English

سرانه مصرف نمک در ایران دو برابر جهان است

یک متخصص تغذیه کرمانشاهی نسبت به مصرف بیش‌ازحد نمک در ایران هشدار داد و گفت: مصرف بیش‌ازحد نمک در سفره‌های ایرانی باعث شده تا سرانه مصرف ما در جهان دو برابر استانداردهای جهانی باشد.

سرانه مصرف نمک در ایران دو برابر جهان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، دکتر سید مصطفی نچواک بابیان اینکه این‌که سرانه مصرف نمک در کشور ایران دو برابر استاندارد جهانی است اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود مردم کشور ایران دو برابر نیاز خود از نمک استفاده می‌کنند و روزانه حدود ۴ تا ۵ گرم نمک مازاد مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سدیم از مواد معدنی موردنیاز و ضروری برای بدن است گفت: نیاز بدن انسان به سدیم حدود ۱۵۰۰ میلی‌گرم تا ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز است.

نچواک افزود: هم‌چنین مقدار سدیم موردنیاز بدن با مصرف حدود ۴ گرم نمک در روز تأمین می‌شود چراکه حدود نیمی از مواد تشکیل‌دهنده نمک‌های خوراکی را سدیم تشکیل داده است.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مقدار نمک موردنیاز بدن با داشتن یک رژیم غذایی معمول تأمین می‌شود افزود: اکثر مواد غذایی حاوی سدیم هستند که از طریق مصرف مواد غذایی بدن حدود سه گرم نمک دریافت می‌کند.

وی اظهار کرد: مقدار نمک موردنیاز بدن در زمان پخت غذا نیز استفاده می‌شود که با توجه به این مقدار دیگر نیازی به نمک سفره وجود ندارد.

این عضو هیئت‌علمی وابستگی به مصرف نمک را یک معضل در تغذیه ایرانی‌ها عنوان کرد و افزود: مصرف نمک می‌تواند ایجاد وابستگی کند و افراد به‌تدریج و با گذر زمان نمک بیشتری استفاده می‌کنند.

مدیر گروه تغذیه‌ی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مشکلات ناشی از مصرف بیش‌ازحد نیاز نمک اشاره کرد و افزود: مصرف زیاد نمک منجر به دفع ادراری کلسیم می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: کمبود کلسیم شخص را مستعد پوکی استخوان می‌کند.

نچواک، بیماری فشارخون را از دیگر پیامدهای مصرف بیش‌ازحد نمک دانست و گفت: فشارخون از عوامل بروز بسیاری از مشکلات در حوزه سلامت است.

نچواک بروز برخی سرطان‌ها مخصوصاً سرطان معده و ایجاد مشکلات کلیوی را از دیگر معضلات مصرف بالای نمک عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به نقش نمک در طعم دار کردن غذا گفت: می‌توان از ادویه‌جات که ارزش غذایی بالاتری دارند یا آب‌لیمو به‌عنوان جایگزین نمک استفاده کرد.

این متخصص تغذیه در پایان با اشاره به بالا بودن میزان نمک در کنسروها و غذاهای فست فود اظهار کرد: این مسئله دقت بیشتر مراجع نظارت بر صنایع غذایی در خصوص رعایت استاندارد نمک اضافی موجود در غذاها را می‌طلبد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی