English

مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری:

۸ درصد از جمعیت استان قزوین را سالمندان تشکیل می دهند

مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری قزوین گفت: نزدیک به هشت درصد از جمیعت یک میلیون و 200 هزار نفری استان قزوین را سالمندان (افراد بالای 60 سال) تشکیل می دهند.

8 درصد از جمعیت استان قزوین را سالمندان تشکیل می دهند

به گزارش خبرگزاری موج،  مریم بیدخام در نخستین نشست شورای سالمندی استان قزوین که به مناسبت هفته گرامیداشت سالمندان برگزار شد، افزود: در این طرح از هر شهرستان یک شهر به صورت پایلوت انتخاب می شود و در آن طراحی خدمات شهری با توجه به معیارهای متناسب با سالمندان صورت می گیرد.
این مسئول با اشاره به اجرای طرح های شهرهای دوستدار سالمند در 23 کشور دنیا،گفت: در این طرح، برخی از خدمات شهری به گونه ای ارائه می شوند که افزایش رفاه و نشاط سالمندان را در پی داشته باشند.
بیدخام افزود: در این شهرها و محیط ها خدمات حمل و نقل،اموراداری،شبکه های مخابراتی و ارتباطات رسانه ای،ساخت و ساز اماکن و طراحی معماری شهری، خدمات فرهنگی و بهداشتی به شکلی ارائه می شود که افراد سالمند بدون وابستگی یا با دریافت حداقل کمک از سوی دیگران بتوانند از آنها بهره مند شوند.
وی در ادامه از تلاش برای افزایش ظرفیت مرکز نگهداری سالمندان در استان خبر داد و گفت: هم اکنون سه مرکز سالمندان روزانه در استان فعالیت می کنند اما با توجه به افزایش نرخ رشد جمعیت سالمندی نیازمند گسترش این گونه مراکز هستیم.
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری قزوین، شهرهای دوستدار سالمند را موقعیتی برای برقراری فرصت های برابر و رفع موانع در جهت کاهش اثرات ناتوانی های این قشر دانست.
بیدخام در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: بیشتر سالمندان در معرض بسیاری از مخاطرات قرار دارند و ضروری است که برنامه های مدونی جهت حفظ سلامت جسمی،روحی روانی و بهداشتی آنها داشته باشیم.
وی اظهار کرد: اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین به عنوان سیاست گذار امور، وظیفه خود می داند علاوه بر بررسی نارسائی‌ها، برای بهبود وضعیت عاطفی، معیشتی، روحی و اجتماعی این قشر برنامه ریزی کند.
این مسئول یادآور شد: مدیریت شهری و مسئولان دستگاه های فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی باید با ایجاد تمهیدات لازم و همینطور سرکشی و شناسائی ضعف ها و قوت ها در جهت حفظ کرامت و تکریم سالمندان تلاش کنند.
بیدخام در پایان با بیان اینکه سالمندان نیازهای گوناگونی دارند که باید به همه آن‌ها جامه عمل پوشاند،افزود: نیازهای عاطفی،معیشتی،تفریحی و از همه مهم تر مشارکت در امور اجتماعی را باید به صورت جدی در خصوص این قشر مورد توجه قرار داد.
براساس آخرین آمار نزدیک به هشت درصد از جمیعت یک میلیون و 200 هزار نفری استان قزوین را سالمندان (افراد بالای 60 سال) تشکیل می دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه