English

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در پاسخ به موج:

بیان نادرست وجود روغن پالم باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به محصولات لبنی شد

نادر پرور با ابراز نگرانی از شیوع مصرف شیر و محصولات لبنی به‌صورت سنتی در کرمانشاه، گفت: بیان نادرست وجود روغن پالم در برخی از محصولات لبنی در سالیان گذشته باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به محصولات پاستوریزه و روی آوردن به شکل سنتی مصرف شیر شده که بسیار خطرناک است.

بیان نادرست وجود روغن پالم باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به محصولات لبنی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، مدیرکل دامپزشکی استان در خصوص نگرانی‌های عمومی در رابطه با بیماری تب کریمه کنگو در سطح استان ابراز داشت: تاکنون تنها یک مورد تلفات تب کریمه کنگو در کرمانشاه داشته‌ایم، ویروس بیماری تب کریمه کنگو از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات و یا لاشه حیوان آلوده انتقال می‌شود و قصاب‌ها، سلاخ‌ها و افرادی که به‌طور مستقیم با گوشت و ترشحات آن در ارتباط هستند، در معرض ابتلای بیشتر به این بیماری هستند.

وی در خصوص علائم این بیماری گفت: علائم بیماری در دام‌ها درنهایت به شکل تب خفیف بروز می‌کند، به همین دلیل شناسایی دام مبتلابه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از روی علائم بالینی غیرممکن است درحالی‌که به‌راحتی و با رعایت نکات بهداشتی همچون سم‌پاشی به‌موقع بدن و جایگاه نگهداری دام به‌منظور مقابله با کنه‌های ناقل بیماری، استفاده از پوشش مناسب در هنگام کار بادام‌ها برای جلوگیری از گزش کنه‌ها، پوشیدن لباس کار کامل و یکسره و استفاده از کلاه، ماسک، دستکش، چکمه و عینک محافظ در هنگام کشتار دام، اجتناب از خرید و مصرف گوشت دامی که به‌صورت غیرمجاز ذبح‌شده، نگهداری گوشت تازه نگهداری گوشت تازه دربسته بندی بدون نشت حداقل به مدت 24 ساعت در دمای یخچال (صفرتا چهار درجه سانتی‌گراد) و دل و جگر در همان شرایط به مدت 48 ساعت، خرید گوشت از قصابی‌های مجاز و ... از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جلوگیری کرد.

عراق به لحاظ امنیت دامی یک تهدید برای کرمانشاه محسوب می‌شود

پرور بابیان این مطلب که مجموعه دامپزشکی دو هدف حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی و ارتقای بهداشت عمومی را دنبال می‌کند، اظهار کرد: استان کرمانشاه در حوزه دام‌پروری و شیلات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، این در حالی است که این استان با دارا بودن 370 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق با تهدیدات زیادی در حوزه دامپزشکی مواجه است.

وی در ادامه برای ازسرگیری صادرات گوسفند نژاد سنجابی از استان کرمانشاه به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس اعلام آمادگی کرد و ادامه داد: در حال حاضر صادرات گوسفند به خارج از کشور به دلیل مشکلات مربوط به تنظیم بازار قطع‌شده است.

پرور گفت: در شرایطی که تا سال 92 صادرات دام زنده در استان انجام نمی‌شد، از سال 93 و تا اواخر سال 95 بالغ‌بر 700 هزار و 372 رأس دام به خارج از کشور صادر شد که استان کرمانشاه جزو استان‌های پیشرو در این حوزه است.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر صادرات دام سنگین را در استان آغاز کرده و تاکنون 100 رأس دام به کشور افغانستان صادر کرده‌ایم.

واکسیناسیون دام در دولت تدبیر و امید تحول‌آفرین بوده است

مدیرکل دامپزشکی استان اظهار کرد: در شرایطی که در سال 92 حدود هشت میلیون نوبت واکسیناسیون رایگان در استان انجام‌گرفته بود، در یک سال گذشته این میزان به 10 میلیون و 300 هزار میلیون نوبت افزایش پیداکرده که رشد 30 درصدی نسبت به سال 92 و ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید داشته است.

 پرور بابیان اینکه کشور ما در سال 92 جزو کشورهای آلوده به "تب مالت" به شمار می‌رفت، اذعان کرد: در حال حاضر و بر اساس آخرین آمارها شیوع این بیماری در بین مبتلایان انسانی کاهش حدود 40 درصدی داشته است.

پرور با اشاره به وجود بیماری "لمپی اسکین" در سال 92 در کشور و استان کرمانشاه، یادآور شد: خوشبختانه نه در سال 93 و نه تاکنون هیچ موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.

پرور سپس بیماری"شاربن" یا"سیاه‌زخم" را از مبانی بیوتروریسم برشمرد و اذعان کرد: در سنوات گذشته کانون‌های انسانی و دامی آن را در استان داشتیم، اما این بیماری در شرایط کنونی به حدی کاهش داشته که فقط در سه شهرستان واکسیناسیون مؤثر انجام می‌شود و در بقیه شهرستان‌ها تنها پایش انجام می‌شود.

پرور در ادامه با اشاره به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از اواسط آبان ماه سال گذشته در کشور، گفت: استان کرمانشاه از اواخر آذرماه درگیر بیماری شد که 19 کانون روستایی درگیر این بیماری شدند که بیشتر آن‌ها در شهرستان کرمانشاه و حوالی تالاب هشیلان بودند.

پرور بابیان اینکه هیچ کانون صنعتی در استان درگیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نشد، تصریح کرد: با اقدامات خوب انجام‌شده درزمینهٔ معدوم‌سازی بیش از 6200 قطعه طیور بومی و پرداخت 163 میلیون تومان غرامت به روستائیان خسارت‌دیده سعی کردیم از انتشار بیماری در واحدهای صنعتی جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: در حوزه مقابله با بیماری‌های طیور با همکاری بسیج سازندگی نیمی از طیور بومی شامل 460 هزار قطعه به‌صورت کاملاً رایگان علیه بیماری نیوکاسل با جدیدترین واکسن‌ها واکسینه شدند که این اقدام منجر به کاهش شدید تعداد کانون‌های نیوکاسل در بین طیور صنعتی شده است.

نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام بهداشتی کرمانشاه بیشتر شده است

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه سپس با اشاره به تشدید نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام بهداشتی در استان در مقایسه با سال 92 اظهار کرد: در شرایطی که در سال 92 درمجموع 57 هزار بازدید در استان انجام گرفت، در یک سال گذشته بیش از 96 هزار مورد بازدید انجام‌شده و درنهایت بیش از 300 تن از فرآورده‌های خام فاسد یا غیربهداشتی و یا دارای مشکل شرعی ذبح شناسایی‌شده‌اند.

پرور میزان کشتار دام سبک و سنگین در سال 92 را در استان کشتار 158 هزار رأس عنوان کرد و افزود: در حال حاضر سالانه 191 هزار و 871 رأس کشتار دام در استان داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه