English

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان خبر داد:

آماده سازی و مرمت مجموعه جهانی باغ تاریخی فین

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان از مرمت و آماده سازی این مجوعه جهانی خبر داد.

آماده سازی و مرمت مجموعه جهانی باغ تاریخی فین

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، جاوری اظهار داشت: این پروژه  با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون ریال و از محل اعتبارات ملی در حال  انجام است.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه جهانی باغ تاریخی فین کاشان از بناهای مهم تاریخی است که هرساله  میزبان تعداد چشمگیری از گردشگران خارجی و داخلی است تصریح کرد: این بناهای تاریخی هر ساله نیاز به ساماندهی و مرمت دارد که این مهم هر ساله با تخصیص اعتبارات لازم انجام می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان مرمت پشت بام ها،اجرای آجر فرش بام،مرمت بدنه های خشتی و آجری،مرمت کف فرش های سنگی از اقداماتی است که در مرحله اول جهت مرمت این مجوعه جهانی در حال اجرا است.

شایان ذکر است باغ تاریخی فین کاشان در سال 1390 به همراه هشت باغ دیگر به عنوان «باغ ایرانی» در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. باغ تاریخی فین کاشان در پانزدهم آذر 1314 با شماره 238 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

سابقه و قدمت باغ فین به دوره صفویه باز می گردد اما اجرای فرمان ناصر الدین شاه قاجار مبنی بر قتل میرزا تقی خان امیر کبیر در سال 1852 میلادی در حمام فین ، این بنای تاریخی را نزد مورخان و نیز ایرانیان مشهور کرده است.

گفتنی است مجموعه باغ تاریخی فین در جنوب کاشان و در مجاورت چشمه سلیمانیه به مساحت 23 هزار و 700 متر مربع قرار دارد که در سال 2011 میلادی در زمره 9 باغ برتر ایرانی در فهرست میراث ملموس سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید.

افزون بر 1700 اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که تاکنون 320 بنای آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه