English

مدیر مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد سنندج عنوان کرد؛

۷۰ هزار معلول در شهرستان سنندج وجود دارد/ متولیان ذیربط خدمات جامعه معلولین را بیشتر مد نظر قرار دهند

مدیر مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد سنندج گفت: در شهر سنندج با وجود 500 هزار نفر جمعیت 70 هزار معلول معادل 15 درصد جمعیت این شهرستان زندگی می کنند.

70 هزار معلول در شهرستان سنندج وجود دارد/ متولیان ذیربط خدمات جامعه معلولین را بیشتر مد نظر قرار دهند

پرویز رعدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج در سنندج، با اشاره به اقدامات این موسسه در حوزه پیشگیری، کمک به درمان افراد معلول و کم توان اظهار کرد: موسسه نیکوکاری رعد در واقع فلسفه وجودی خود را در آموزش افراد معلول و کم توان با بهره گیری از کمک های جمعی از خیرین و افراد نیکوکار که دارای وقت کافی، توان مالی و تخصص هستند دیده است تا این افراد بتوانندخود را در حل پاره ای مشکلات این قشر سهیم بدانند.

رعدی گفت: معلولیت دردی است که نه تنها در منطقه ما بلکه در تمام سطح دنیا وجود دارد اما در منطقه ما آمار مناسب سازی خدمات برای معلولین به نسبت کمتر از سایر مناطق است و ما هم روی این امر متمرکز شدیم و با مشارکت تعدادی از دانشجویان کرد مقیم تهران از 10 سال پیش موسسه نیکوکاری رعد سنندج را تاسیس کردیم و نوع فعالیت این موسسه هم آموزش است.

وی افزود: افراد معلول و کم توان به گونه ایی نیستند که نتوانند کاری انجام دهند بلکه مهمترین چیزی که باید به این افراد داده شود، آموزش و اعتماد به نفس است چرا که بیسوادی هم برای افراد کم توان و معلول و هم افراد عادی مانع بزرگی است تا بتوانند جایگاه خود را در جامعه بشناسند و برای جامعه مفید باشند.

رعدی با بیان اینکه بیسوادی فقط خواندن و نوشتن نیست بلکه در آموختن مهارت کاری است، اظهار داشت: ما در این موسسه سالهاست که معلولین جامعه را شناسایی می کنیم و در همین راستا کمیته بانوان که کمیته ایی کارا و پر تلاش هستند را برای شناسایی افراد معلولی که تاکنون شناسایی نشده اند اقدام خواهند کرد و به تک تک خانواده های این افراد مراجعه می کنند و یا با در دست داشتن اطلاعاتی که از اداره کل بهزیستی در مورد این افراد دارند، به سراغ خانواده های آنان می روند.

موسسه رعد

وی گفت: این کمیته بانوان موسسه نیکوکاری رعد با مراجعه به خانواده های دارای معلول و کم توان آنها را متقاعد خواهند کرد که تنها آنها نیستند که دارای مشکل معلولیت هستند بلکه این مشکل در سطح جامعه و کل جهان وجود دارد و با شناسایی این افراد ،آنها را درکلاس های آموزشی متناسب با هر گونه معلولیت جسمی حرکتی آنان همچون کلاس های آموزشی کامپیوتر، خوشنویسی، نازک کاری، قاب سازی، ریخته گری، آشپزی و تعمیرات موبایل و وسایل الکترونیک مشارکت می دهند و به آنها گواهی معتبر از سوی سازمان فنی و حرفه ای هم اعطا خواهد شد به طوری که این قشر بتوانند در جامعه حضوری کارآمد داشته باشند.

 مدیر مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد سنندج در مورد تعامل این موسسه با اداره کل بهزیستی در راستای شناسایی افراد معلول و کم توان بیان کرد: قبلا و اکنون در سایر کشورها هم کارهای معلولین را فقط دولتها انجام می دهند اما به واقع سازمان های مردم نهاد و تک تک افراد جامعه نمی توانیم خود را در برطرف کردن مشکلات این قشر بی نقش بدانیم و مردم نیزچون بازیگران اصلی جامعه هستند نقش خود را پررنگ تر از دولت در این راستا انجام می دهند .به همین دلیل اداره بهزیستی کردستان پیشنهاد ما را با رغبت فراوان برای آموزش دادن این افراد پذیرفت.

رعدی اضافه کرد:  بهزیستی به عنوان یک نهاد حمایتی وباتوجه به اینکه در همه شاخه ها و گرایش ها دارای چارت سازمانی است ،بنابراین موسسه ما را همیاری می کند و افراد معلول را به ما معرفی و ماهانه درصدی از کمک هزینه های این موسسه را تامین ومابقی از طریق کمک های خیرین و ویزیت معلولین تامین می شود.

وی گفت: تعدادی سازمان مردم نهادوجود داشتند که از مسیر فعالیت خودشان منحرف شدند و اما بهزیستی این موسسه را باور داشت وحمایت نمودند به گونه ای که نیات و فعالیت های ما بیشتر از برنامه پیش بینی شده تحقق پیداکرد.

رعدی در ادامه در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه این موسسه نیکوکاری تلاش کرده که افراد معلول را شناسایی کند و در حوزه آموزش توانمندسازی کند؟ افزود: آنهاآنچه که به بهزیستی مرتبط بوده در واگذاری اقدامات به بخش مردمی و سازمانهای مردم نهاد هیچ کوتاهی نداشته و اما چندین تشکیلات دیگر هم در راستای ارائه خدمات به جامعه معلولین وجود دارد که هر کدام از آنها روی معلولین خاص از جمله معلولین جسمی حرکتی، ناشنوایان و روشندلان و معلولین ذهنی کار می کنند اما همه ما زیر چتر اداره بهزیستی فعالیت داریم و در هر مقطعی که نیاز باشد با توجه به امکانات موجود این قشر را همیاری و همراهی خواهیم کرد.

 امکانات به اندازه نیاز معلولین نیست

مدیر مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد سنندج اظهار داشت: منطقه ما چون توسعه نیافته و یا در مسیر توسعه قرار دارد در واقع امکاناتی که اکنون وجود دارد به اندازه نیاز معلولین نیست یعنی آن میزان امکاناتی که برای کار ، آموزش و پرورش، بهداشت و سایر موارد نیاز است در خزانه نداریم اما چیزی که مهم هست این است که از این امکانات محدود بهره برداری درست و اصولی شود و رسیدن به همه خواسته های معلولین تنها از عهده  بهزیستی بر نمی آید.

موسسه رعد

رعدی گفت: منابع پولی که ما از مردم خیر و نیکوکار جمع اوری می کنیم و امکاناتی که تامین می شود همگی در راستای آموزش به معلولین قرار می دهیم تا این قشر مستقل شوند و خودشان صاحب شغل و حرفه شوند .

وی در مورد ایجاد شغل برای معلولین و کم توانان توسط موسسات افزود: در مواردی برای معلولین و افراد کم توان توانستیم شغل ایجاد کنیم البته در بخش دولتی آنچنان نتوانستیم اثرگذار باشیم چرا که دولت چابک و کوچک سازی شده است اما در بخش خصوصی تلاش کردیم در بازارهایی که مردم نیاز خود را برطرف خواهند کرد با دادن امتیازات و تسهیلات کم بهره به عنوان سرمایه اولیه برای افراد معلول ایجاد شغل کنیم تا صاحب شغل شوند.

رعدی با اشاره به اینکه نیازهای افراد معلول متراکم شده و هزینه های جانبی زیادی دارند و مسایل مالی برای انها خیلی برجسته است، تصریح کرد: طبق قانون، معلولینی که از طرف سازمان بهزیستی یارانه خاصی دریافت می کنند اگر برای آنها شغل ایجاد شود و تسهیلات کم بهره بگیرند طبق قانون یارانه آنها قطع خواهد شد و این قانون هیچ ارتباطی به مسئولین استان ندارد.

وی گفت: اگر معلولین و افراد کم توان تاکنون به تمام خواسته های خود نرسیده اند یک واقعیت است اما رسیدن به تمام این خواسته ها به مشارکت و همکاری بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد نیاز است و افراد معلول هم تلاش کنند از آموزش هایی که دیده اند بهره برداری درستی کنند.

مدیر مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد سنندج در پایان به خانواده هایی که دارای اعضای معلول و کم توان هستند و از اجتماع دور شده اند توصیه کرد: این مشکل فقط مشکل خانواده آنها نیست و پنهان کردن و احساس شرمندگی اصلا جایز نیست بلکه مشکل شهر و یا انسانها است چه بسا  افراد خیری هستند که می خواهند به این قشر کمک کنند تا آلام آنها کمتر شود و این خانواده ها می توانند به موسسه نیکوکاری رعد و یا سایر موسسات مشابه مراجعه کنند .

رعدی اضافه کرد: معلولین درصدی زیادی از جامعه هستند در شهرستان  سنندج با وجود 500 هزار نفر جمعیت بیش از 70 هزار معلول شامل معلولین نابینا، ناشنوا، معلولین گویشی و جسمی حرکتی و ذهنی که معادل 15 درصد جمعیت این شهرستان زندگی می کنند که این رقم بزرگی است و حتی می تواند تاثیرات اجتماعی داشته باشد.

مدیرموسسه رعد

وی گفت: جامعه معلولین همچون ما حق دارند که از خدماتی که ما از آن بهره مندیم استفاده کنند و ما باید تلاش کنیم با همکاری شهرداری، استانداری، فرمانداری و سایر ارگانهای دولتی کاری کنیم که معابر و پیاده روها و مکان های عمومی برای افراد معلول روان سازی و مناسب سازی شود تا آنها هم مانند ما برای انجام کارهای خود در جامعه حضور پیدا کنند و این حق مسلم آنان است.

رعدی تاکید کرد: اگر متولیان و دستگاه های ذیربط اقدامات موثری برای مناسب سازی معابر و پیاده روها برای جامعه معلولین انجام دهند، شان سنندج را بالا برده اند و این شهر فقط برای افراد عادی ساخته نشده بلکه شهر مختص به معلولین و افراد کم توان نیزهست اما همکاری و همراهی همه دستگاهها را می طلبد و ستون اصلی این کار بهزیستی است و در این راستا به خوبی عمل کرده اما باید سایر دستگاه ها سازمان بهزیستی را همیاری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه