English

پژوهشگر فضای مجازی در سفر به خرم‌آباد؛

استفاده صحیح از اینترنت را به کودکان بیاموزیم

سید علیرضا آل‌داوود پژوهشگر فضای مجازی در سفر به خرم‌آباد، گفت: خانواده‌ها باید نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از اینترنت و ابزارهای پاک و امن مانند شبکه‌های اجتماعی بومی را به فرزندان‌شان بیاموزند.

استفاده صحیح از اینترنت را به کودکان بیاموزیم

به گزارش خبرگزاری موج از لرستان، سیدعلیرضا آل‌داود هم‌زمان با هفته پدافند غیرعامل در دوره آموزشی «صیانت از کودکان آنلاین، خانواده امن» راهکارهای کاربردی برای صیانت از کودکان را تشریح کرد و افزود: حضور در کنار و نزدیکی فضایی که فرزند از اینترنت استفاده می‌کند، تشویق کردن بچه‌ها برای کشف و یادگیری در اینترنت به وسیله خودشان، کمک به آنان زمانی که به مشکل بر می‌خورند و یا در اینترنت چیزی جستجو می‌کنند، و گفت‌وگو درباره‌ی سایت‌های مناسب و نامناسب را از جمله این راهکارها برشمرد.

سخنرانی وی در خرم‌آباد حاوی هشدارهایی برای مربیان و والدین بود تا در کنار مزایای فراوان فضاهای مجازی با اثرات مخرب حضور در این فضاها نیز آشنا شوند.

این کارشناس فضای مجازی استفاده طولانی مدت از تلفن همراه، تبلت، رایانه و تمامی ابزارهایی که برای اتصال به اینترنت طراحی و ساخته شده‌اند را باعث افت تحصیلی شدید در دانش‌آموزان و کاهش برقراری ارتباط عاطفی نوجوانان و کودکان باخانواده‌هایشان دانست که به اعتقاد وی درطولانی مدت می‌تواند اثرات مخرب روحی، روانی و فرهنگی، اجتماعی ایجاد کند.

آل‌داود در این نشست که با حضور مسئولان مراکز فرهنگی هنری و کارشناسان ستادی کانون استان لرستان درسالن اجتماعات مرکز شماره 4 کانون خرم‌آباد برگزارشد، گفت: ورود محصولات و ابزارهای هوشمند درکشور و پایین بودن سواد فضای مجازی برای استفاده خانواده‌ها و اقشار مختلف منجر به آسیب‌های جدی درسطح کشور شده است که در این میان خردسالان، کودکان و نوجوانان در معرض شدیدترین آسیب‌ها قرار گرفته‌اند.

پژوهشگر فضای مجازی و رسانه افزود: این محصولات به عنوان ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی و تشکیل گروه‌های انسانی درفضای مجازی، علاوه برداشتن کاربردهای گسترده در حوزه‌های گوناگون برخی پیامدهای نامناسب اجتماعی مانند تجاوز به حریم خصوصی، اعتیاد روانی و اینترنتی و هرزه‌نگاری، تزلزل ارزش‌ها، کاهش تعامل‌های اجتماعی، بلوغ زودرس، ارایه محتواهای غیراسلامی و غیراخلاقی و به خطر افتادن امنیت شخصی، خانوادگی را به دنبال دارد که نتیجه این پیامدهای نامناسب درکودکان و نوجوانان به وفور دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در چنین فضایی یکی از سوال‌های جدی که همگان باید هنگام استفاده از رسانه های مختلف از خود بپرسند این است که «ما و خانواده‌های‌مان رسانه‌ها را مدیریت می‌کنیم یا رسانه‌ها در حال مدیریت ما هستند؟» تصریح کرد: پاسخ صحیح مبتنی بر سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی به این سوال می‌تواند ما را در برخورد با رسانه‌ها و نحوه تعامل سازنده و همچنین پردازش اطلاعات آن‌ها یاری برساند.

وی ادامه داد: اما سوال بعدی اینجا مطرح می‌شود که اگر سواد و مهارت کافی با رسانه‌ها را نداشته باشیم چه‌طور می‌توانیم از خود و خانواده و اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم مراقبت کنیم؟

این پژوهشگر فضای مجازی با تاکید بر این‌که نتیجه استفاده از اینترنت رها شده و ابزارهای هوشمند - که تاثیر مخرب فراوانی بر روی افراد خواهد گذاشت – فعال‌شدن مسیر لذت جویی در مغز است، اظهار داشت: در دنیای همیشه متصل به اینترنت، مغز ما مدام در دام لذت‌جویی می‌افتد و ما پی درپی تلاش می‌کنیم به طریقی محرک خارجی برای فعال کردن مدارهای لذت مغز خودمان پیدا کنیم که متاسفانه این موضوع در کودکان بسیار شدیدتر است.

آل داود افزود: این محرک‌ها که به یاری فضای مجازی بسیار راحت‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد، شامل اخبار و محتوای هیجان‌آور، سرگرمی‌های خاص، متن‌های تلگرامی و اینستاگرامی و تصاویر بازیگران مشهور با پوشش‌های نامتعارف است و همین موضوع در صورت تکرار شدن می‌تواند بر روی میزان تمرکز انسان در مسائل مختلف تاثیر بسیار بگذارد.

این مدرس سواد رسانه‌ای ادامه داد: این کاربران به‌ویژه اگر کودکان و کم‌سالان باشند، دیگر نمی‌توانند دقایق پی‌درپی کتاب بخوانند یا روی یک کار دیگر تمرکز داشته باشند، چون مغزشان برای پرش و از این سو به آن سو شدن پرورش پیدا کرده است.

آل داود با اشاره به این‌که مدار پاداش و لذت مغز ما تحت این شرایط که بسیار هم می‌تواند خطرناک باشد، قرار گرفته است، تصریح کرد: مدار پاداش و لذت مغز ما در این موقعیت همیشه در پی کام‌جویی است که متاسفانه این موضوع در کودکان به بلوغ زودرس منجر خواهد شد و آنان در این فضا به سمت بزه‌دیدگی و یا بزهکار شدن پیش می‌روند.

او در عین حال ایجاد قانون منع انتشار اطلاعات خصوصی در منزل میان والدین و فرزند در فضای مجازی، صحبت کردن و آگاهی دادن به فرزند برای این‌که اگر به مشکلی در فضای مجازی برخورد کرد چه کاری انجام دهد، .به اشتراک گذاشتن موارد مجاز میان دوستان تائید شده، تعیین زمان و ساعت مشخص برای استفاده از پیام رسان‌ها و فضای مجازی، عدم استفاده از پیام رسان‌های آلوده مانند تلگرام، واتس‌آپ و اینستاگرام از سوی والدین و فرزند، تعیین محدوده سنی برای استفاده از پیام رسان‌های داخلی و خارجی دست کم از سن 14 سالگی به بعد، استفاده از ابزارهای نظارت نامحسوس از سوی والدین و فیلترینگ خانگی، مطالبه خانواده‌ها از دولت برای فراهم کردن شبکه امن، پاک و سریع ملی و همچنین شبکه‌های اجتماعی موضوع محور را از دیگر راهکارهای صیانت از کودکان در فضای مجازی برشمرد.

محمدی مدیرکل کانون لرستان نیز در خصوص "صیانت ازکودکان آنلاین، خانواده امن" گفت: مربیان ما درکانون باید به گونه عمل کنند تا اعضا به کتاب وکتاب خوانی روی بیاورند تا بیشتر وقت فراغت خود را مشغول استفاده از تبلت وموبایل نشوند.

وی اضافه کرد: استفاده بیش ازحداز تبلت وموبایل باعث کم تحرکی برای بچه ها می شود وبه چشمها هم آسیب می رساند.

محمدی افزود: امروزه دردنیای بزرگ اینترنت ودرکنارکمک های خوبی که اینترنت به ما داشته است، خطرات جدی برای کودکان بوجودآورده، درهمین راستا کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با راه اندازی سامانه جامع "پرتال کودک" بستری امن برای خانواده ها فراهم کرده تاخانواده هابتوانند باخیال راحت کودکان ونوجوانان خودرا واردسامانه پرتال کودک کنند و از امکانات فرهنگی، هنری، ادبی وآموزشی که گلچینی ازبهترین های کلیپ ها، کاردستی ها، قصه ها، داستان ها وشعرها مخصوص کودک هستندبه راحتی استفاده کنند.خوشبختانه پرتال کودک در استان ما عملکرد خوبی داشته و همکاران مراکز و فعالان حوزه کودک کمک‌های زیادی در این راه داشته‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه