English

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

معلمی شغل نیست، بلکه انتخابی صحیح و مسئولیتی سنگین است

استاد قرائتی معلمی شغل نیست، بلکه انتخابی صحیح و مسئولیتی سنگین است، یک معلم می‌تواند کار پنج مهندس را انجام دهد، مهندس می‌تواند در یکی از کارهای کشف معدن، استخراج از معدن، ذوب فلزات، قطعه سازی یا اتصال و مونتاژ قطعات فعالیت کند، در حالی که معلم همه این کارها را با هم انجام می‌دهد.

معلمی شغل نیست، بلکه انتخابی صحیح و مسئولیتی سنگین است

به گزارش خبرگزاری موج ازقم،حجت‌ الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(س) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: نیت بانوان طلبه از ابتدای طلبگی باید این باشد که دین را بیاموزند، به آن عمل کنند و به مردم آموزش دهند.

محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه بانوان طلبه باید معلم دین شوند، اظهار کرد: معلمی شغل نیست، بلکه انتخابی صحیح و مسئولیتی سنگین است، یک معلم می‌تواند کار پنج مهندس را انجام دهد، مهندس می‌تواند در یکی از کارهای کشف معدن، استخراج از معدن، ذوب فلزات، قطعه سازی یا اتصال و مونتاژ قطعات فعالیت کند، در حالی که معلم همه این کارها را با هم انجام می‌دهد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: معلم وقتی می‌خواهد انسان را بسازد، باید ابتدا شاگرد را کشف کند، سپس به استخراج او از ظلمات، ذوب شاگرد و خارج کردن ناخالصی‌ها از او بپردازد و در نهایت، شاگردان را متحد کند تا یک جامعه سالم را تشکیل دهند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی خطاب به بانوان طلبه با بیان اینکه معلمی را از همین امروز آغاز کنید، تأکید کرد: اگر در ابتدای دوران طلبگی و در جوانی مفید باشید، در آینده هم مفید خواهید بود.

وی با اشاره به کتاب «داستان راستان» اثر شهید مطهری(ره)، یادآور شد: شما برای آغاز کار معلمی می‌توانید از این کتاب استفاده کنید و این کتاب را برای خانواده خود بازخوانی کنید.

استاد قرائتی، به اهمیت دروس آموزش‌وپرورش و حوزه و دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: دروسی که در مراکز آموزشی تدریس می‌شود، باید در زندگی مفید باشد. از این رو باید از تدریس و آموزش مطالب غیرمفید اجتناب کرد.

وی با اشاره به فراز «اللهم اعوذ بک من علم لاینفع» از پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، تصریح کرد: در مراکز علمی و آموزشی باید مطالبی ارائه شود که واجب یا مستحب باشد و مشکل فرد یا جامعه را حل کند، بنابراین علوم غیرمفید نباید در این مراکز تدریس شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تصریح بر اینکه من، معلمی را با هیچ شغلی عوض نمی کنم، اظهار داشت: باید بانوان طلبه را به گونه ای تربیت کنیم که مجهز شوند و مهارت‌های معلمی را بیاموزند تا بتوانند به دختران و بانوان جامعه آموزش دهند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به اینکه تربیت دختران با پسران متفاوت است، گفت: نیاز بانوان طلبه و مخاطبان آنان متفاوت است، بنابراین مطالبی که در حوزه علمیه خواهران تدریس می‌شود، باید متفاوت از حوزه علمیه برادران باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه به تفاوت‌های مهندس و معلم اشاره کرد و افزود: مهندس سالن می‌سازد، اما سالن، سالن نمی سازد، در حالی که معلم انسان می‌سازد و همین انسان می‌تواند افراد دیگری را تربیت کند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به اهمیت رفتار و کردار معلمان به ویژه معلمان طلبه، ادامه داد: معلم همه حرکاتش درس‌آموز است، از این رو گاهی یک کار ساده معلم، اثر اخلاقی و تربیتی مهم و ماندگاری بر شاگرد دارد.

وی با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی و مدیریت در وقت، تصریح کرد: فعالیت‌ها و حضور ما در هر مکانی باید به گونه ای باشد که رشد فکری، علمی، اخلاقی، بدنی و اجتماعی برای ما داشته باشد.

مفسر قرآن کریم به داستانی از رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اشاره کرد که در بیابانی خشک توقف کردند و به اصحاب فرمودند: هیزم تهیه کنید، اصحاب گفتند در این بیابان هیزم نیست، اما حضرت فرمودند که هرکس به اندازه ای که می‌تواند، هر چند اندک، هیزم جمع آوری کند؛ اصحاب، هیزم‌ها را آوردند و پشته ای بزرگ از هیزم جمع شد، پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: گناهان نیز این گونه جمع می‌شود.

استاد قرائتی با بیان اینکه باید صحنه‌های مختلف را به صحنه‌های علمی تبدیل کرد، یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در بیابان خشک، کلاس درس برپا و یاران خود را پژوهشگر و اخلاق‌مدار تربیت می‌کردند.

وی با بیان اینکه معلمان نباید منتظر امکانات باشند، تصریح کرد: معلم، کسی است که بدون امکانات هم بتواند به مخاطبان خود علم بیاموزد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور به رفتارهای معلمان اشاره کرد و بیان داشت: معلم باید با نشاط سخن بگوید و شاگردان باید در کلاس درس نشاط داشته باشند؛ یعنی آموزش تحمیلی نباید داشته باشیم و کلاس باید نشاط داشته باشد تا اثرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه معلم باید به قدری سخن بگوید که باعث کسالت مخاطبان خود نشود، به یکی از سخنرانی‌های یک دقیقه‌ای خود در مراسم ازدواج اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم سه نوع رابطه وجود دارد، رابطه پیامبر با مردم که رحمت است(وَما اَرْسَلْناکَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمینَ)؛ رابطه مردم با پیامبر مودت است(قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى) و رابطه عروس و داماد که رابطه مودت و رحمت است(وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً).

مفسر قرآن کریم با اشاره به ضرورت یادداشت مطالب مفید و آموزنده، اظهار داشت: همواره کاغذ و قلم به همراه داشته باشید و اگر جملات زیبایی دیدید یا شنیدید، یادداشت کنید، خنده‌های حلال خود و جملات زیبا بر پشت ماشین‌ها را یادداشت و در مکان مناسب بیان کنید.

استاد قرائتی با بیان اینکه ما باید تشنه آموختن و علم آموزی باشیم، تصریح کرد: بانوان طلبه نمی توانند حجت‌الاسلام‌والمسلمین، آیت‌الله و مرجع تقلید شوند، اما می‌توانند مادر و معلم نمونه باشند و جایگاه مادری و معلمی، کمتر از آیت اللهی نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه