English

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان:

برنامه‌های یک ساله و پنج ساله تابعی از برنامه آمایش سرزمین خواهد بود

نشست هم‌اندیشی مجمع نمایندگان استان با رئیس و معاونین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان در خصوص آمایش، برنامه‌ریزی و بودجه برگزار شد.

برنامه‌های یک ساله و پنج ساله تابعی از برنامه آمایش سرزمین خواهد بود

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، کیوان محمدی با بیان اینکه هدف از برگزاری این گونه جلسات بهره‌‌مندی از دیدگاه‌های نمایندگان در جهت توسعه استان است، به محورهای جلسه اشاره کرد و گفت: ارزیابی وجوه برگشتی سال گذشته یکی از محورهایی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

محمّدی افزود: وضعیت استان نسبت به میانگین کشوری وضعیت مناسبی بوده و به همت مدیران و تلاش و کوشش کارشناسان محترم دستگاه‌های اجرایی تقریباً همه بودجه استان اعم از هزینه‌ای و عمرانی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی بررسی بودجه سال 96 را دومین محور جلسه بر شمرد و ادامه داد: با توجه به پایان برنامه پنجم توسعه مقرر شد مطابق با مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی در برنامه ششم شاخص‌های جمعیت و محرومیت محور توزیع بودجه باشد. براین اساس نسبت به سنوات گذشته تغییراتی در بودجه شهرستان‌ها ایجاد شد که این موضوع در جلسه امروز بررسی گردید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به بررسی بودجه سال 97 اشاره کرد و افزود: در این خصوص نقاط قوت و ضعف سالیان گذشته را بررسی کردیم و سعی شده نقاط ضعف سالیان گذشته را نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در بودجه سال‌های گذشته در برخی موارد سلیقه‌ای عمل شده خاطرنشان کرد: هم نمایندگان محترم و هم دولت بر حرکت به سمت شاخص‌مند شدن تأکید دارند.

محمّدی نیاز به زمان را راه‌حل پیدا شدن شاخص‌های مناسب برشمرد و ادامه داد: به مرور طی دوسال و اندی گذشته از احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سعی شده  به شاخص‌های مناسب استان دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه آمایش از دیگر موضوعات مورد بحث در جلسه بود ادامه داد: برنامه آمایش به ما خواهد گفت برای دو تا سه دهه آینده برای گیلان چه برنامه‌ای داریم و در واقع دورنمای توسعه استان را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه طرح آمایش، زمستان سالجاری به پایان خواهد رسید ادامه داد: سال گذشته طرح آمایش استان به پایان رسید اما نظر سازمان برنامه و بودجه کشور براین بود که این طرح در حدود 18 استان از جمله گیلان می‌بایست بازنگری شود. لذا پس از بررسی‌های بسیار، جمع‌بندی برآن بود تا کار برعهده معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی گذاشته شود.

محمّدی با بیان اینکه قطعاً برنامه‌های جزئی یکساله و پنج ساله تابعی از برنامه آمایش سرزمین خواهد بود خاطرنشان کرد: تدوین این برنامه بسیار مهم و اساسی است به همین دلیل غایت بحث ما این است که که فرمانداران، نمایندگان مجلس، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی در موضوع آمایش سرزمینی مشارکت داشته و  ابعاد مختلف آن را در این مقطع به بحث و گفتگو بگذارند. بعد از این مرحله باید شورای برنامه‌ریزی استان و در نهایت سازمان برنامه وبودجه کشور  تصمیم نهایی را أخذ نمایند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با اشاره به تشکیل 12 کارگروه مطالعه آمایش سرزمینی ادامه داد: هفته گذشته مجری طرح آمایش استان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این خصوص را ارائه دادند و مقرر شده پنج‌شنبه هرهفته جلسات کارگروه‌های مختلف برگزار شود که در پنج شنبه پیش‌رو، جلسات کارگروه‌های محیط زیست، توریسم، زیربنایی و اقتصادی به همت و مدیریت سازمان‌های مربوطه شکل خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: برنامه آمایش در برنامه‌های کوتاه مدت و بودجه‌ریزی تاثیر بسزایی خواهند داشت  لذا  تقاضا داریم هرچه در توان کارشناسی استان  به خصوص در بحث آمایش وجود دارد برای آبادی استان خودمان بکار گرفته شود.

آمادگی کامل نمایندگان مبنی بر تعامل منطقی با برنامه‌ریزان

محمّد حسین قربانی رئیس مجمع نمایندگان استان هم در این نشست با اشاره به  جمع‌بندی بودجه سال 1397  گفت: آن چیزی که ما تقریباً در همه سازمان‌ها مشاهده می‌کنیم، نداشتن برنامه براساس آمایش سرزمینی است. لذا همه از جمله نمایندگان مجلس تأکید ویژه‌ای بر اتمام طرح آمایش دارند.

وی خواستار بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت همه نمایندگان استان در برنامه‌ریزی‌ها شد و افزود: آمادگی کامل از سوی نمایندگان مبنی بر تعامل منطقی با برنامه‌نویسان و برنامه‌ریزان عملیاتی‌کردن امور وجود دارد.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه جایگاه استان به لحاظ میزان بودجه برگشت داده شده مناسب بوده گفت: عمده بودجه برگشت داده شده در  بحث پژوهشی بوده است.

وی بر ارائه برنامه‌ برای لایحه بودجه 97 از سوی دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد و ادامه داد: مبنای کار ما هم در بودجه سال ۹۶ هم همین بود.

سایر نمایندگان حاضر در جلسه نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در خصوص مباحث مربوطه پرداختند.

روزبه رحمانیان معاون هماهنگی برنامه و بودجه و خانم کاوسی مشاور ریاست سازمان نیز به ترتیب توضیحاتی در خصوص بودجه‌ریزی سال 96 و 97 و آمایش استان ارائه دادند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه