English

کاخ خسرو و بزرگ‌ترین سفره هفت‌سین جهان در انتظار گردشگران

کاخ خسروپرویز در شهرستان مرزی قصر شیرین و در حاشیه شمالی این شهر در طول سال بخصوص تعطیلات نوروزی پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از سراسر کشورمان است.

کاخ خسرو و بزرگ‌ترین سفره هفت‌سین جهان در انتظار گردشگران

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، این کاخ بر روی تپه‌ای به ارتفاع هشت متر و در نزدیکی آتشکده چهار قاپی واقع‌شده و از شاهکارهای دوران ساسانیان است.

این بنا که در جهت شرقی ـ غربی به ابعاد 98 در 285 متر ساخته‌شده دارای یک ورودی از طریق پلکان 2 طرفه است. در قسمت شرقی این کاخ، تالار ستونی مستطیل شکلی وجود دارد که سقف آن به‌وسیله طاق‌های آجری پوشش داده‌شده و در پشت تالار نیز اتاق گنبد دار بزرگی ساخته‌شده که راه ورود به آن از طریق درگاهی است که در قسمت غربی تالار ایجادشده است.

در 2 طرف شمال و جنوب اتاق گنبد دار، اتاق‌های مستطیل شکلی وجود دارد که از طریق اتاق گنبد دار قابل‌دسترسی بوده‌اند. همچنین در پشت اتاق گنبد دار، حیاطی مربع شکل با رواق ستون‌دار قرار دارد که ابعاد آن 27 در 27 متر است که دور اطراف این حیاط ستون‌دار را اتاق‌های متعددی فراگرفته است.

در قسمت غربی حیاط نیز ایوانی ساخته‌شده است که از طریق درگاهی به حیاط دیگر کاخ منتهی می‌شود.

در اطراف این حیاط‌ها نیز مجموعه اتاق‌ها و اصطبل ها قرارگرفته و در قسمت شمالی تراس نیز چندین خانه به‌صورت یک مجموعه وجود دارد.

مورخین و جغرافی نویسان ایرانی و عرب در مورد این بنا، اظهار می‌کنند: شعاع برکه آب مصنوعی این کاخ مجلل، چشم‌ها را خیره می‌نمود در طول شرقی و غربی بناشده و دارای 342 متر طول و در عریض‌ترین نقطه دارای 178 متر عرض بوده است.

در سمت شرقی عمارت پلکانی 2 ردیف وجود دارد که منتهی به ایوانی می‌شد که 99 متر پهنا داشته است و در این ایوان چند اتاق مسقف طاقی شکل قرار داشته که سه طاق آن مدخل یک دهلیز طولانی را تشکیل می‌دادند و اتاق‌های متعدد دیگر هم به این دهلیز راه داشته‌اند.

این کاخ توسط خسروپرویز در میان باغ وسیعی ساخته‌شده که حیوانات وحشی باکمال آزادی در این مکان می‌زیسته‌اند و آب فراوانی از رودخانه الوند در جدولی مرتفع به این باغ وارد می‌شده است.

کاخ مذکور در بوستانی که محیط آن 6 هزار متر است، بناشده و در بعضی جاها ایوانش هنوز نمایان است. بااین‌حال در این نزهتگاه وسیع، امروزه به‌جز ریشه‌های درختان خرما و انار چیز دیگر دیده نمی‌شود.

وجه‌تسمیه شهر قصر شیرین به‌واسطه همین قصر است که خسروپرویز برای همسرش شیرین ساخت. همچنین امسال بزرگ‌ترین سفره هفت‌سین جهان در شهر تاریخی قصر شیرین دایر شده که گردشگران و میهمانان نوروزی را به سمت خود فرامی‌خواند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه