English

امام جمعه قم:

بسیج در دفاع مقدس معجزه‌های زیادی آفرید و کشور را نجات داد

امام جمعه قم:بسیج در دفاع مقدس معجزه‌های زیادی آفرید و کشور را نجات داد؛ بسیج منشأ تشکیل مقاومت اسلامی شد و امروزه شاهد هستیم که مقاومت اسلامی موجب ترس ابرقدرت‌های دنیا شده است؛ البته بسیج باید در همه عرصه‌ها تقویت شود و این امری بسیار مهم است.

بسیج در دفاع مقدس معجزه‌های زیادی آفرید و کشور را نجات داد

به گزارش خبرگزاری موج ازقم،آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد با تاکید بر رعایت تقوای الهی بیان کرد: یکی از اصولی که در اسلام به آن تاکید شده است، فراهم کردن زمینه و شرایط مناسب، برای ازدواج جوانان است.

وی افزود: باید در جامعه اسلامی، روحیه همکاری و همیاری وجود داشته باشد چراکه کمک کردن و همیاری مردم، یک قانون قرآنی و وظیفه همه مسلمانان و مردم است.

امام جمعه قم با اشاره به آیه "تعاونوا علی البر و التقوی" ادامه داد: جامعه اسلامی باید از روحیه مهربانی برخوردار باشد و همه مردم باید به کمک یکدیگر بشتابند.

وی با تاکید بر  فراهم کردن زمینه و شرایط ازدواج جوانان اظهار کرد: تمام مردم جامعه در ازدواج به موقع جوانان و شکل‌گیری خانواده‌ها مسؤول هستند و هرکس به توان و بضاعت خود باید در این زمینه کمک کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: جامعه، حاکمیت و خانواده در مهیا کردن شرایط ازدواج جوانان مسؤول هستند و همه باید در فراهم کردن شرایط و زمینه ازدواج جوانان کمک کنند چراکه آیات و روایات زیادی در این زمینه وجود دارد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه هرکس باید نسبت به توان خود در تسهیل شرایط ازدواج جوانان تلاش کنند تصریح کرد: در این زمینه خطاب آیات و روایات، به عموم جامعه است بنا بر این همه مردم باید به این مسأله مهم که موجب سعادت جامعه می‌شود، توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نمادهای فراهم کردن زمینه ازدواج، وساطت و شفاعت است چراکه وساطت از مصادیق کمک کردن است؛ البته باید توجه داشت که وساطت اصول و قواعد ویژه‌ای دارد که اگر این اصول رعایت نشود، ممکن است اثرات زیان‌باری داشته باشد.

وی تصریح کرد: وساطت امری بسیار پسندیده‌ای است اما در وساطت باید شرایط و روحیات خانواده‌ها را بررسی کنیم و براساس آن وساطت کنیم، چراکه نسنجیده عمل کردن در این زمینه می‌‌تواند موجب بروز مشکلات زیادی شود.

امام جمعه قم اظهار کرد: ازدواجی سالم و صحیح است که میان زوجین محبت قلبی وجود داشته باشد بنا بر این در وساطت و میانجی‌گری باید توجه داشته باشیم که با اصرار زیاد، ازدواج را تحمیل نکنیم.

وی با تاکید بر اهیمت مشاوره در ازدواج ادامه داد: مشاوره یک مقوله دینی و فرهنگی است و روانشناسی جدید و نوین در مواردی، برگرفته از معارف غیر اسلامی و مادی است؛ مشاوران خانواده در ارائه مشاوره به زوجین باید به اصول و معارف اسلامی توجه داشته باشند چراکه اسلام در زمینه مشاوره خانواده، سیستم و نظام خاصی دارد که باید رعایت شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در مشاوره باید صلح و دوستی در خانواده اصل باشد اظهار کرد: متاسفانه برخی از مشاوران که علم و دانش کافی ندارند، به سرعت طلاق و جدایی را پیشنهاد می‌دهند درحالی که در مشاوره، باید تلاش شود تا صلح و دوستی در خانواده جاری شود.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی عمومی در جامعه افزود: در جامعه اسلامی، همه مردم، دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید در راستای تشکیل خانواده تلاش کنند و جایگاه خانواده را برای مردم و به ویژه جوانان تببین کنند و فرهنگ ازدواج سالم و به موقع را نهادینه کنند.

آیت‌الله اعرافی افزود: متاسفانه در کشور، فرهنگ تشکیل خانواده در زمان مناسب، تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفته است و جوانان به این اصل مهم اسلامی توجه نمی‌کنند بنا بر این رسانه‌های فرهنگی و هنری و نخبگان باید تلاش کنند تا جذابیت تشکیل خانواده را به جوانان نشان دهند.

وی با بیان اینکه کمک‌های مالی و اقتصادی مردم و خیرین در ازدواج جوانان موثر است اظهار کرد: یکی از کارهای بسیار خوبی که توسط مردم و خیرین در کشور انجام می‌شود، تسهیل ازدواج جوانان با ایجاد موسسات است که این موسسه‌ها شرایط بسیار خوبی را برای ازدواج جوانان فراهم می‌کنند و این کار مصداق آیه "تعاونوا علی البر و التقوی" است.

وی اظهار کرد: تمام مردم جامعه باید دست در دست هم دهند و شرایط ازدواج جوانان را فراهم کنند چراکه جامعه‌ای سالم است که جوانان و خانواده‌های سالم دارد.

امام جمعه قم در خطبه دوم ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع) و همچنین تبریک ایام و اعیاد ماه ربیع‌الاول، به هفته وقف اشاره کرد و گفت: همه باید توجه داشته باشیم که وقف یک معامله جاوید و ابدی با خدا است و اثری ماندگار دارد که تا پایان عالم بر میزان اعمال واقف می‌افزاید.

وی افزود: اگر فرهنگ وقف در جامعه و میان مسلمانان نهادینه شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند؛ وقف یک فرهنگ جهانی است اما در منطق اسلام، یک پدیده آسمانی است که از مصادیق مهم همیاری اجتماعی معامله با خداست.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر رعایت حقوق موقوفه، خاطرنشان کرد: در تنظیم اولویت‌های وقف باید همه مردم و دستگاه‌ها دقت داشته باشند و حقوق وقف را رعایت کنند و امیدواریم این فرهنگ که منشأ خیرات و آثار زیادی است در جامعه نهادینه شود.

وی با اشاره به هفته وحدت تصریح کرد: هفته وحدت، نماد همبستگی امت اسلامی است و ما ضمن اینکه پیرو مکتب شیعه هستیم ولی همه بزرگان و مراجع شیعه، بر اخوت و همبستگی امت اسلامی و دست به دست هم دادن مسلمانان برای احیای امت اسلامی تاکید دارند.

امام جمعه قم گفت: پیام بزرگان، علما و حوزه‌های علمیه وحدت و همبستگی است و باید از اختلاف‌های بی‌حاصل عبور کنیم و به هم‌زیستی و در کنار هم بودن برای رسیدن به اهداف والای اسلامی توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به هفته بسیج گفت: بسیج نماد هوشمندی، آگاهی، رشادت، شجاعت، خداترسی و ایثار برای آرمان‌های بزرگ و خدمت به خلق است؛ روح بسیج در اسلام ریشه دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: بسیج در دفاع مقدس معجزه‌های زیادی آفرید و کشور را نجات داد؛ بسیج منشأ تشکیل مقاومت اسلامی شد و امروزه شاهد هستیم که مقاومت اسلامی موجب ترس ابرقدرت‌های دنیا شده است؛ البته بسیج باید در همه عرصه‌ها تقویت شود و این امری بسیار مهم است.

وی با اشاره به نابودی داعش گفت: شکست داعش، پیروزی مقاومت بر جبهه تکفیری‌ها و پیروزی حق بر باطل بود؛ این پدیده بسیار مهمی است که باید آن را تحلیل کرد و از آن درس‌ها گرفت؛ مستکبرین و سعودی‌ها اهدافی را دهه اخیر دنبال می‌‌کردند و می‌خواستند گفتمان انقلاب اسلامی را با ایجاد داعش مهار کنند که خوشبختانه شکست خوردند.

آیت‌الله اعرافی گفت: تشکیل داعش بوسیله استکبار جهانی به دلیل ایجاد اسلام هراسی و ایران هراسی بود؛ دشمنان می‌‌خواستند با ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان، جنگ افروزی کنند و به نام جنگ شیعه و سنی، اسرائیل را در امنیت قرار دهند.

وی ادامه داد: تکفیری‌ها قصد داشتند طرح خاورمیانه جدید که استکبار جهانی آن را برنامه‌ریزی کرده بود، اجرا کنند و به همین دلیل سعی در تجزیه عراق داشتند، اما خوشبختانه در رسیدن به اهداف خود شکست خوردند و تمام توطئه‌های آن‌ها خنثی شد.

وی با تاکید بر اینکه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل و همچنین عربستان از حامیان اصلی داعش بودند، اظهار کرد: سعودی‌ها با بی‌حیایی و یاوه‌گویی‌های خود مرز‌های حیای اسلام را کنار گذاشته‌اند؛ عربستان سعودی پشتوانه مادی و فکری تکفیری‌ها است و امروز همه دشمنان به فضل الهی شکست سختی را تجربه کردند و در همه اهداف خود از جمله تجزیه کشور‌های اسلامی، جنگ مذهبی و... شکست خوردند و این شکست‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

امام جمعه قم با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت و هوشمندی جبهه مقاومت را هدایت کردند گفت: ما از همه مجاهدان به ویژه نیروهای مقاومت، حشدالشعبی و مدافعان حرم که در شکست داعش همیاری کردند، تشکر می‌کنیم.

وی اظهار کرد: این پیروزی‌ها نماد هفته بسیج است و این فرهنگ ادامه هم خواهد داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن تشکر از مردم و همه دستگاه‌هایی که به مردم زلزله‌زده کمک کردند، گفت: در بازدیدی که از مناطق زلزله‌زده داشتم، متوجه کمک‌های بسیار زیاد مردم و دستگا‌ه‌های و نهادهای مختلف شدم و همچنین حضور مردم برای کمک به زلزله‌زدگان بسیار چشمگیر بود و من از همه مردم برای این کمک و نوع‌دوستی تشکر می‌کنم البته این کمک‌ها همچنان باید ادامه داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه