در حوزه رودخانه ها  انگشت اتهامات به سمت شهرداری رشت است و باید یک وحدت فرماندهی و اراده ملی در این خصوص ایجاد شود.

جلال الدین محمد شکریه افزود: تا زمانی که این مهم بصورت یک مطالبه نباشد و دستگاه ها با یکدیگر تعامل نداشته باشند یقینا مشکلی برطرف نمی شود و رودخانه ها در یک فلاکت به فراموشی سپرده خواهند شد.

شیرزاد با بیان اینکه جلسات متعددی تا کنون در این خصوص برگزار شده است گفت: جلسه گذاشتن بدون حصول نتیجه دردی دوا نمی کند و جذب اعتبار ملی باید خروجی این جلسات باشد و امیدواریم رئیس مجمع نمایندگان گیلان و منوچهر جمالی به عنوان عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع با حساسیت بیشتری ورود کنند.

عاقل منش یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا اظهار کرد: سراوان و دو رودخانه گوهررود و زرجوب مختص رشت نیستند و باید نگاه استانی و ملی به این مهم جلب شود.

 وی افزود: اگر استاندار گیلان شخصا به این مساله ورود کند یقینا اعضای شورای رشت نیز بطور منسجم در آن حضور خواهند یافت و بهتر به نتیجه خواهند رسید.

وی بیان کرد: رودخانه ها و سراوان دو مطالبه مهمی است که باید همه آن را مطرح کنند و در یک پروسه زمانی مشخص نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا نیز با بیان اینکه اراده ها در  خصوص سراوان و دو رودخانه رشت ضعیف است اظهار کرد: کم کاریها در این خصوص خیانت است.

محمد حسن علیپور با ابراز تاسف از وضعیت نامناسب کارگران فضای سبز و پاکبانان شهرداری رشت تصریح کرد: کارت هدیه ای که به مناسبت شب یلدا به کارگران شهرداری پرداخت شد موجب خوشحالی آنان شد.

یکی از فعالان محیط زیست نیز در جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا گفت: نقش سازمان های مردم نهاد در چنین مباحثی باید پررنگ تر شود.

پیمان بازدیدی افزود: حقوق شهروندی باید در قالب کارگاه های آموزشی مرتبط با محیط زیست آموزش داده شود و  سرای محلات رشت از ظرفیت خوبی در این مبحث برخوردار است.

مدیر عامل موسسه گیلان پاک نیز در جلسه امروز کمیسیون بهداشت گفت: در گذشته آب آشامیدنی مورد نیاز مردم از این دو رودخانه تامین می شد اما در حال حاضر تبدیل به کانال فاضلاب شده است.

طاهره صبوری افزود: انتظار داریم از انجام برنامه های شتابزده در خصوص برنامه پایش سرزمین جلوگیری شود . وی خواستار تشکیل صندوق بین المللی در خصوص گوهررود و زرجوب شد و گفت: سازمان های مردم نهاد در این خصوص می توانند به خوبی همراهی و مساعدت کنند.

یکی دیگر از فعالان زیست محیطی در این جلسه اظهار کرد: رفع آلودگی دو رودخانه رشت عزم ملی می خواهد .

تهمینه شمشادی افزود: دغدغه ما مخاطرات محیط زیستی است و متاسفانه تالاب انزلی که ثبت جهانی شده  در حال نابودی است.

وی بیان کرد: مشکل ۴۰ ساله محیط زیست گیلان هم یک شبه برطرف نمی شود اما به هر حال باید برای رفع آن تلاش کرد .

شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا نیز در خاتمه گفت: امیدوارم دولت در کاهش مخاطرات زیست محیطی گام های اساسی بردارد و امروزه مطالبه احیای گوهر رود و زرجوب حقوق بحق مردم است و امیدوارم مسئولان استانی به آن توجه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی