English

معاون حفاظت شرکت آب منطقه ای گلستان:

۹۶ درصد آبهای زیرزمینی گلستان در حال استحصال است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: 96 درصد آبهای زیرزمینی استان در حال استحصال است که سهم چاه های مجاز و قنوات 87 درصد بوده و 13 درصد مابقی توسط چاه های غیرمجاز برداشت می شود.

96 درصد آبهای زیرزمینی گلستان در حال استحصال است

به گزارش خبرگزاری موج، مهندس سید محسن حسینی اظهار کرد: میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر 95) تا انتهای تیر ماه 96 نسبت به سال آبی گذشته 37 درصد و نسبت به درازمدت 18 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: هم جریان آب رودخانه ها و هم ذخیره آب آبخوان ها نیز نسبت به سال های گذشته کاهش شدیدی داشته است و کاهش آورد آب رودخانه های استان بین 55 تا 78 درصد بوده است.

حسینی ادامه داد: در بخش آب زیرزمینی نیز حدود 15 درصد نسبت به ذخیره آب در سالهای متوسط کاهش داریم و همه این ها نشانگر این است که وضعیت بارش های استان در سال آبی جاری مناسب نبوده است.

وی تصریح کرد: همچنین کاهش 61 درصدی آب پشت سدهای استان نسبت به زمان مشابه در سال قبل از پیامدهای کاهش بارش ها بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: در مجموع حدود 35 هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که 20 هزار حلقه چاه مجاز و 15 هزار حلقه غیر مجاز است.

حسینی عنوان کرد: با توجه به اینکه تعداد چاه های غیر مجاز زیاد است اما به دلیل اینکه این چاه ها عمدتا در سفره های سطحی و نیمه عمیق و در فواصل نزدیک به هم و غالبا غیراصولی حفر شده است، توان برداشت آب توسط آنها محدود است ولی همین میزان برداشت نیز هم به آبخوانها و هم به صاحبان چاههای مجاز مجاور آنها آسیب وارد می کند.

وی در ادامه با اشاره به اهداف طرح احیا و تعادل بخشی، گفت: هدف از این طرح تعادل آبهای زیرزمینی است که در بخشی از آن با ساختن سازه های تغذیه مصنوعی در مناطقی که آب مازاد سطحی و سیلاب وجود داشته باشد را به زمین تزریق می کنیم.

حسینی افزود: در راستای همین طرح، گروه های گشت و بازرسی نیز در کل استان روزانه بازدیدهایی را انجام می دهند و هم از بیش برداشت چاه های مجاز و هم از حفر چاه های غیر مجاز جلوگیری می کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان نصب حدود 1500 کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز در راستای کنترل برداشت آب توسط چاهها بر اساس پروانه بهره برداری و انسداد چاه های غیر مجاز را از جمله دیگر اجزای طرح احیا و تعادل بخشی در استان عنوان کرد و گفت: امید داریم با تقویت اعتبارات این بخش بهتر بتوانیم از منابع آب زیرزمینی استان صیانت کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه