English

تخلیه جبهه شمالی مرکز اسناد یزد به دلیل خطر ریزش

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با اشاره به جایگاه نخست استان در این حوزه به لحاظ ارزیابی عملکرد در سال گذشته، اعلام کرد: ساختمان کنونی این مرکز در خانه‌ای تاریخی به قدمت 130 سال واقع شده که به تازگی به دلیل خطر ریزش در جبهه شمالی مرکز، قسمت مذکور تخلیه شده است.

تخلیه جبهه شمالی مرکز اسناد یزد به دلیل خطر ریزش

به گزارش خبرگزاری موج، «داوود پاک‌طینت» در نشست با اصحاب رسانه‌ به وظایف مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان اشاره و تصریح کرد: وظایف اصلی مرکز در سه بخش اسناد، کتابخانه و تاریخ شفاهی تقسیم‌بندی می‎‎شود.

وی با اشاره این که اسناد در دو دسته اسناد اداری و اسناد اهدایی دسته‌بندی کرد و افزود: اسناد اداری در صورت ارزشمند بودن به عنوان اسناد انتقالی به مرکز منتقل و پس از طی سیکلی در مخازن نگداری و مورد استقاده پژوهشگران و محققان قرار می‌گیرد و در صورت فاقد ارش بودن نیز به عنوان اسناد امحائی پس از تنظیم صورت جلسه، در کارخانه‌های مقواسازی تبدیل به خمیر می‌شوند و از بین می‌روند.

این مسئول یادآور شد: در حالی که در سال 1394 تعداد 258 پرونده شامل 39 هزار برگ سند اداری به مرکز منتقل شده است، این رقم در سال گذشته با 25 برابر رشد به شش هزار و 588 پرونده مشتمل بر 988 هزار برگ سند افزایش یافته است.

وی با بیان این که قوانین مرکز در خصوص اسناد بسیار سخت‌گیرانه است، تعداد اسناد امحایی را در مقایسه با اسناد انتقالی بسیار اندک خواند و در این باره گفت: در سال گذشته 54 تن سند امحا شده که این رقم در سال قبل از آن 32 تن بوده است.

پاک‌طینت اظهار کرد: انتقال اسناد بایگانی دشتگاه‌های اداری در سال گذشته منجر به آزادسازی 588 مترمربه از فضای بایگانی این ادارات شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که در سال 94 دو هزار و 184 رکورد ثبتی در سامانه الکترونیکی سازمان اسناد از سوی مرکز مدیریت استان انجام شده است، این رقم در سال گذشته به سه هزار و 488 رکورد افزایش یافت.

وی در ادامه با اشاره به این که استان یزد در حوزه اسناد اهدایی از استان‌های بسیار غنی کشور به شمار می‌آید، گفت: در سال گذشته در مجموع دو هزار و 697 برگ سند ارزشمند از سوی 13 نفر به مرکز اسناد استان اهدا شد.

وی در مورد فرآیند اهدای اسناد از سوی افراد جامعه به ین مرکز نیز اعلام کرد: برخی این اسناد ارزشمند را اهدا می‌کنند که نام آنها در زیر سند به عنوان اهداکننده ثبت می‌شود، برخی نیز تمایل به فروش اسناد خود دارند که در این صورت پس از قیمت‌گذاری کارشناسی و ادامه تمایل به فروش، توسط مرکز خریداری می‌شود و در مورد سوم نیز بعضاً افراد نه تمایل به اهدا و نه تمایل به فروش اسناد خود را دارند که در این صورت با جلب رضایت صاحب سند از ان نسخه دیجیتال تهیه و در سامانه مرکز ثبت می‌شود و اصل سند نیز به فرد بازگردانده می‌شود.

به گفته‌ی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان، مرکز در بخش کتابخانه اقدام به واسپاری کتب و نشریات و نیز واسپاری ژایانامه‌های دانشجویی را دنبال می‌کند به نحوی که در سال گذشته در بخش کتاب 851 جلد کتاب از ناشران یزدی و چهار هزار و 810 نسخه پایان نامه دانشجویی از دانشگاه‌های استان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به این مرکز واسپاری شده است.

وی در این رابطه از راه‌اندازی تالار رقومی در استان خبر داد و گفت: با تامین زیرساخت‌های لازم و راه‌اندازی این تالار مجازی، پژوهشگران ضمن حضور در این مرکز به تمام اسناد دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور دسترسی خواهند یافت و می‌توانند از محتوی این اسناد و پایان‌نامه‌ها استفاده کنند.

پاک‌طینت خاطرنشان کرد: البته این سیستم به نحوی طراحی شده که کاربر امکان کپی و نسخه‌برداری از محتویات را در راستای مالکیت حقوقی صاحب اثر نخواهد داشت و در صورت نیاز تنها بخش‌هایی از آن از سوی مرکز در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

به گفته وی، در سال گذشته تعداد 690 نفر پژوهشگر و محقق از جمعاً 24 هزار و 819 برگ سند نگهداری شده در این مرکز استفاده کرده‌اند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یکی دیگر از حوزه‌های وظایف تعریف شده برای مرکز را در رابطه با تاریخ شفاهی ذکر کرد و گفت: این مرکز در همین راستا با دعوت از نخبگان و فعالان اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، ورزش و مذهبی و غیره، مصاحبه‌هایی شفاهی با این افراد با طرح سوالاتی هدفمند خواهد داشت و بنا به تمایل و علاقمندی افراد تمام یا بخشی از این مصاحبه‌ها را منتشر می‌کند.

وی عنوان کرد: در سال 1394 در همین رابطه 25 جلسه مصاحبه برگزار شد ولی در سال گذشته این جلسات به 32 مورد شامل دو هزار و 961 دقیقه مصاحبه افزایش یافت.

وی با اشاره به رشد عملکردی این مرکز در سال گذشته، اعلام کرد: خوشبختانه در سال گذشته مرکز اسناد استان به لحاظ ارزیابی عملکرد با کسب 81 امتیاز و با اختلاف امتیاز زیادی از استان‌های دوم و سوم، در رده نخست کشور قرار گرفت.

پاک‌طینت در بخش پایانی سخنانش یادآور شد: ساختمان فعلی مرکز واقع در خانه تاریخی لاری‌ها با قدمتی 130 ساله به صورت استیجاری از میراث فرهنگی در اختیار مرکز است و متاسفانه به دلیل تخریب بخش‌های شمالی آن و احتمال ریزش، در حال حاضر کارمندان و اسناد در این جبهه تخلیه شده است.

وی افزود: البته در نشست‌هایی که با استاندار یزد داشته‌ایم، با اصل تغییر ساختمان مرکز موافقت شده و حتی در نشست اخیر دستور جابجایی سریع این مرکز را صادر کرده‌اند که در این رابطه نیز محل‌هایی مانند بخشی از کتابخانه مرکزی مطرح شده است ولی امیدواریم در این رابطه تصمیم مناسبی اخذ شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه