English

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان؛

پارک‌های علم و فناوری اساساً متولی ایجاد اشتغال نیستند

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: رسالت اصلی پارک‌ها ایجاد ثروت در جامعه است اما در کنار کاری که انجام می‌دهند‌ اشتغال نیز ایجاد می‌کنند. در این ۱۴۲ واحد فناوری٬ حدود یک هزار و ۳۰۰ نفر مشغول کار هستند.

پارک‌های علم و فناوری اساساً متولی ایجاد اشتغال نیستند

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، بابک مختاری در طی برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فن بازار استان خوزستان بیان داشت: با توجه به اینکه بیشترین محصولات دانش‌بنیان صادراتی کشور متعلق به خوزستان است اما به دلیل دانشور نبودن صنایع، شرکت های دانش بنیان نیز در کل کشور بازار خوبی نخواهند داشت.

مختاری عنوان کرد: در خوزستان حدود دو یا سه شرکت مستقر در پارک توانسته‌اند تا حد ۳۵۰ هزار دلار صادرات داشته باشند که بیشتر در زمینه خدمات حفاری بوده است.

وی گفت: در سایر کشورها ربات‌های هوشمند در کارخانجات جانشین انسان‌ها شده‌اند. به همین دلیل نیز محصولات ارزان‌تر تولید می‌شوند و این موجب می‌شود که به مرور زمان بیکاری ایجاد شود. کارخانه‌های آینده که در کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کنند٬ دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری هستند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: ایران و دنیا به سمت انقلاب صنعتی چهارم در حرکت است که ترکیبی از ربات‌ها٬ هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است و در مسیری هستیم که تولید کارخانه‌ای به آن معنا که قبلا بود کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها با سرفصل‌های فناوری روز همگام و به‌روز نیستند، گفت: در حوزه آموزش در دانشگاه می‌توان به ۶۰۰ سال گذشته اشاره کرد که هیچ اتفاق مهمی صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه در دوره چهارم انقلاب صنعتی هستیم که به تکنسین نیاز نیست و کار تکنسین‌ها و مهندسان را ربات‌ها انجام می‌دهند، اتوماسیون نیز جای کارمندان را گرفته است اما دانشگاه‌ها هنوز تکنسین٬‌ مهندس و کارشناس تربیت می‌کنند٬ به همین دلیل تولیدشان هیچ استفاده‌ای برای جامعه ندارد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: امسال برای اینکه بازاریابی را برای شرکت‌های زیرمجموعه پارک مقداری تسهیل کنیم٬ حوزه‌های مختلفی که شرکت‌های پارک علم و فناوری کار می‌کنند را در قالب کنسرسیوم تقسیم‌بندی کردیم. که این امر موجب می شود که این کار آشنایی و هم‌افزایی شرکت‌های عضو پارک علم وفناوری است که در حوزه تخصصی کار می‌کنند و ممکن است به تنهایی نتوانند یک پروژه را اجرا کنند اما وقتی با هم کار کنند و تخصص‌های مختلف از یک حوزه در کنار هم قرار گیرند امکان رقابت‌شان بیشتر می‌شود.

مختاری با بیان اینکه  3 هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد حدود یک هزار و ۶۰۰ یعنی ۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بینان کشور در تهران و البرز و ۳۰۰ شرکت در اصفهان هستند.

مختاری ادامه داد: در نتیجه سایر استان‌ها حدود یک هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان دارند و استان خوزستان با ۸۴ شرکت رتبه ششم را در کشور دارد.

وی بیان کرد: از این تعداد نیز ۵۰ شرکت در پارک علم و فناوری و مابقی در مرکز رشد دانشگاه شهید چمران یا در شهرک‌های صنعتی هستند. علاوه بر این٬ تعداد واحدهای فناور پارک علم و فناوری خوزستان 142 شرکت است که از این پارک مجوز فناوری دارند.

وی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری اساسا متولی ایجاد اشتغال نیستند، تصریح کرد: رسالت اصلی پارک‌ها ایجاد ثروت در جامعه است اما در کنار کاری که انجام می‌دهند‌ اشتغال نیز ایجاد می‌کنند. در این ۱۴۲ واحد فناوری٬ حدود یک هزار و ۳۰۰ نفر مشغول کار هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی