English

فرماندار کرمانشاه:

الکترونیکی شدن انتخابات تنها راه برون‌رفت از تخلفات

فرماندار کرمانشاه گفت: برای جلوگیری از هرگونه تخلف انتخاباتی و البته کمتر شدن سیل تهمت‌ها به مسئولین امر، سیستم قانونی انتخابات علاوه بر بازنگری قانون‌گذار می‌بایست در تمامی سطوح الکترونیکی شود.

الکترونیکی شدن انتخابات تنها راه برون‌رفت از تخلفات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه،  فضل‌الله رنجبر با بیان این مطلب که برنده اصلی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر مردم هستند، گفت: باوجود مشکلات گسترده بیکاری و سایر معضلات اقتصادی  جدی اما مردم استان کرمانشاه یک مشارکت 65 در انتخابات بار دیگر حماسه‌ای بزرگ را خلق کردند و این مهم نشانگر لزوم توجه بیشتر مسئولین به امور معیشتی مردم است.

رنجبر با اشاره به اینکه صحت انتخابات شورای اسلامی شهر کرمانشاه از سوی هیئت عالی نظارت استان تاکنون تائید شده است، خاطرنشان ساخت: رأی نهایی بازشماری انتخابات شورای شهر از سوی هیئت مرکزی انتخابات کشور اعلام می‌شود .

وی با اشاره به اینکه ستاد انتخابات شهرستان کرمانشاه فعالیت انتخاباتی خود را از آبان ماه سال 95 شروع کرد، عنوان کرد: این در حالی بود که هنوز در بسیاری از شهرستان‌ها این ستاد دایر نشده بود و ستاد انتخابات کرمانشاه با انتخاب افراد شایسته برای اعضای هیئت اجرایی‌‌ و نصب بنرهای مناسب تبلیغاتی برای کاندیداها و تجهیز جایگاه مناسبی  برای خبرنگاران همه توان خود را به کار گرفت.

در رد یا صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی باخدا معامله کردیم

فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه خداوند گواه است که در تائید یا رد صلاحیت کاندیداها هیچ‌گونه غرض‌ورزی شخصی اعمال نکردیم و تنها باخدا معامله کردیم بیان کرد: بخشی از کار تائید یا رد صلاحیت نهایی کاندیداها به عهده اعضای هیئت نظارت عالی استان بود که این افراد نیز باوجدان به این امر رسیدگی کردند.

وی با بیان اینکه در فروردین‌ماه امسال بنده به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات کرمانشاه​ پیشنهاد‌هایی پیرامون برگزاری هر چه سالم‌تر انتخابات به وزارت کشور دادیم بیان کرد: یکی از پیشنهاد‌ها بنده در جمع فرمانداران غرب کشور به وزارت کشور برگزاری انتخابات در شهرستان کرمانشاه به‌صورت الکترونیکی بود.

رنجبر با اشاره به اینکه این انتخابات الکترونیکی تنها در سه شهرستان جوانرود، اسلام‌آباد غرب و کنگاور برگزار شد، اظهار کرد: باوجود اصرار ما وزارت کشور با برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی در کرمانشاه موافقت نکرد و این انتخابات به‌صورت دستی و نیمه مکانیزه برگزار شد و تنها کاری که از دست بنده برمی‌آمد اضافه کردن 31 شعبه اخذ رأی به مجموع شعب بود.

فرهنگیان در رأس هیئت نظارتی انتخابات کرمانشاه بودند

وی افزود اشاره به اینکه در هریک از شعبه‌ها‌ دو نماینده فرماندار یکی برای انتخابات ریاست‌جمهوری و یکی نیز برای انتخابات شوراها و درمجموع 866 نماینده به‌منظور سبک‌ شدن حجم کار قراردادیم گفت: از ظرفیت تمام اعضای ناظر، بازرسان و‌ عوامل اجرایی دیگر برای هر چه باشکوه‌تر برگزارتر شدن انتخابات استفاده کردیم.

رنجبر با بیان اینکه در این دوره از انتخابات به دلیل حساسیت زیاد آن از بانک اطلاعاتی مجلس شورای اسلامی نیز استفاده شد بیان کرد: در بازشماری صندوق‌های رأی شورای اسلامی شهر کرمانشاه از فرهنگیان، معاونین نواحی مختلف آموزش و پرورش  و مدیران مدارس دعوت به عمل آمد و 52 درصد از عوامل اجرایی که به امر بازشماری آرای صندوق‌ها پرداختند از فرهنگیان و مابقی نیز از سایر ادارات بودند.

فرماندار کرمانشاه با اشاره اینکه بنده برای سالم برگزار شدن انتخابات شخصاً به امر آموزش‌های لازم برای اعضای حاضر در سر صندوق‌های رأی پرداختم افزود: در این دوره از انتخابات تمام سعی خود را برای رعایت حق‌الناس مردم با به‌کارگیری 9800 عامل اجرایی، 756 نفر ناظر و ‌سرناظر، 756 بازرس و سربازرس و سه نفر از عوامل نیروی انتظامی انجام دادیم.

 

علاوه بر کار شبانه‌روزی باید پاسخگوی سیل تهمت‌های مجازی و رسانه‌ای هم بودیم

وی گفت: در این دوره فرمانداری کوشید با اختصاص 13کمیته برگزاری انتخابات و بازدیدهای مداوم از این کمیته‌ها، برپایی داربست درب فرمانداری با مشارکت یکی از شرکت‌ها، راه‌اندازی 18 غرفه تحویل صندوق اخذ رأی برای ایمن ماندن صورت‌جلسات شمارش آرا از خطا و دستبرد انتخاباتی سالم برگزار کند.

رنجبر با اشاره به اینکه در موقع تحویل صندوق‌های اخذ رأی نه یک برگه تعرفه کاهش و نه یک برگه مفقود شد گفت: در سیستم تجمیع انتخابات استان 80 کاربر برای انتخابات ریاست جمهوری و 30 کاربر برای شورا به‌کارگیری شدند و در کنار هر کاربر یک نفر کاربر از نیروهای اطلاعاتی و حراستی، یک نماینده از نیروهای حراست کل، یک نماینده از حراست اطلاعات کل، یک نماینده دادستان و نماینده حراست استانداری از ابتدا تا انتهای انتخابات حضور داشتند.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در شهرستان برای افزایش ضریب اطمینان بالا صورت‌جلسه چک شد افزود: صورت‌جلسه بعد از امضای کاربر تحویل سامانه تحویل و در آنجا صورت‌جلسه هم به‌صورت دستی و هم کامپیوتری تطبیق با یکدیگر داده  و در صورت نقص و اشتباه رفع اشکال می‌شد.

فرماندار کرمانشاه با اشاره به اینکه خوشبختانه سیستم تجمیع انتخابات شهرستان کرمانشاه با هیچ مشکلی در تمام دوران مواجه نشد عنوان کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند ایرادی را بر این سیستم تجمیع وارد بداند.

رنجبر با اشاره به اینکه اطلاعات و آمار سامانه تجمیع هم در سایت استانداری و هم در پورتال وزارت کشور قابل‌مشاهده است، گفت: در  سامانه تجمیع آرا به‌گونه‌ای​ است که آرا مرحله‌به‌مرحله مشخص می‌شود و کوچک‌ترین رأی نه در این سامانه جابه‌جا و نه کم شد و بهترین سامانه تجمیع آرا در این دوره برگزار شد.

رسانه‌هایی را که تهمت فساد اداری در فرمانداری را درج کردند، نمی‌بخشم

وی با انتقاد از اشخاص و مطبوعاتی که در این دوره انتخابات سیستم فرمانداری را به فساد اداری دو ارتشا محکوم کردند گفت: متأسفانه در خیلی از اوقات اخلاق انتخاباتی رعایت نمی‌شود وعده‌ای​ به نیروها متعهد و خدمتگزار تهمت ناروا می‌زنند.

فرماندار کرمانشاه با اشاره به اینکه البته در کل مجموعه مطبوعات در انتخابات روشنگری‌های خوبی داشتند عنوان کرد: باید منتقدان به‌نقد منصفانه بپردازند و نقاط ضعف و‌ قوت این دوره از انتخابات را تحلیل و ارزیابی کنند.

وی با اشاره به اینکه ستاد انتخابات کرمانشاه تنها ستادی در کشور بود که بنابر اعتراض کاندیداها به بازشماری کل صندوق‌های اخذ رأی و 446 صندوق پرداخت گفت: بعد از اعتراض کاندیداها بر اساس فراوانی اعتراض‌ها در شکایت از یک صندوق 10 درصد مجموع آرا بازشماری و زمانی که برای عوامل اجرایی و هیئت نظارت تغییرات محسوسی مشاهده نشد برای 50 نفر اول شروع به بازشماری باقیمانده صندوق‌ها کردیم.

رنجبر با بیان اینکه در سه تا چهار صندوق اخذ رأی در شهرستان کرمانشاه در بازشماری‌ متوجه تغییرات یک شدیم که با افراد خاطی آن شعبه‌ها به طوری جدی برخوردخواهد شد بیان کرد: در بسیاری از موارد دیگر نیز ممکن است خطاهای سهوی به دلیل عوامل خستگی زیاد عوامل، مشابه بودن اسامی کاندیداها و ننوشتن کد کاندیداها از سوی مردم در برگه تعرفه رأی پیش آمده باشد که این موارد عامدانه نبوده و در جریان شکایات این موارد نیز بررسی شد.

بسته شدن صندوق ها در ساعت 12 شب دستور شورای نگهبان بود

وی با اشاره به اینکه برخلاف رویه سالهای گذشته شورای نگهبان امسال به ستادهایی انتخابات سراسر کشور دستور دادند که سیستم‌های انتخابات در ساعت 12 شب به طور همزمان آفلاین شود گفت: بنده چندین بار با مرکز تماس گرفتم و اعلام کردم که در شهرستان کرمانشاه عده‌ای از شهروندان هنوز موفق به رأی دادن نشدند که آنها نیز اعلام کردند این تصمیم عدم تمدید انتخابات از سوی شورای نگهبان تائید نهایی شده است.

فرماندار کرمانشاه با اشاره به اینکه هنوز تخلفات انتخاباتی ساماندهی شده برای فرمانداری مسجل نشده است، اظهار کرد: اکنون در 5 تا 6 شعبه اشخاصی که به تخلفاتی دست زدند را شناسایی کردیم و به محض تصمیم دادگستری احکام این افراد نیز مشخص خواهد شد اما تاکنون هیچ پرونده تخلفاتی به دادستان کرمانشاه داده نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه