English

تعداد فرودگاه‌های ما بیش از نُرم جمعیتی است

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران گفت: در کشورهای دیگر فاصله فرودگاه با مرکز شهر فقط 100 کیلومتر است و طوری در نظر گرفتند که توسعه شهر معارض فرودگاه نباشد، در حال حاضر تعداد فرودگاه‌های ما بیش از نُرم جمعیتی در کشور است.

تعداد فرودگاه‌های ما بیش از نُرم جمعیتی است

به گزارش خبرگزاری موج، چند سالی‌ست که زمزمه احداث فرودگاه جدید در مازندران به‌ویژه در ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی  به‌صورت جدی و پررنگ‌تر مطرح می‌شود.

حتی در این ارتباط رایزنی‌های جدی نیز از سوی برخی نمایندگان انجام شده و قول‌هایی نیز در این زمینه به مردم داده شد و در برخی از محافل رسمی و غیررسمی مکان فرودگاه هم تعیین شده است.

در ارتباط با ایجاد فرودگاه جدید و وضعیت فعلی فرودگاه‌ در استان مازندران گفت‌وگویی انجام دادیم

به همین منظور با سعدالله وطن‌خواه مدیرکل فرودگاه‌های مازندران همکلام شدیم تا درباره وضعیت فعلی فرودگاه‌‌ها در استان مازندران به تنویر افکار عمومی بپردازد.

 روزانه چند پرواز از فرودگاه‌های مازندران انجام می‌شود؟

متوسط پرواز از سه فرودگاه استان «ساری، نوشهر و رامسر» 22 پرواز است و مجموعاً ماهانه 520 پرواز انجام می‌شود که 46 هزار مسافر در آنها رفت‌وآمد می‌کنند.

طی چهار ماهه نخست امسال 183 هزار مسافر در غالب 2 هزار و 72 پرواز اعلام پذیرش داشتیم که با رشد پروازی 18 درصد و رشد 19 درصدی مسافر مواجه بودیم.

 چه تعداد از پروازها مربوط به خارج از کشور بوده است؟

عمده پروازهای خارجی ما مربوط به عتبات است که تا پایان تیرماه امسال تعداد 94 مورد بوده؛ این پروازها فقط از فرودگاه بین‌المللی ساری انجام شده و پروازهای فرودگاه نوشهر و رامسر صرفاً داخلی است.

در حال حاضر داشتن فرودگاه در استان مازندران مقرون به صرفه هست؟

اگر به بحث اقتصادی در حوزه فرودگاهی ورود پیدا کنیم، هیچ‌یک از فرودگاه‌های ما اقتصادی نیست، درآمدهای ما ریالی بوده ولی با توجه به خریدهایی که برای تأسیسات داریم، به‌صورت دلاری باید هزینه کنیم.

برای بسیاری از خریدها دلار پرداخت می‌شود، به همین دلیل فرودگاه‌داری در کشور ما چندان مقرون به صرفه نیست.

 سالانه چه مقدار هزینه پشتیبانی فرودگاه‌های ما می‌شود؟

در کل به‌صورت سالانه 26 میلیارد تومان هزینه نگهداری به فرودگاه‌ها اختصاص می‌یابد که بخشی از آن صرف هزینه پرسنل می‌شود، درآمد چندانی هم نداریم و در سال به حدود سه میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

 در صورت افزایش استقبال مسافران پروازی، آیا نیاز به احداث فرودگاه جدید در استان احساس می‌شود؟

ایجاد فرودگاه جدید در استان اقتصادی نیست، فرودگاه به اندازه کافی در منطقه شمال وجود دارد، در صورت حجم مسافر، فرودگاه‌های استان باید به‌روز شوند و در توسعه زیرساخت‌های آنها باید اقدام شود.

در حال حاضر در فرودگاه ساری با کمبود اراضی مواجه هستیم و برخی از دکل‌های برق مشکل ایمنی برای پروازها ایجاد کرده است، به‌دلیل وجود دکل‌های برق نمی‌توانیم از ظرفیت فرودگاه به‌صورت کامل استفاده کنیم.

در فرودگاه رامسر با وجود هزینه گزاف دولت، در ابتدا و انتهای باند موانع پروازی داریم، ظرفیت فرودگاه می‌تواند متناسب با افزایش تقاضاها گسترش یابد.

 یعنی اینکه همین فرودگاه‌ها را می‌توانید توسعه بدهید؟

بله، نیاز به فرودگاه جدید نیست، از طرفی ایجاد فرودگاه در فاصله کم توجیه نداشه و مقرون به صرفه نیست.

 برای احداث فرودگاه چه مقدار اعتبار نیاز است؟

برای احداث فرودگاه یک زمین حدود 400 هکتار و اعتباری حدود 6 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است تا فرودگاه استاندارد داشته باشیم که با این وضعیت توجیهی ندارد؛ برای توسعه فرودگاه باید زیرساخت‌های فعلی را حفظ کنیم و نیاز به مساعدت و همراهی مسؤولان استانی در این زمینه داریم.

 میزان فاصله فرودگاه‌ها از همدیگر چه اندازه باید باشد؟

فاصله بین دو فرودگاه باید از یک استاندارد قابل قبولی برخوردار باشد، تا توجیه اقتصادی داشته باشد، فاصله بین رامسر و نوشهر با فاصله 90 کیلومتر توجیه اقتصادی ندارد ولی به‌دلیل شرایط سیاسی وقت، این فرودگاه‌ها احداث شده است.

در کشورهای دیگر فاصله فرودگاه با مرکز شهر فقط 100 کیلومتر است و طوری در نظر گرفتند که توسعه شهر معارض فرودگاه نباشد، در حال حاضر تعداد فرودگاه‌های ما بیش از نُرم جمعیتی در کشور است.

 در حال حاضر چه زیرساخت‌هایی برای فرودگاه‌های استان نیاز است؟

در استان اگر اراضی به ما اجازه می‌داد، ساختمان‌های جنبی و ترمینال‌ها را توسعه می‌دادیم، در فرودگاه نوشهر و رامسر ساختمان برج مراقبت باید به‌روز ساخته شود، نیاز به ساختمان پلیس و سپاه در دو فرودگاه رامسر و نوشهر داریم، اگر در فرودگاه ساری زمین در اختیار داشتیم، باید سامانه کمک ناوبری نصب می‌شد؛ شرکت فرودگاه کشور آمادگی نصب دستگاه را دارد ولی ما زمین در اختیار نداریم.

اگر در ساری زمین در اختیار داشتیم، توسعه صدور پروازی باید انجام می‌شد.

 اگر روزی به این نتیجه برسید که یکی از فرودگاه‌های استان مقرون به صرفه نیست، کدام‌یک از فرودگاه‌ها تعطیل می‌شود؟

به‌دلیل مسائل سیاسی حاکم بر استان این اقدام در برنامه کاری قرار نمی‌گیرد ولی برای شرکت فرودگاه‌های کشور اگر فرودگاهی که مقرون به صرفه نیست تعطیل شود، صرفه اقتصادی دارد اما نباید نسبت به پشتیبانی در مقاطع حساس هم غافل شد.

 بیشترین تمرکز خدمات‌دهی شما در کدام فرودگاه استان است؟

در حال حاضر تمرکز خدمات‌دهی ما در فرودگاه ساری است اما خدمات‌دهی در فرودگاه رامسر و نوشهر از رشد مناسبی برخودار بود، در فرودگاه رامسر با رشد پروازی 68 درصدی و در نوشهر شاهد رشد پروازی 198 درصدی بودیم.

 در ارتباط با توسعه پروازی برای کشورهای حاشیه دریای خزر چه اقداماتی انجام شده است؟

به لحاظ زیرساختی مشکلی نداریم، ملزومات مورد نیاز را در اختیار داریم، در ایام نوروز پرواز ایروان ارمنستان راه‌اندازی شد، در حال حاضر هم رایزنی‌هایی برای پروازهای گرجستان و مجدداً ارمنستان در دستور کار قرار گرفت و امیدواریم که به نتیجه مطلوب در این زمینه برسیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه