English

رئیس اداره میراث فرهنگی ‌گالیکش خبر داد

ساماندهی ۴۰۰ صنعت‌گر صنایع دستی در گالیکش

رئیس اداره میراث فرهنگی‌ گالیکش با اشاره به ساماندهی ۴۰۰ صنعتگر صنایع دستی در این شهرستان گفت: یکی از اهداف میراث فرهنگی، شناسایی صنعت‌گران و هنرمندان روستایی‌ و حمایت از آنان است.

ساماندهی ۴۰۰ صنعت‌گر صنایع دستی در گالیکش

به گزارش خبرگزاری موج، مریم آق آتابای‌ عصر امروز در نشست با خبرنگاران شرق استان گلستان اظهار داشت: در شهرستان گالیکش 400 نفر صنعت‌گر دارای پروانه تولید انفرادی فعالیت دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گالیکش افزود: فعالیت این صنعت‌گران در رشته‌های گلیم‌بافی، ابریشم‌بافی، سوزن‌دوزی ترکمن، سوزن‌دوزی بلوچ، نمدمالی، بافتنی‌سنتی و دیگر رشته‌ها است.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف میراث فرهنگی، شناسایی صنعت‌گران و هنرمندان روستایی در سطح شهرستان گالیکش است تا با در نظر گرفتن تولید یک محصول در هر یک از روستاهای هدف، بتوانیم این بخش را فعال کنیم.

آق‌آتابای یادآور شد: با توجه به شعار سال" اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" توسط مقام معظم رهبری، در نظر داریم کارگاه‌های تولیدی ایجاد کنیم که بازار فروش در داخل و حتی خارج از کشور داشته باشند که در این زمینه 2 رشته تولیدی چاپ بالتیک و ریسندگی در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: سالانه به صورت میانگین35 تن ابریشم در گالیکش، 65 تن در مینودشت و 25 تن در کلاله تولید می‌شود و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گالیکش با همکاری جهاد کشاورزی، برای حمایت از تولیدگران و جلوگیری از خروج مواد خام به استان‌ها، در یکی از 3 شهر کلاله، گالیکش و یا مینودشت کارگاه ریسندگی دایر کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گالیکش گفت: کارگاه تخصصی نمدمالی روستای پادل‌دول از توابع بخش مرکزی واقع در دهستان نیلکوه افتتاح شد.

وی تصریح کرد: این کارگاه برای 15 نفر از صنعت‌گران در رشته نمدمالی از صفر تا 100 در یک فضای سنتی و تجهیزات کاملا دستی ایجاد اشتغال کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گالیکش اظهار کرد: در این کارگاه نوع کاربرد نند از زیراندازهای بزرگ به نوعی پادری تزئینی تغییر یافته تا بازار فروش خوبی داشته و از واردات در این بخش جلوگیری شود.

آق آتابای افزود: مواد اولیه تولید این رشته در محل کوهستان این روستا از طریق حیوانات اهلی و دامداریهای این روستا قابل دسترسی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گالیکش گفت: رنگرزی سنتی این پشم‌ها شاخص مهم تولید این نمدها است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه