English

گام‌های نهایی پزشک قانونی کرمانشاه برای قطبیت آموزشی در غرب کشور

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت: در سال گذشته این مرکز موفق به قطبیت غرب کشور در تشخیص‌های ژنتیک و آزمایشگاهی شد و امسال هم سعی داریم با جذب اعتبار این مقام را در بخش آموزشی کسب کنیم.

گام‌های نهایی پزشک قانونی کرمانشاه برای قطبیت آموزشی در غرب کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، اَرتین کمالی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضاییه در خصوص اقدامات انجام‌شده در پزشک قانونی کرمانشاه ابراز داشت: نیاز به ایجاد و راه‌اندازی مرکز پزشک قانونی دیگر در کرمانشاه با توجه به نهمین کلان‌شهر بودن این استان از ضروریاتی بوده که همواره مورد دغدغه و پیگیری بوده است و امسال خوشبختانه با تغییر کاربری زمینی که در مقابل دادگستری کرمانشاه قرار دارد، تلاش داریم تا مرکز دیگری در این محل راه‌اندازی کنیم که امیدوار هستیم اعتبارات آن را امسال دریافت کرده و کلنگ زنی آن را انجام دهیم.

وی در رابطه با مراکز پزشک قانونی در سطح استان گفت: افتتاح سالن تشریح شهرستان جوانرود در سال گذشته، راه‌اندازی سالن در منطقه اورامانات، راه‌انداز سالن تشریح هرسین و اسلام آبادغرب در سال جاری و همچنین تلاش برای دایر نمودن پزشکی قانونی در شهرستان پاوه از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که پزشک قانونی کرمانشاه سعی دارد در راستای تسهیل امور مردم در سطح استان اجرایی نماید.

بانک ژنتیک مجرمین به‌زودی در کرمانشاه اجرایی می‌شود

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اشاره به‌احتمال ابلاغ راه‌اندازی "بانک ژنتیک مجرمین" در سال جاری به استان، گفت: اگر این ابلاغ امسال صورت گیرد، کرمانشاه چهارمین یا پنجمین استانی در کشور است که می‌تواند به‌راحتی اطلاعات ژنتیکی مجرمین بزهکار را شناسایی و در اختیار مقامات قضایی قرار دهد.

وی افزود: در این بانک نمونه ژنتیکی مجرمین نگهداری شده و در صورت وقوع خلاف از سوی هر یک از مجرمین بلافاصله با داشتن نمونه از آثار بدن مجرم مانند مو و ناخن در محل جرم، با مراجعه به این بانک، می‌توان مجرم را به‌سرعت شناسایی کرد.

داد پزشک مخالف زیاد داشت اما بسیار مؤثر است

کمالی با بیان این مطلب که علی‌رغم مخالفت‌های بسیار در خصوص اجرای طرح داد پزشک، بالاخره این طرح در استان اجرا ش، اظهار داشت: پیش از اجرای این طرح اجسادی که در منزل فوت می‌کردند اطرافیان آنها با پزشک تماس گرفته و با تشخیص پزشک اگر کالبدشکافی نیاز بود جسد به پزشکی قانونی ارجاع می‌شد و در غیر این صورت مجوز دفن صادر می‌شد و دراین‌بین تعرفه خدمات مشخص نبود و دردسرهای بسیار به وجود آورده بود.

وی تصریح کرد: اما در حال حاضر این روند تسریع شده و نیاز به تماس با پزشک نیست و افراد می‌توانند متوفی را به آرام ستان برده و پزشک مورد تائید پزشکی قانونی در محل آرام ستان حضورداشته و همان‌جا معاینه جسد را انجام می‌دهد و در صورت نیاز به کالبدشکافی به پزشکی قانونی ارجاع داده و در غیر این صورت مجوز دفن را همان‌جا صادر می‌شود.

مدیر پزشک قانونی کرمانشاه مشخص بودن تعرفه‌های دریافتی از خانواده متوفی، حضور پزشک متخصص بر سر متوفی و همچنین دقت بالا در تشخیص علت مرگ را از مزیت‌های طرح داد پزشک عنوان کرد.

دکتر کمالی در ادامه طی گزارشی در خصوص آمار انجام‌شده در پزشکی قانونی استان اعلام داشت: تعداد مراجعین سرپایی به پزشکی قانونی استان کرمانشاه در سال 95 به تعداد 43هزار و 612 نفر بود که به میزان 6/2 درصد به نسبت سال 1394 افزایش‌یافته است، همچنین در سال گذشته تعداد 91 نفر از هم استانی‌ها به دلیل سوختگی ناشی از حریق به کام مرگ رفتند که به نسبت سال 94 حدود 12 درصد افزایش دارد.

وی ادامه داد: طی سال گذشته 14 نفر براثر برق‌گرفتگی در استان کرمانشاه جان باختند که این رقم به نسبت سال 1394 از کاهشی نسبی حکایت دارد به شکلی که در سال 95 تعداد 14 نفر که شامل 1 زن و 13 مرد بودند، براثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست دادند که این رقم به نسبت سال 1394 به تعداد یک نفر کاهش دارد.

مدیر پزشک قانونی استان تصریح کرد: در سال 95 تعداد 184 نفر براثر مصرف مواد مخدر در استان کرمانشاه جان خود را از دست دادند که این رقم به نسبت سال 1394 از افزایشی 39 درصدی برخوردار است به‌نحوی‌که تعداد 184 نفر که شامل 25 زن و 159 مرد بودند به علت مصرف مواد مخدر کشته شدند و این در حالی است که این آمار در سال 1394 شامل 132 نفر و متشکل از 14 زن و 118 مرد بود.

وی افزود: طی سال 1395 تعداد 16 نفر به‌وسیله سلاح سرد در استان کرمانشاه به قتل رسیدند که این آمار در مقایسه با آمار مشابه در سال 1394 تغییر چندانی ندارد چراکه در سال 1394 نیز تعداد 17 نفر که مشتمل بر 5 زن و 12 مرد بود، به همین علت به قتل رسیدند، همچنین در سال 95 تعداد 24 نفر از هم استانی‌ها به‌وسیله خفگی با گاز منو کسید کربن به کام مرگ رفتند که این تعداد به نسبت سال 94 افزایش دارد و بر اساس آمار در سال گذشته 24 نفر و شامل 6 زن و 18 مرد به علت خفگی با گاز co در استان کرمانشاه کشته شدند، این در حالی است که میزان کشته‌شدگان با گاز منو کسید کربن طی سال 94 به تعداد 22 نفر و شامل 5 زن و 17 مرد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه