English

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران مطرح کرد:

احیای جایگاه پزشک عمومی در طرح پزشک خانواده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: پزشک خانواده شهری جایگاه پزشک عمومی را احیا کرد.

احیای جایگاه پزشک عمومی در طرح پزشک خانواده

به گزارش خبرگزاری موج، قاسم جان بابایی، در جلسه بررسی چگونگی اجرای برنامه پزشک خانواده شهری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تغییرات به دنبال اجرای طرح پزشک خانواده، تغییر رفتار پزشکان عمومی است که موجب شده داروهای غیرضروری در نسخه‌ها کاهش پیدا کند.


وی با تاکید بر اینکه در طرح پزشک خانواده پزشکان عمومی دوباره احیا شدند، تصریح کرد: امروزه الگوی پزشکی درمان نگر در حال تغییر است و این مسئله اقدام مناسبی برای افزایش سطح سلامت جامعه محسوب می‌شود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه پزشکان خانواده هر سه ماه یکبار مورد ارزشیابی قرار می گیرند، گفت: طرح تحول سلامت در استان مازندران یکی از پروژه‌هایی است که نظارت درست انجام می شود و این مسئله در حوزه پزشک خانواده بیشتر از مکان های دیگر است.


به گزارش ایسنا، محسن اعرابی، معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع برای دستیابی به عدالت اجتماعی در حوزه سلامت است، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت در گزارش سال 2008 بر توسعه PHC ، تقویت بسته خدمات و تقویت توان خرید خدمات سلامت در کشورهای مختلف جهان تاکید کرد.


وی با تاکید براینکه حدود 85 تا 90 درصد خدمات باید از سوی پزشکان خانواده به مردم ارائه شود و مابقی به پزشکان متخصص ارجاع شود، تصریح کرد: اگر طرح پزشک خانواده به درستی اجرا شود نظام ارجاع نیز شکل می گیرد.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه یک میلیون و 300 هزار نفر در شهرهای 20 هزار نفر زیرپوشش پزشک خانواده دانشگاه مازندران هستند، گفت: فردی که دفترچه بیمه تامین اجتماعی و سلامت دارد پزشک خانواده خود را انتخاب می کند و سپس با مراجعه به پزشک خانواده، ویزیت و دارو رایگان است و بیمار تنها هزینه حق فنی داروخانه و تفاوت قیمت داروهای ژنریک را پرداخت می کند.


معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه در استان مازندران 616 پزشک خانواده شهری به مردم خدمات ارائه می‌دهند، افزود: از این تعداد 343 نفر در پایگاه های سلامت دو و 142 نفر در تک شیفت هستند.


وی با اشاره به اینکه 79 درصد پزشک خانواده در بخش خصوصی فعال هستند، خاطرنشان کرد: مازندران برای پوشش کامل ارائه خدمت بهتر به مردم 33 پزشک خانواده نیاز دارد.


اعرابی با بیان اینکه 576 کارشناس مراقب سلامت نیز فعال هستند، گفت: هر پزشک خانواده یک کارشناس مراقب سلامت دارد که تکمیل کننده بسته خدمت است. با ارجاع پزشک خانواده فرد در زمان دریافت خدمت تخصصی 10 درصد فرانشیز دولتی و 30 درصد هزینه دارو و پاراکلینیک را پرداخت می‌کند.


وی، تشکیل سامانه سلامت الکترونیک، زمینه فرهنگی مناسب مردم برای مراجعه، تقویت توانایی‌ها و مهارتهای پزشکان خانواده، تقویت نقش کارشناس مراقبت سلامت در تیم پزشک خانواده، اصلاح دوره های آموزش پزشک عمومی، فرهنگ پذیرش بیمار در سطوح 2و 3، فرهنگ تکمیل فرم ارجاع، راهنمایی های بالینی، نظارت بر سطح 2و 3 برای راهنمایی بالینی و اصلاح تعرفه سرپایی سطوح 2و 3 را از راهکارهای اجرای ارجاع اجباری دانست.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: در صورت نبود زمینه سازی مناسب ارجاع اجباری، نارضایتی مردم، تقویت نیاز القایی و ازدحام در سطح 2 و 3 ، افزایش فشار به پزشک خانواده برای صدور برگه ارجاع و پرداخت بیشتر از سوی سازمان های بیمه به وجود می‌آید.


اعرابی از کاهش پرداخت هزینه از سوی مردم در طرح پزشک خانواده خبر داد و افزود: براساس آمار سال 94 پرداخت از سوی مردم بیش از 35 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.


وی با بیان اینکه هر ساله دانش آموزان سه پایه تحصیلی مورد ارزشیابی قرار می گیرند، گفت: بیماران دیابتی، فشارخون بالا و زنان باردار نیز در طول سال تحت پزشک خانواده هستند.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه در سال 92 حدود 17 هزار بیمار دیابتی از سوی پزشکان خانواده شناسایی شدند، ادامه داد: در خرداد سال 95 بیماران دیابتی که بیماری آنها تشخیص داده شده است به بیش از 57 هزار نفر رسید.
انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی