English

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان خبر داد:

استان اصفهان رتبه یازدهم کم‌بارشی کشور در بلند مدت

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: استان اصفهان رتبه یازدهم کم‌بارشی کشور نسبت به بلندمدت را دارد و از لحاظ پراکنش مکانی، ۹۵ درصد مساحت استان، درگیر خشکسالی درازمدت است.

استان اصفهان رتبه یازدهم کم‌بارشی کشور در بلند مدت

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، بیجندی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وقوع گردوغبار شدید در تیرماه بیان کرد: واژه‌ای به نام ریزگرد در فرهنگ لغت هواشناسی وجود ندارد و واژه گرد و خاک مرسوم است.

وی افزود : این گرد و غبار شامل ذرات بسیار کوچکی است که به دلیل فرسایش خاک به وجود می‌آید که با کمک باد به صورت خزشی، جهشی و معلق تبدیل می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: استان اصفهان در معرض ریگ جن سمنان، دریاچه نمک قم و تالاب گاوجونی قرار گرفته است و در معرض شدید گرد و غبار است.

وی گفت: از نظر جغرافیایی ۴۲ درصد دریاچه نمک در استان اصفهان است و باید تدابیر ویژه‌ای برای وضعیت آن اتخاذ کرد.

بیجندی بیان کرد: به سبب شریط جوی، بیشترین بیابان‌های جهان در مناطق همسطح ایران قرار گرفته و عوامل موثر در ایجاد پدیده گرد و خاک شامل جنس و پوشش گیاهی، شرایط جغرافیایی و خشکسالی‌های شدید است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: میزان گرد و غبار دریاچه نمک قم از ۲ روز در سال ۶۵ به ۱۰۵ روز در سال ۹۶ افزایش یافته است.

وی اظهار داشت:  با فعالیت‌هایی که در پایش مستمر وضعیت خشک‌سالی استان اصفهان انجام گرفته است عمدتاً شاهد تداوم خشک‌سالی در استان هستیم.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان  نیز گفت: با اشاره به کاهش بارش نسبت به بلندمدت در اکثر نقاط شهر اصفهان در بازه زمانی مهرماه 95 تا نهم مرداد 96، 91 میلی‌متر داشته است که نسبت به بلندمدت 27 درصد کاهش داشته است.

حاج بابایی  افزود: خوانسار و گلپایگان بیشترین افزایش بارش در سال زراعی 95-96  در استان اصفهان داشته اند.

وی اظهار داشت: خردادماه گرم‌ترین ماه استان اصفهان بوده است که نسبت به مقایسه با بلندمدت آن 1.5 درجه سانتی گراد گرم‌تر بوده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: ازلحاظ پراکنش مکانی، 95 درصد مساحت استان درگیر خشک‌سالی درازمدت می باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه